דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה: לא אקים קואליציה עם הרשימה המשותפת

דבריו של גבאי עוררו ביקורת ברשימה המשותפת ואף בתוך מפלגת העבודה בטענה כי הוא קורץ למצביעי הימין ומדיר את הציבור הערבי | יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה: "מתנה ענקית לקואליציית הימין הקיצוני"

אבי גבאי. ארכיון (צילום: פלאש 90).
אבי גבאי. ארכיון (צילום: פלאש 90).
שי ניר

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי אמר כי לא יקים קואליציה עם הרשימה המשותפת במסגרת אירוע שבת תרבות בעיר באר שבע. בדבריו אמר גבאי "חד משמעית לא נשב איתם" והוסיף, "אני לא רואה שום דבר שמחבר בינינו או שמאפשר לנו להיות באותה ממשלה איתם". דבריו של גבאי עוררו ביקורת במערכת הפוליטית בטענה כי בדבריו אלה הוא קורץ למצביעי הימין ומדיר את הציבור הערבי.

בדבריו אמר גבאי כי "כדי להגיע למצב שבו אנחנו מרכיבים את הממשלה הבאה אנחנו צריכים באזור ה-27 מנדטים ושלפיד יהיה באזור ה-11" וכאשר נשאל על האפשרות לחבור למפלגת "כולנו" בראשות שר האוצר, משה כחלון, אמר גבאי "בסופו של דבר כל אחד רוצה להשפיע, חוץ משתי מפלגות שמתעקשות שלא להשפיע – כולם רוצים להיות בקואליציה".

"מצר על אמירתו של יו״ר המפלגה שלי אודות סירובו לשבת עם הרשימה המשותפת באותה ממשלה. מפלגתי חרתה על דגלה שותפות חיים בין יהודים לבין ערבים ואמירה זו אינה מתיישבת עם הערך הזה." כך ביטא ביקורת פנים מפלגתית ח"כ זוהיר בהלול בתגובה לדברי גבאי והוסיף, "על מנת להחליף את השלטון יש הכרח לשיתוף פעולה בין המרכז-שמאל ובין הציבור הערבי." בדבריו הדגיש בהלול כי הרשימה המשותפת "מייצגת, חרף כל הבעיות הפנימיות בתוכה, את האוכלוסיה הערבית ולאמירה מן הסוג הזה עלולות לצמוח השלכות מרחיקות לכת וחבל." והוסיף, "אני מתכוון להמשיך ולפעול למען קירוב בין מפלגתי ובין החברה הערבית, על מנת שיחד נוכל לייצר חברה משותפת, שוויונית ודמוקרטית שתביא להחלפת השלטון".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה הגיב לדבריו של גבאי: ״מי שלא יראה באזרחים הערבים ונבחריהם קבוצה לגיטימית לא מציג אלטרנטיבה אמיתית לימין. מפלגת העבודה מאז ימיו של אהוד ברק שאפה רק להיות העתק חיוור של הימין, ובסוף האזרחים תמיד בחרו את המקור. להיגרר אחרי ראש הממשלה למסע הדה לגטימציה שהוא מוביל נגד האזרחים הערבים זאת מתנה ענקית לקואליציית הימין הקיצוני של נתניהו והמתנחלים.״

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון תקף את גבאי בביקורת ואמר, "ממשלה שרוצה להדיר את החברה הערבית המונה 20% מאוכלוסיית המדינה, לא תביא שום שינוי, חבל שמפלגת העבודה בוחרת להמשיך את מדיניות הממשלה הנוכחית".

ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) תקף בחריפות את גבאי והאשים כי דבריו מחזקים את שלטון הימין, "יו״ר העבודה שופך שמן למדורת השנאה כלפי הרשימה המשותפת וכלפי מאות אלפי האזרחים הערבים שבחרו בה. כך לא מחליפים את שלטון הימין, אלא מחזקים אותו." והוסיף, "אם גבאי רואה עצמו אלטרנטיבה אמתית לנתניהו הוא חייב לאמץ שיח אלטרנטיבי לשיח ההדרה והשנאה, שיח אזרחי שיהיה מבוסס על הכללה וכבוד לכלל האזרחים."

ח״כ סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת) הגיב גם הוא בביקורת ואמר כי מפלגת העבודה הפכה ליותר ימנית, ״ לא נפלתי מהכיסא למשמע הצהרתו של מר גבאי , לכולם ברור שמפלגת העבודה בראשותו של גבאי הפליגה ימינה ונוח לה לשתף פעולה עם מפלגות הימין בתקווה להיות חלק ממשלה בראשות הימין בעתיד. הרשימה המשותפת איננה עומדת בפתח דלתו של מר גבאי או כל מנהיג ימין אחר." אלחרומי בדבריו לא שלל אפשרות שהרשימה המשותפת תצטרף לממשלה עתידית והוסיף "אנו מייצגים נאמנה את האינטרסים של בוחרינו ערבים ויהודים כאחד אשר דוגלים בדו /קיום , בשוויון  ובצדק חברתי לכלל תושבי המדינה  ונמשיך לפעול בכל המרץ לקידום מטרות אלו ונשמח לשתף פעולה עם כל מי שרואה עצמו שותף לחזון זה."

חה"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה כי, "חשוב שמר גבאי יפנים כי השינוי האמיתי לא יתרחש בלי ההכרה באוכלוסייה הערבית וזכויותיה ובלי התנגדות אמיצה לכיבוש ומפעל ההתנחלויות." תומא-סולימאן בדבריה הדגישה כי מפלגת העבודה אינה מהווה היום אלטרנטיבה לממשלת הימין, "אנו באוכלוסייה הערבית לא מוכנים להיות חלק מממשלה שמובילה מפלגה הממשיכה עד היום לתמוך בחקיקה גזענית, בחקיקה שמפלה את בניה של האוכלוסייה הערבית מפלגה שרואה בבית היהודי כאופציה לשותפות עתידית , אנחנו מבינים טוב שאין ביכולת מפלגת העבודה בעמדותיה הנוכחיות  או המחנה הציוני להוות אלטרנטיבה אמיתית לימין, או לענות על המינימום שאנו יכולים לחיות איתו בממשלה"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הגיב גם הוא לדברי גבאי ואמר, "במקום להציע את החלפת שלטון הימין, אבי גבאי מציע שותפות איתו. בלי שיתוף הציבור הערבי ונציגיו הפוליטיים – לא תהיה החלפת שלטון, ובטח שלא יהיה שינוי כיוון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!