דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטריה

אירופה / אוסטריה: ניצחון מוחץ לימין בבחירות לפרלמנט

ראש מפלגת הימין סבסטיאן קורץ צפוי להתמנות לקנצלר בגיל 31 | מסתמן כי קורץ יקים קואליציה עם מפלגת ימין לאומני בעלת עבר נאצי, שמקיימת היום קשרים עם ח"כ מהליכוד

הקאנצלר האוסטרי, סבסטיאן קורץ (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
הקאנצלר האוסטרי, סבסטיאן קורץ (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
יונתן קירשנבאום

הקלפיות באוסטריה נסגרו אתמול (ראשון) בניצחון למפלגת הימין OVP, בהנהגת סבסטיאן קורץ. במקום השני הגיעה המפלגה הסוציאל דמוקרטית האוסטרית, ולאחריה בהפרש קטן מפלגת החירות FPO, מפלגת ימין קיצוני.

על פי המדגם, מפלגת השלטון OVP זכתה ב-31.7% מהקולות, ותזכה להרכיב את הקואליציה הבאה. אחריה, המפלגה הסוציאל דמוקרטית זכתה ב-27% מהקולות, ואחריה ה-FPO עם 25.9%. התוצאה מהווה ניצחון לקורץ, מנהיגה בן ה-31 של מפלגת השלטון, אשר הגדיל את אחוז התמיכה במפלגתו.

תוצאות הבחירות מהוות ניצחון גדול למפלגת הימין הקיצוני. זוהי התוצאה הטובה ביותר לה זכתה המפלגה מאז 1999, אז זכו ב-27%. המפלגה הצהירה כי תשאף להצטרף לקואליציה, כפי שהייתה לאחר בחירות 99, צעד אשר גרר ביקורת מצד מדינות אירופה וחזרה של שגריר ישראל לארץ.

ראשיהם של שתי המפלגות הגדולות נמנעו מהצהרה כי לא יכנסו לקואליציה עם ה-FPO, דבר המעמיד את המפלגה בעמדת חוזק. מנהיג המפלגה הסוציאל דמוקרטית אמר לפני פרסום התוצאות כי במידה ומפלגתו תזכה במקום השני, תלך לאופוזיציה. כך, נראה כי ישנם סיכויים סבירים ליצירתה של קואליציה בין מפלגת הימין OVP לימין הקיצוני.

פרשנים אוסטרים טוענים כי קורץ אף יעדיף קואליציה עם הימין הקיצוני על פני "הקואליציה הגדולה" עם הסוציאל דמוקרטים, אשר קיימת בצורות שונות מזה שנים. בנוסף, קורץ הואשם בניסיון למשוך מצביעי ימין ע"י אימוץ רטוריקה ומדיניות ימנית לאומנית, בהבטחותיו להתנגד ל"איסלאם הפוליטי" באוסטריה.

המפלגה בעלת העבר הנאצי שאימצה לאחרונה את ישראל

שטראכה אמר כי תוצאות הבחירות הן "ניצחון גדול" וסימן ל"רצון לשנות" באוסטריה. מפלגת ה-FPO הקמה בשנת 1956, תחת הנהגתו של פקיד נאצי וקצין ס"ס לשעבר. היא נותרה בשולי הפוליטיקה האוסטרית עד לשנות התשעים, אז החלה התמיכה בה לגדול. בשנת 2013 זכתה המפלגה ל-20% תמיכה בבחירות לפרלמנט, ובשנת 2000 נכנסה לממשלה האוסטרית. זו הייתה הפעם הראשונה בה מפלגה עם עבר נאצי מובהק ישבה בקואליציה בממשלה אירופית, ומדינת ישראל החזירה את השגרירות מאוסטריה בתגובה לכך.

שלטי חוצות של המפלגות המתמודדות בבחירות באוסטריה (AP Photo/Ronald Zak)
שלטי חוצות של המפלגות המתמודדות בבחירות באוסטריה (AP Photo/Ronald Zak)

כיום עיקר התעמולה של המפלגה מכוונת כלפי המהגרים המוסלמים, אך קיימת בה מגמה אנטישמית מובהקת. שטראכה, יו"ר המפלגה, נוהג לצייץ קישורים לאתרי קונספירציה בהן מופץ השקר האנטישמי לפיו ג'ורג' סורוס, משקיע יהודי הונגרי, עומד מאחורי משבר הפליטים באירופה. שטארכה הוא תומך מובהק של פוטין.

המפלגה טוענת להיות קו ההגנה של "התרבות הגרמנית" באוסטריה נגד הפלישה של מהגרים מוסלמיים אליה. שטראכה הצהיר כי יפעל לעצור את ההגירה למדינה, ולמנוע את גישתם של מהגרים למערכת הרווחה האוסטרית. בנוסף, הבטיחה המפלגה לאסור על חלוקת עותקי הקוראן בחינם במדינה, ולהגביל את יכולתם של מוסלמים להראות סמלים דתיים בציבור.

בשנים האחרונות, תחת הנהגתו של שטראכה, שינתה המפלגה את האסטרטגיה שלה ביחס לישראל, והחלה לתפוס עמדה ציבורית פרו-ישראלית. ב-2010 הכירה המפלגה בזכות קיומה של ישראל ובזכותה להיאבק נגד האיסלאם. באותה השנה אירחה המפלגה משלחת ישראלית בראשות ח"כ איוב קרא (ליכוד).

ח"כ יהודה גליק התייחס אתמול לפרסום המדגם ובירך את שטראכה על תוצאות הבחירות. גליק קיים קשרים עם המפלגה בעבר, וטען כי שטראכה תומך בזכות הבניה הישראלית בכל חלקי ארץ ישראל. ""בחודש יוני האחרון ניפגשתי בווינה עם צמרת מפלגת החופש האוסטרית וקיבלתי מיו"ר המפלגה, היינץ כריסטיאן שטראכה התחייבות בכתב להעביר את השגרירות האוסטרית מרמת גן לירושלים באם תנצח המפלגה בבחירות הכלליות שהתקיימו היום".

"שטראכה, מסר לי בפגישה כי הוא מאמין בזכותה של מדינת ישראל לבנות בכל חלקי ארץ ישראל… אני מברך את מר שטארכה על הישגו בבחירות באוסטריה ובהיותו המנהיג האירופאי הבכיר הראשון שנותן התחייבות להעביר את השגרירות לירושלים. אני מצפה ממר שטראכה שיהיה בוודאי חלק מן הקואליציה הבאה באוסטריה לקיים את התחייבותו. ירושלים היא בירת מדינת ישראל והעם היהודי – זו עובדה שלא ניתן להכחישה. ההכרה בכך מצד מנהיגי העולם היא הכרה במציאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!