דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגב קרמיקה

רקע / 60 שנות "נגב קרמיקה" עלולות להסתיים בגלל ניהול כושל

מעסק משפחתי לחברה ציבורית, מפעל "נגב קרמיקה" בירוחם עבר תהפוכות רבות | על פי החשד, לפני מספר שנים נעשתה מעילה בכספי הקבוצה על ידי המנכ"ל | לפני חצי שנה נרכשה החברה, ובעליה החדשים מבקשים לסגור את המפעל

אולם הייצור במפעל "נגב קרמיקה" בירוחם (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום / לע״מ).
אולם הייצור במפעל "נגב קרמיקה" בירוחם (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום / לע״מ).

ביום שישי בשעות הבוקר קיבלו לידיהם עובדי מפעל נגב קרמיקה שבירוחם מכתבי זימון לשימוע טרם פיטורין, שנמסרו להם על ידי שליחים. עובדים אשר הגיעו לשער המפעל נדהמו לגלות כי הוא נחסם בידי ביריונים שנשכרו על ידי ההנהלה. חברי ועד העובדים קיבלו את הבשורה על סגירת המפעל בצורה של עשרות טלפונים מעובדים מבוהלים. כך בין לילה התבשרו 120 עובדים ומשפחותיהם, כי המפעל בו הם תלויים למחייתם ייסגר, לכאורה כגזירה הכרחית מאחר ואינו רווחי. אך סיפורו של קבוצת נגב קרמיקה מתחיל הרבה קודם, ואפשר לזהות בו הרבה מהשינויים שעבר המשק והחברה הישראלית בעשורים האחרונים: ממפעל מקומי ויצרני לחברה שמרכז פעילותה הוא מכירות, שעוברת ממקימיה לענקית השקעות ישראלית ומשם לקרן השקעות ישראלית בינלאומית, עם קצת ניהול כושל וחשד לאי סדרים באמצע.

סיפורה של קבוצת נגב מתחיל למעשה באותו המפעל שמאיימים כעת בעליה החדשים (נגב קרמיקה עברה ידיים רק באפריל האחרון) לסגור: מפעל נגב קרמיקה בעיר ירוחם. המפעל שנפתח ע"י משפחת פקר ב-1969 התפתח עם השנים, כשבשנות ה-90 נכנסו בעליו גם לשוק הקמעונאות ופתחו לראשונה חנות הפונה ללקוחות פרטיים. בשנת 2010 הרחיבה הקבוצה את הפעילות הקמעונאית שלה, כשרכשה מספר רשתות. כיום טוענים הבעלים כי המפעל מהווה רק 15% מפעילות קבוצת נגב שכוללת חברות נוספות כמו "נגב הום דיזיין".

החברה הייתה לציבורית ונסחרה בבורסה, עד שבשנת 2012 השלימה חברת אפריקה ישראל את תהליך הרכישה שלה ומחקה אותה מהבורסה. מאוחר יותר הגישו מספר מחזיקי מניות בחברה תביעה ייצוגית בטענה כי הוסתר מהם מידע לגבי משא ומתן בו הייתה החברה, והיה צפוי להעלות את ערך המניה בעתיד הקרוב. במסגרת תביעה זו הושג הסדר פשרה, שמקבל את טענות התובעים ומפצה אותם.

ב-2013 החלה בנייתו  של המפעל חדש בירוחם בהשקעה של מעל ל-300 מיליון שקלים. אז נתלו במפעל ציפיות כי יניב חסכון משמעותי לחברה, על ידי שימוש בגז טבעי, ירידה בעלויות אנרגיה וגידול בייצור המקומי. באחת ההמלצות להשקעה בחברה נכתב " להערכתנו, נגב נמצאת כעת רגע לפני שהיא זוכה להנות מפירות השקעותיה ואנו סבורים כי יחול שיפור מהותי ברווחיותה של החברה החל מ-2016 ואילך."

עם זאת, בשנים האחרונות נתקלה הקבוצה בקשיים. לאחר שנים של הצלחה כביכול (בשנת 2012, השנה האחרונה בה החברה פרסמה דו"חות כחברה ציבורית, עמד הרווח התפעולי על כ-70 מיליון שקלים), פוטר ב-2015 איש העסקים אבי מוטולה, מנכ"ל הקבוצה בין השנים 2007 ל-2012 ומנכ"ל אפריקה תעשיות ויו"ר נגב עד 2015, ובכירים נוספים, לאחר שהנהלת הקבוצה העלתה חשדות לפיהם הסתיר הפסדים ואף מעל בכספי החברה. בהמשך, אף נתבע מוטולה בבית הדין לעבודה על ידי החברה.

חלק מהטענות נגד מוטולה היו שהעלים חובות של החברה באמצעים חשבונאיים. בתוך תקופה זו נקלעה החברה לחוב של מאות מיליוני שקלים, חוב שהביא את קבוצת אפריקה ישראל להעמיד את הקבוצה למכירה. בדו"ח לסיכום 2016 כבר העלו ספקות בחברת אפריקה ישראל בעתידה של נגב כעסק חי, כשהחברה רשמה הפסד שנתי של כ-260 מיליון שקלים.

בחודש אפריל האחרון קנתה קרן ויולה קרדיט, קרן השקעות ישראלית בינלאומית בבעלות הראל בית-און, יונתן קולבר ואחרים, יחד עם קבוצת משקיעים שבראשם איש העסקים יריב לרנר (המושקע בין היתר בעסקי קזינו בעולם), את נגב קרמיקה מאפריקה ישראל תמורת 335 מיליון שקלים, שברובם היו מוכנות לנטילת חובות החברה. במסגרת המכירה הושג הסדר חוב, לפיו נחתך חובה של החברה לבנקים מ-692 מיליון שקלים ל-263 מיליון שקלים. עם השלמת המכירה אמרה מנכ"לית הקרן רות שמחה כי הם בטוחים כי באמצעות ניהול נכון ומימון מחודש "יכולה החברה להיות שוב להיות חזקה ולשגשג, כפי שהייתה במשך שנים ארוכות, ולהבטיח בית יציב למאות עובדים מסורים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!