דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות בספורט

ספורט / אוהדים תקפו את ביתו של חלוץ נבחרת זמביה לאחר שהחמיץ שער

בשעה ששער ניצחון במשחק חשוב יכול לקנות לשחקן תהילת עולם, בצד השני של המטבע החמצה עלולה לסבך אותו עם חוליגנים אלימים | את התגובה הזאת חווה אלכס נגונגה, חלוצה של נבחרת זמביה | סיפורים על אלימות בספורט ולמה חייבים למגר אותה

התלהטות במשחק כדורגל ברומניה (צילום ארכיון: salajean / Shutterstock).
התלהטות במשחק כדורגל ברומניה (צילום ארכיון: salajean / Shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקן שכובש את שער הניצחון במשחק העליה של נבחרתו לגביע העולם יכול לקנות תהילת עולם, מדינה שלמה תעריץ אותו לעולמים ושמו ישאר חקוק בהיסטוריה של מדינתו לנצח. רומן טורס בלמה בן ה-31 של נבחרת פנמה וקבוצת סיאטל, זכה בצדק למעמד של גיבור לאומי כאשר כבש בדקה ה-88 את שער הניצחון מול נבחרת קוסטה ריקה בניצחון 2:1 במשחק שהעלה את נבחרת פנמה לראשונה בתולדותיה למונדיאל. שערו הפך את סיום המשחק לחגיגה אדירה ונשיא המדינה הכריז על יום חג לאומי במדינה הקטנה במרכז אמריקה. רומן טורס כבש את עולמו בביצוע נהדר של חלוץ אמיתי כאשר השתלט על כדור בהתקפה מתפרצת, עבר את המגן והפציץ את הרשת, למרות שהוא בכלל בלם הנבחרת.

בניגוד לתהילה האדירה לה זכה רומן טורס. אלכס נגונגה חלוצה של נבחרת זמביה והקבוצה המקומית פאור דינאמוס חווה את הצד השני והבעייתי של אותו המטבע. כאשר כישלון בינלאומי בכדורגל הופך לתגובה אלימה של אוהדים נגד השחקן. נגונה היה אחד משני החלוצים הפותחים של נבחרתו במשחק מוקדמות גביע העולם מול ניגריה. משחק בו הפסידה זמביה 1:0 והודחה ואילו ניגריה, בעקבות הניצחון, הבטיחה את העליה למונדיאל ברוסיה כראש הבית. כעת הוא מואשם ע"י חלק מהאוהדים במדינתו בהפסד ובעיקר בהחמצה גדולה שהייתה לו במהלך המשחק.

לפי דיווח של ה-BBC ,לאחר סיום המשחק המון זועם הגיע לפתח ביתו של נגונגה בעיר קיטווה בזמביה והחל לזרוק אבנים על ביתו של החלוץ בו שהו באותו הזמן בני משפחתו. לפי המשטרה חמישה אוהדים נעצרו בחשד למעשים וכעת נמצאים בחקירה משטרתית של האירוע. לפי התקשורת המקומית מפקד המשטרה האזורי צוטט אומר "עצרנו חמישה אנשים שעשו נזק זדוני לרכוש וכעת הם מוחזקים תחת מעצר משטרתי"

התאחדות הכדורגל הזמבית והמאמן הלאומי וודסון נוירנדה הוציאו הודעת תמיכה בחלוץ הנבחרת "המשחק בניגריה היה משחקו הטוב ביותר של נגונה" ציין המאמן הלאומי "מאתמול הוא לא נח, אנשים רצו להצטלם איתו (אחרי המשחק), אבל כשהוא חוזר  לזמביה הוא הופך לאויב האומה? איזה מין אנשים אנחנו?"

דובר ההתאחדות דסמונד קאטוגו הצטרף לדברי המאמן "התאחדות הזמבית רוצה להזהיר את אוהדי כדורגל שהיא לא תהסס להשעות אוהדים שהתנהגותם הבלתי מקובלת מוציאה שם רע למשחק. ההתקפה על ביתו של נגונגה היא בלתי מקובלת, כדורגל הוא לא מקום לחוליגנים, אלא משחק שמאחד את כל האומה ביחד".

האקט האלים כלכך נגד שחקן כדורגל בינלאומי מחזיר אותנו 23 שנים אחורה כאשר בלמה של נבחרת קולומביה, אנדרס אסקובר, נרצח בעיר הולדתו לאחר שנקלע וויכוח עם אנשים מארגון פשע מקומי שהאשימו אותו בהדחה של נבחרת קולומביה מהמונדיאל 94 שהתקיים בארה"ב, אחרי שהבלם המצטיין כבש שער עצמי נגד נבחרת ארה"ב וגרם להדחה של נבחרתו. כאשר גם השנה בחודש אפריל נרצח קשר נבחרת פנמה, אמילסאר הנריקס בן ה-33 בעת בילוי עם חבריו, הנריקס היה שחקן ותיק בנבחרת פנמה וערך 75 הופעות במדים הלאומיים, כולל בתחילת משחקי מוקדמות המונדיאל, שבסופם העפילה נבחרתו לטורניר לראשונה בתולדותיה. שחקני הנבחרת והתקשורת המקומית טענו שרוחו של הנריקס עזרה לנבחרת להתאחד ולהעפיל ביחד למונדיאל הקרוב.

בעולם הספורט אסור לתת יד ללגטימציה של פגיעה בספורטאים מצטיינים שמייצגים את הנבחרות הלאמיות, לא משנה באיזה סוג ספורט או באיזה מדינה. מה שהיום נראה רחוק מאיתנו באפריקה או במדינות העניות של אמריקה יכול להגיע בקלות גם לישראל, לא צריך ללכת רחוק מדי בזיכרון הקולקטיבי כמו תקיפתו של ערן זהבי על ידי אוהד הפועל ת"א או זריקת מוט הברזל על אלישע לוי על ידי אוהד מכבי חיפה בעונתו האחרונה במועדון ועוד מקרים נוספים של איומיים או נסיונות פגיעה בשחקני כדורגל במהלך השנים האחרונות. חשוב לדעת לעצור את סחף האלימות נגד הספורטאים ולהשאיר את הביקורת הלגיטימית בתוך כללי הדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!