דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עובדי נגב קרמיקה קיבלו מכתבי פיטורים; מאבטחים מונעים הכניסה למפעל

לדברי ההנהלה, המפעל מצוי בהפסדים מזה תקופה | יו"ר ועד העובדים אבי בן אבו: "יש בחור בן 62 ורוצים לפטר אותו - אין מוצא, לאן ילך? יש לנו נכונות להתייעלות אבל יש גם דרך" | ההסתדרות הודיעה כי תפנה לביהמ"ש בבקשה להוצאת צו מניעה

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על דלתות בתיהם של עובדי מפעל נגב קרמיקה בירוחם דפקו היום (שישי) בשעות שליחים, והעבירו לידיהם מכתב מן ההנהלה המבשר על סגירתו של המפעל לאלתר. עובדים שהגיעו לשערי המפעל נדהמו לראות כי הוא סגור ומסוגר, וכי מאבטחים לובשי שחורים שנשכרו על ידי ההנהלה מונעים כל כניסה אליו. ההסתדרות הודיע כי תפנה לבית הדין לעבודה בדרישה להוצאת צו מניעה לסגירת המפעל. ח"כ אלי אלאלוף, הודיע כי דיון דחוף בנושא יתקיים ביום שלישי הקרוב. "נעשה הכל על מנת לשמור על מקומות העבודה בפריפריה ועל פרנסתם של התושבים", אמר אלאלוף.

לעת עתה לא קיבלה ההנהלה את הצעת ההסתדרות להכנס למו"מ אינטנסיבי בן חודש במפעל, בליווי שר הכלכלה וראשי הרשויות המקומיות, תוך החזרת המפעל לפעולתו במהלך תקופה זו.

במכתב ששלחה הבוקר הנהלת המפעל לעובדים הסבירה כי מזה תקופה שהמפעל מצוי בהפסדים, זאת בשל הוזלת ייבוא הקרמיקה מסין, טורקיה וספרד – זאת לצד לחצים בשוק להוריד עלויות כתוצאה ממדיניות 'מחיר למשתכן' של שר האוצר. בהמשך האשימה הנהלת המפעל את ועד העובדים וההסתדרות וטענה כי על אף שהציגה להם תוכנית התייעלות, הם "לא הבינו את עוצמת הבעיה והדחיפות הנדרשת ביישום פתרון".

"אנו דוחים מכל וכל את התנהלותה הבריונית וטענות ההנהלה" נמסר מההסתדרות. "לפני החג התקיימו מספר פגישות של משא ומתן. המו"מ היה אמור להימשך מיד עם תום החג. ההסתדרות תפנה בשעות הקרובות לבית הדין לעבודה בבקשה להוצאת צו מניעה".

לדברי יו"ר ועד העובדים אבי בן אבו, דרשה הנהלת המפעל את פיטורי 34 מתוך 108 עובדי המפעל, לצד הרעת תנאים גורפת לכל היתר. "רוצים לנקות אנשים שעובדים כאן 40 שנה. יש בחור בן 62 ורוצים לפטר אותו – אין מוצא, לאן ילך?" אמר ל'דבר ראשון'. "יש לנו נכונות להתייעלות אבל יש גם דרך". יו"ר מרחב נגב מרכזי ארמונד לנקרי הוסיף כי הנהלת המפעל סירבה להעביר לידי נציגות העובדים נתונים המעידים על הצורך בהתייעלות בהיקפים אותה דרשו, זאת על אף דרישתם לכך טרם חג הסוכות. "לא סוגרים מפעל בצורה כזו, וזה גם לא חוקי" הבהיר. זמן קצר לאחר קבלת מכתבי הפיטורים, דנו העובדים וההסתדרות על צעדי המחאה בהם ינקטו כנגד הסגירה החד צדדית.

המכתב שנשלח לעובדי מפעל נגב קרמיקה (קרדיט: חני בריגע).
המכתב שנשלח לעובדי מפעל נגב קרמיקה (קרדיט: חני בריגע).

"זה לא פשוט שכל כמה חודשים מתמודדים פה עם סגירה או צמצומים במפעל" הבהירה הפעילה החברתית חני בריגע מירוחם שהגיעה לשער המפעל לחזק את ידי העובדים. "לדעתי זה חלק מתוכנית לחץ שההנהלה רוצה להוביל. הניצול של חוסר התעסוקה בפריפריה, כך שכל מעסיק מוצא לנכון לאיים, לצמצם, להשבית, לסגור באופן חד צדדי – זה לא משהו שאפשר לבנות עליו מדינה – בטח שלא את הנגב. מישהו צריך לקחת את העניינים לידיים ולעשות עם זה משהו. ההרגשה היא שמה שקורה כאן לא מעניין אף אחד – והעובדים כמו שבויים במפעלים, אפילו ללא כוח מיקוח".

תגובת נגב קרמיקה: "ההחלטה על סגירת המפעל התקבלה בלב כבד, לאחר עבודה יסודית ומאומצת לקידום תוכנית הבראה והתייעלות מקיפה, שלצערנו נדחתה במלואה על ידי נציגי ועד העובדים. מבחינתנו העובדים הם לב ליבו של כל עסק, וללא הרתמות מלאה שלהם, אין כדאיות בהפעלת המפעל. היקף הפעילות של המפעל מהווה 15% בלבד מפעילות נגב, ולכן לא תהיה פגיעה בפעילות קבוצת נגב או באספקת הזמנות קיימות ועתידיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!