מהלך סמלי או דרמטי?

המנהיגים הבדלנים בקטלוניה נשבעו להתנתק מספרד, לאחר שבמשאל העם על העצמאות הצביעו הקטלאנים בעד היפרדות מספרד. ההצבעה ב-1 באוקטובר הגיעה בעקבות מחאה המונית של קטלאנים שדוכאה באלימות על ידי המשטרה, וכשהקטלאנים הצביעו ניסתה המשטרה לעצור את ההליך.

מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)

פוליטיקאים התומכים בהיפרדות וארגוני החברה האזרחית בקטלוניה המגויסים לטובת העצמאות, אומרים כי לא יקבלו שום דבר פחות מאשר הכרזת עצמאות מלאה. "אמינות וכבוד מחייבים אותנו לחתור להכרזת העצמאות", אמר ג'ורדי סאנצ'ז, ראש אחד מהארגונים הלאומיים של קטלוניה. מנהיג אחר של קבוצה רדיקלית יותר אמר, "זה מאוד ברור לי, כי אלה שאני מייצג לא יקבלו כל תרחיש אחר".

סגניתו של ראחוי, סוראיה סאנז דה סאנטאמאריה, הזהירה כי ספרד תפעל בהחלטיות אם תהיה הכרזת עצמאות, "אם יכריזו על עצמאות, נהיה חייבים לנקוט צעדים על מנת להחזיר את החוק ואת הדמוקרטיה", אמרה אתמול (שני) בראיון רדיו. סאנז קראה לחברי הממשלה הקטלאנית "שעדיין מכבדים את הדמוקרטיה והחופש להימנע מקפיצה אל תוך החלל".

יתכן ותהליך העצמאות ייתקל בקשיים מהכיוון הכלכלי – בנקים ועסקים גדולים צפויים להעביר את המטה שלהם מקטלוניה, אם זו תתנתק מספרד, בשל רצונם להישאר תחת המטרייה החוקתית של האיחוד האירופי, ולהשאר קשורים כלכלית לספרד.