דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאס

מדיני / נחתם הסכם הפיוס הפלסטיני. ביקורת בישראל: "תבחן את ההתפתחויות"

ב-1 בדצמבר יתפרסו 3,000 שוטרים פלסטינים, אנשי מנגנון הביטחון של פת"ח, ברצועת עזה והרשות הפלסטינית תתחיל לשלם משכורות לפקידי הממשל | במערכת הפוליטית בישראל מגיבים בספקנות

נציג פת"ח עזאם אל אחמד ונציג חמאס סאלח אל ערורי חותמים על הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח במצרים. 12 באוקטובר (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
נציג פת"ח עזאם אל אחמד ונציג חמאס סאלח אל ערורי חותמים על הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח במצרים. 12 באוקטובר (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
שי ניר

אחרי עשור של סכסוך בין חמאס לפת"ח נחתם היום אחר הצהריים בקהיר הסכם הפיוס בין שני הארגונים. ההסכם שנחתם בחסות מצרית הוא תוצאה של חודשים של מגעים בין בכירים בשני הארגונים ושל מו"מ מואץ שהתקיים בשלושת הימים האחרונים.

על פי פרטי ההסכם שפורסמו, הרשות הפלסטינית תיקח אחריות גם על ניהול החיים האזרחיים ברצועה וגם תקבל לידיה את השליטה במעברים מישראל וממצרים לרצועת עזה. בשלב זה לא סוכם על פירוק הזרוע הצבאית של חמאס מנשקה, כך שהשליטה הביטחונית של הרשות ברצועה נשארת עדיין מוגבלת.

סלאח על ערורי. חתם מטעם חמאס (צילום מתוך מאתר החמאס)
סלאח על ערורי. חתם מטעם חמאס (צילום מתוך מאתר החמאס)

מעמד חתימת ההסכם שהתקיים במטה המודיעין המצרי בקהיר, נקבע להתקיים בשעה 12:00. באיחור של למעלה משעה הגיעו משלחות חמאס ופת"ח לאולם וחתמו על הסכם הפיוס. מטעם חמאס חתם על ההסכם סגן מנהיג התנועה, סאלח אל-עארורי, שמונה לתפקיד לפני ימים ספורים בלבד. מטעם הפת"ח חתם עזאם אל אחמד, המחזיק את תיק הפיוס בממשלה הפלסטינית ונחשב מקורב מאוד ליו"ר אבו מאזן.

"החלטנו לפעול באסטרטגיה של צעד-צעד כדי להביא ליישום הפיוס", אמר אל עארורי בעת החתימה על ההסכם. "השיחות הללו הפעם כוונו כדי לאפשר לממשלת האחדות לפעול בצורה מלאה ברצועת עזה ובגדה". אבו מאזן בירך על ההסכם ואמר כי "הסכם הפיוס מהווה סוף לפילוג הפלסטיני".

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. צילום: kremlin.ru
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. צילום: kremlin.ru

ממצרים שפרסה חסותה על תהליך הפיוס נמסר כי "מתוך דאגתה של מצרים לסוגיה הפלסטינית ונחישותו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, לממש את התקוות והשאיפות של העם הפלסטיני לשים קץ לפילוג ולחזק את החזית הפנימית ולהשיג אחדות פלסטינית על מנת להשלים את המפעל הלאומי ולהביא להקמתה של מדינה פלסטינית בקווי 67' שבירתה ירושלים המזרחית כולל חזרת הפליטים, קהיר נתנה חסות לסדרה של פגישות בין פת"ח לחמאס ביומיים האחרונים כדי לדון בנושא הפיוס הפלסטיני".

ההסכם צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר. אז יפרסו כ-3,000 אנשי מנגנוני הביטחון והמשטרה הפלסטינית שבאחריות אבו מאזן ברצועת עזה ותעבור גם האחריות לתשלום משכורות פקידי הממשל לידיה של הרשות הפלסטינית.

ברצועת עזה התקבלה בשורת הפיוס בצהלות שמחה. תושבי הרצועה שסובלים בחודשים האחרונים מהחרפה של המצב הכלכלי עד כדי משבר הומניטרי, רואים בהסכם גלגל הצלה למערכות החיים המתפוררות. נכון להיום, תושבי הרצועה נהנים משעות בודדות של חשמל בכל יום וכתוצאה מכך נפגעת היכולת לספק מים נקיים, מערכות טיהור השפכים לא פועלות, ובתי החולים מתקשים לתפקד.

איסמאיל הנייה במסיבת עיתונאים במעבר רפיח לאחר ששב מסבב שיחות פיוס עם פת"ח במצרים. 19 בספטמבר (צילום: עבד ראחים כאתיב/ פלאש 90)
איסמאיל הנייה במסיבת עיתונאים במעבר רפיח לאחר ששב מסבב שיחות פיוס עם פת"ח במצרים. 19 בספטמבר (צילום: עבד ראחים כאתיב/ פלאש 90)

תגובות במערכת הפוליטית

מלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמסר כי כל עוד חמאס לא יתפרק מנשקו וממשיך לקרוא להשמדת ישראל, ישראל רואה בו אחראי לכל פעולות טרור שמקורן בעזה. "כל פיוס בין הרשות הפלסטינית לבין החמאס חייב לכלול עמידה בהסכמים בינלאומיים, עמידה בתנאי הקוורטט ובראשם הכרה בישראל ופירוק חמאס מנשקו. המשך חפירת מנהרות, ייצור טילים וייזום פעולות טרור כנגד ישראל מנוגד לתנאי הקוורטט ולמאמצי ארצות הברית לחידוש התהליך המדיני". עוד נמסר כי "ישראל מתנגדת לפיוס שאינו כולל מרכיבים אלה" וכי היא "עומדת על כך שהרשות הפלסטינית לא תאפשר מאחז כלשהו לפעולות טרור של החמאס משטחי הרשות ביו״ש וכן מעזה, אם אכן הרשות הפלסטינית תקבל אחריות על שטחה".

ח״כ ציפי לבני (המחנה הציוני), שרת החוץ לשעבר, הגיבה על הסכם הפיוס הפלשתיני כי "מעורבות מצרים וכניסת הרשות הפלסטינית לעזה – הזדמנות לשינוי אבל כל עוד חמאס נשאר ארגון טרור חמוש, הפיוס הפלשתיני מהווה לגיטימיות לחמאס ולטרור ולא השתלטות עליו". עוד ציינה כי על ממשלת האחדות הפלשתינית החדשה לעמוד בדרישות הבינלאומיות סביבן ישראל רתמה כבר את העולם כמו הכרה בישראל, התנערות מטרור וקיום הסכמים וכי זה המבחן האמיתי של הממשלה החדשה ושל הסכם הפיוס.

ח”כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) התייחסה להסכם הפיוס בין פת”ח לחמאס ואמרה כי “שתי התנועות מכריזות על פיוס אחת לשלוש שנים לערך. בעיניי ישראל צריך ההסכם להבחן לפי האינטרסים הביטחוניים שלנו: סוגיית השליטה בגבולות הרצועה, והנשק של חמאס. סוגיות אלו נותרו עלומות". סבטלובה קראה לקהילייה הבינלאומית ולמתווכים בקהיר שלא לוותר לחמאס בשתי הסוגיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!