דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הנשיא טראמפ מצא דרך לעקוף את רפורמת הבריאות של קודמו בתפקיד

צו נשיאותי יאפשר את מכירתן של פוליסות ביטוח זולות ומצומצמות שלא הותרו עד כה | התומכים: יוזיל את הביטוח לצרכנים ולמעסיקים | המתנגדים: פוליסות "זבל" שיפגעו בציבור, בעיקר בקשישים ובחלשים

ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP)
ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP)
יונתן קירשנבאום

הנשיא טראמפ חתם אתמול (חמישי) על צו נשיאותי העשוי לאפשר את ביטולם של חלקים מצומצמים מחוק הבריאות של אובמה. הצו עשוי לאפשר את מכירתן של פוליסות ביטוח זולות יותר ומפוקחות פחות, שנאסרו תחת חוק הבריאות הנוכחי.

צו נשיאותי הוא כלי מוגבל של הנשיא, שאיננו דורש אישור בקונגרס. הוא איננו רשאי לשנות את החוק אלא להטיל על סוכנויות הממשלה לפעול אחרת מהכתוב בחוק. טראמפ משתמש בכלי זה בעקבות כישלונותיה החוזרים של המפלגה הרפובליקנית בביטול והחלפת חוק הבריאות של אובמה באמצעות חקיקה בקונגרס. בחודש שעבר נכשלה המפלגה הרפובליקנית פעם נוספת באישור חוק שיחליף את המתווה הנוכחי.

"באמצעות הצו זה אנחנו נעים לכיוון מחירים זולים יותר ואופציות רחבות יותר בשוק ביטוח הבריאות" אמר טראמפ במעמד החתימה. "זהו צעד משמעותי לעבר הצלת העם האמריקאי מהסיוט שהוא אובמהקר" הוא הוסיף. "זה הולך להיות משהו שמיליונים על גבי מיליונים יחתמו עליו. והם הולכים להיות מאוד מרוצים. זה הולך להיות ביטוח בריאות אדיר".

הצו מורה לשלוש סוכנויות ממשלה לפתח תקנות שיאפשרו את הגישה לפוליסות ביטוח שהוגבלו תחת החוק הנוכחי. פוליסות אלו זולות יותר, אך מבטחות פחות. הפוליסות הוגבלו תחת חוק הבריאות של אובמה בחוקים שאסרו על מבטחים לסרב לבטח מחלות מסוימות והצו יאפשר גישה רחבה יותר לפוליסות אלו. טראמפ גם הורה על פיתוח תקנות שיבטלו חלק מהפיקוח שמביא לטענתו ל"פגיעה בתחרות".

דונלד טראמפ, נלחם ב"אובמהקר" (צילום: AP)
דונלד טראמפ, נלחם ב"אובמהקר" (צילום: AP)

הפוליסות אותן רוצה טראמפ להנגיש לציבור האמריקאי עשויות לכלול פוליסות שמוגדרות  כ"ביטוח זבל". פוליסות אלו אמנם זולות, אך הן מכסות פחות מחלות וסיטואציות בריאותיות. חוק הבריאות הנוכחי מגביל את יכולתם של המבטחים להציע ביטוחים כאלו על-ידי פיקוח. הצו הנשיאותי שמקל על מכירתן של פוליסות אלו נתקל בהתנגדות של קבוצות לובי אמריקאיות שמייצגות את הצרכנים.

עם זאת, קבוצות לובי של מעסיקים בירכו על הצו. הצו יקל על המעסיקים להציע לעובדיהם ביטוח זול יותר, ובכך יוזילו את הוצאותיהם על עבודה. הצו עשוי להקל על המעסיקים "ליצור קבוצות ושותפויות בין המדינות" שיקלו עליהם להתמקח ולהשיג ביטוח זול יותר לעובדיהם, ובכך להקל על הוצאות החברה, טענו פקידים בבית הלבן. עם זאת, עובדים רבים עשויים להיפגע ממהלך זה, היות וחוק הבריאות של אובמה הרחיב משמעותית את מספר האמריקאים המקבלים ביטוח בריאות דרך מקום עבודתם. ירידה באיכות הביטוח אותו העובדים מקבלים מעבודתם תהווה פגיעה באמריקאים רבים.

בנוסף, טענו מתנגדי הצו כי אחת ההשפעות שלו עשויה להיות התייקרות הביטוח לזקנים ולחולים ביותר. החוק הנוכחי מחייב כל אזרח אמריקאי לרכוש ביטוח בריאות או לשלם קנס. במידה ותיפתח אופציה לרכוש פוליסה זולה ולא מקיפה, עשויים צעירים בריאים רבים לרכוש אותה במקום הפוליסות הנוכחיות שלהם. במצב זה, יעלו מחירי הביטוחים אתם רוכשים החולים ביותר בחברה, היות והביקוש אליהן ירד. "אם אתה מוציא את היחידים הבריאים, ביטוחי הזבל האלה עלולים להרוס את שאר פוליסות הביטוח", אמר תופר שפירו, סגן הנשיא של מכון המחקר CENTER FOR AMERICAN PROGRESS. "לאנשים מבוגרים וחולים יותר שנשארים בפוליסות הנוכחיות שלהם, הפרמיות יעלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!