דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קליטה ועלייה. משרד הרווחה

עלייה וקליטה / עלייה תלולה: מרכזי רווחה ייעודיים לעולים ייסגרו

"האוכלוסייה הצרפתית, בניגוד לתדמית של עלייה עשירה עם בתים בהרצליה ותל אביב, מורכבת מכל מיני סוגי אוכלוסיה", אמר ל'דבר ראשון' אריאל קנדל, יו"ר עמותת קעליטה | לדבריו, סגירת המרכזים תפגע בעולים החדשים

עולים חדשים יורדים מהמטוס (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)
עולים חדשים יורדים מהמטוס (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)
דוד טברסקי

לעולים החדשים יש סיבה לדאגה. תוכנית 'מודל הקליטה היישובי', שנועדה לסייע לעולים לממש את זכויותיהם מול הרווחה, עלולה לסיים את פעולתה ב-2018. התוכנית, שהתקבלה בהחלטת ממשלה בשנת 2015, והחלה מיושמת במהלך 2016, אפשרה את הקמתן של לשכות מיוחדות לפניות עולים שנזקקים לשירותי רווחה, ובמקביל לכך לאיתור עולים קשי יום או במצבים סיכוניים.

כחלק מהתוכנית, שעלותה הכוללת עומדת על 7 מיליון שקלים לשנתיים וחצי עד סוף 2018, הוקמו לשכות מיוחדות ב-12 יישובים, שסיפקו לעולים חדשים, בעיקר מצרפת, בלגיה ואוקראינה שירותים ותמיכה למיצוי זכויות מול מערכת הרווחה הישראלית ובארצות מהן עלו. בממוצע, מלווה התוכנית כ-70 משפחות בכל יישוב, בין 2,000 ל-3,000 נפשות בשנה, כעשרה אחוזים ממספר העולים השנתי.

עולים לישראל לפי ארצות מוצא (נתונים: למ"ס, גרפיקה: אידאה)
עולים לישראל לפי ארצות מוצא (נתונים: למ"ס, גרפיקה: אידאה)

אריאל קנדל, יו"ר עמותת קעליטה, ארגון הגג של עולי צרפת בישראל, שלח בשבוע שעבר מכתב לשר הרווחה חיים כץ, בדרישה להמשיך את התוכנית. "בארבע השנים האחרונות הגיעו כ-30 אלף עולים מצרפת" סיפר קנדל ל'דבר ראשון'. "לפני שנתיים המדינה הבינה שהאוכלוסייה הצרפתית, בניגוד לתדמית של עלייה עשירה עם בתים בהרצליה ותל אביב, מורכבת מכל מיני סוגי אוכלוסיה, בתוכם גם משפחות מוחלשות, שחלקן במצוקה כלכלית, עם בני משפחה עם צרכים מיוחדים, מבוגרים, ילדים עם בעיות, אמהות חד הוריות ועוד. בארץ, אם יש לך עברית או אפילו אנגלית ורוסית אתה יכול לגשת, יעזרו לך כמו שיוכלו, ותסתדר כי המערכות פחות או יותר מונגשות – אך אם אתה יודע למשל, רק צרפתית, אתה בבעיה מאוד גדולה".

בשנים האחרונות פורסם מספר פעמים כי שיעור המתאבדים והסובלים ממצוקה נפשית בקרב עולים, גבוה יותר משאר האוכלוסייה. רק בשנה האחרונה התוודענו לסיפורה של אם מירושלים, עולה חדשה מצרפת, שהיתה שרויה במצב נפשי קשה, שרצחה את ילדיה ושמה קץ לחייה.

"אילולא המענים המיידים של שירותי הרווחה, רבבות היו מתדרדרים למצבים קשים" כתב קנדל לכץ, "ללא ספק, התוכנית הצילה משפחות ותרמה רבות לקליטתן הנאותה".

כאמור, לפי ההחלטה התקציבית, התוכנית הייתה אמורה לפעול עד סוף השנה. לדברי קנדל, הארגון לא קיבל מענה מהמדינה לשאלה מדוע היא נסגרת כרגע, למרות שהתוכנית הכרחית וחשובה. "יכול להיות שמכיוון שבשנת 2016 הגיעו בהשוואה לשנים קודמות פחות עולים – אז בגלל זה, אבל העליה עדיין ממשיכה, למרות שלא שומעים על זה כמעט בתקשורת, וכמובן שיש את העולים שכבר פה וצריכים את העזרה". בשנת 2016 הגיעו ארצה כמעט 26 אלף עולים אך מדובר היה בירידה של 7% בכמות העולים בהשוואה ל-2015. 2015-2014 היו שנות שיא בעלייה מצרפת – מ-3,000 עולים ב-2013 לכ-6,000 עולים בממוצע בשנים 2014 ו-2015. אחת הסיבות לכך קשורה לגל הטרור שפקד את צרפת שכוון בחלקו כנגד מוקדים יהודיים – בין היתר, החלו להתרבות הדיווחים על יהודים שנפגעו מהתנכלויות על רקע לאומני, פגיעה ברכוש ויהודים החוששים ללכת ברחובות עם סממנים יהודיים.

"זו לא הסיבה היחידה שעל הפרק, יש את החוסר בעבודות וזה שלא מעטים חוזרים לעבוד בצרפת, יש עוד הרבה מאבקים", מסכם קנדל. "אבל בינתיים יש מערכת רווחה שנותנת את שהיא נותנת לאנשים וצריך לאפשר לאנשים לממש את זכויותיהם, בעיקר לאלו שצריכים את העזרה".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי "בעקבות פנייתה של עמותת "קעליטה" בנושא, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם שר העבודה והרווחה, חיים כץ, וביקש ממנו לבדוק כיצד ניתן להמשיך את יישום החלטת הממשלה שהתקבלה בשנת 2015 לגבי פרויקט "מודל קליטה ישובי" גם בשנה הבאה. השר חיים כץ הבטיח לבחון בחיוב את המשך הפרויקט ולצורך כך פנה למשרד האוצר כדי לקבל את התקציב התוספתי לצורך הפעלת הפרויקט הן לעולים לישראל מצרפת והן לעולים מאוקראינה".

ממשרד העלייה והקליטה נמסר בתגובה לדברים כי "האחריות לעלייה ולטיפול בעולים הינה אחריות כוללת ונמצאת בראש סדר העדיפות של הממשלה. לכן ככל שיש תכניות שהופעלו על ידי משרדי ממשלה אחרים, כולל משרד הרווחה, הם מוזמנים לפעול כפי שעשה משרדנו – למצוא מקור תקציבי מתקציב המשרד.

"בכל מקרה משרד העלייה והקליטה סמוך ובטוח שגורמי המקצוע במשרד העבודה והרווחה לא יזנחו אוכלוסיות אשר זקוקות לטיפולו וביניהן אוכלוסיית העולים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!