דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטריה

בעולם / היום (א') יחלו הבחירות באוסטריה, חשש לעליית ימין קיצוני

במדינה עולה החשש מהישג משמעותי למפלגת הימין FPO שצפויה על פי הסקרים להיות השניה בגודלה בפרלמנט | עם זאת פרשנים צופים כי מפלגות השלטון הנוכחי יחתרו לחדש את הקואליציה שלהן

שלטי חוצות של המפלגות המתמודדות בבחירות באוסטריה (AP Photo/Ronald Zak)
שלטי חוצות של המפלגות המתמודדות בבחירות באוסטריה (AP Photo/Ronald Zak)
יונתן קירשנבאום

הקלפיות באוסטריה יפתחו היום (ראשון) בבוקר, ובמדינה עולה החשש מהישג משמעותי למפלגת הימין FPO. תוצאות הבחירות צפויות להיות הימניות ביותר מאז סוף מלחמת העולם השניה. מפלגת הימין הלאומנית, ה-FPO (מפלגת החופש האוסטרית) מתמודדת על המקום השני מול המפלגה הסוציאל דמוקרטית במדינה. במידה ואכן תזכה ה-FPO במקום השני, היא עתידה להרכיב את הקואליציה יחד עם המפלגה ה-OVP, המפלגה השמרנית.

מפלגת ה-FPO צפויה להשיג את התוצאה הגבוהה ביותר מאז שנת 1999, עם סקרים הצופים הישג של 26% למפלגה. מפלגת ה-FPO ידועה בעמדותיה הלאומניות, והקשר שלה לתנועות ניאו נאציות באוסטריה וגרמניה. בראשות המפלגה עומד היינץ כריסטיאן-שטראכה, פוליטיקאי ימני אשר בעברו נעצר באשמת חברות בארגון ניאו נאצי בלתי חוקי בגרמניה. כך, במידה ותיכנס ה-FPO לקואליציה, יהפוך שטראכה לפוליטיקאי האירופי הראשון בעל עבר ניאו נאצי עם תפקיד בממשלה.

המפלגה טוענת להיות קו ההגנה של "התרבות הגרמנית" באוסטריה נגד הפלישה של מהגרים מוסלמיים אליה. שטראכה הצהיר כי יפעל לעצור את ההגירה למדינה, ולמנוע את גישתם של מהגרים למערכת הרווחה האוסטרית. בנוסף, הבטיחה המפלגה לאסור על חלוקת עותקי הקוראן בחינם במדינה, ולהגביל את יכולתם של מוסלמים להראות סמלים דתיים בציבור.

ה-FPO מחזיקה בעמדות כלכליות ימניות, המתבטאות בתמיכתה במשטר הצנע במדינה ובהפרטות הרבות המונהגות בה. טענה מרכזית של המפלגה היא שמערכת הרווחה האוסטרית נמצאת תחת איום בגלל גלי ההגירה, וכי מהגרים רבים מגיעים למדינה רק כדי "להתעלק על מערכות הרווחה המפותחות באוסטריה". המפלגה מרבה להצהיר על כוונותיה לקצץ בגישתם של מהגרים לשירותים אלו, אך בכוונתה לדרוש קיצוצים אשר יפגעו גם בעובדים האוסטריים.

תוצאה זו, שהסקרים מנבאים שתהיה גבוהה יותר מזו של המפלגה הסוציאל דמוקרטית, אשר צפויה לזכות ב-23% מהקולות, תעמיד את שטראכה בעמדת כוח רבה בהרכבת הקואליציה. ראשיהם של שני המפלגות הגדולות טרם הצהירו כי לא יכנסו לקואליציה עם ה-FPO, דבר המעמיד את המפלגה בעמדת חוזק. המפלגה הובילה בסקרים עד לתחילת שנת 2017, אז עקפו אותה שתי המפלגות המסורתיות. עם זאת, ה-FPO נמצאת בקרב צמוד על המקום השני עם המפלגה הסוציאל דמוקרטית, אך אפילו מהמקום השלישי תזכה המפלגה ביכולת השפעה דרמטית על הקואליציה.

עם זאת, פרשנים אוסטרים צופים כי שתי מפלגות השלטון יחתרו לחדש את הקואליציה אחת עם השנייה. אופציה זו תשאיר את ה-FPO מחוץ לממשלה, אך קיימת האפשרות לפיה קורץ, מנהיג מפלגת השלטון, ה-OVP, יחליט דווקא להזמין את שטראכה ליצירת הקואליציה. זאת מכיוון שהקואליציה בין שתי מפלגות השלטון הפכה ללא פופולרית בשנים האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!