דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סומליה

בעולם / "הפיגוע היה בסומליה ואין נפגעים מערביים, אז אין סיקור תקשורתי"

בפיצוצים שארעו בשבת בצהריים במרכז בירת סומליה נהרגו 302 איש ונפצעו מעל 400 | 70 עדיין נעדרים | אף ארגון לא לקח אחריות על הפיגוע, שהוגדר כקטלני ביותר בהיסטוריה של המדינה | שני מומחים לאיסלאם באפריקה מסבירים ל'דבר ראשון' את הרקע והמניעים

אנשי כוחות הביטחון מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 15 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
אנשי כוחות הביטחון מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 15 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
אוריאל לוי

משאית עמוסה בחומרי נפץ, ורכב תופת נוסף, התפוצצו במרכז מוגדישו, עיר הבירה של סומליה, ביום שבת בצהריים וגרמו למותם של 302 בני אדם ולפציעתם של מעל 400, 70 בני אדם עדיין נעדרים, כך לפי סוכנות הידיעות AP. לפי גורמים רפואיים במוגדישו כ-90% מהקרבנות בגילאי 35-9. על פי הטיימס הבריטי, בין ההרוגים בפיגוע היו 15 תלמידי בית ספר יסודי שנסעו באוטובוס. בין ההרוגים גם אזרח אמריקני ומנהל המשרד לעניינים הומניטריים ולניהול אסונות.

אף ארגון לא טען כי הוא אחראי לביצוע הפיגוע, שהוגדר כקטלני ביותר בהיסטוריה של המדינה השסועה. הממשלה הסומלית האשימה את זרוע אל-קאעידה המכונה 'א-שבאב', הנוהגת לפגוע במוגדישו מזה כעשור, אולם בארגון טוענים שלא ביצעו את הפיגוע, ואפילו מוח'תאר רובו, סגן מנהיג הארגון לשעבר, נראה תורם דם כדי לסייע לקורבנות הפיגוע.

"לפי העדויות מדובר בפיגוע טרגי" אמר ל'דבר ראשון' ד"ר משה טרדימן, מומחה לאסלאם באפריקה. "הנהג של משאית התופת נתקע בפקק ליד מלון 'ספארי' וכוחות הביטחון הסומלים ירו לעבר המשאית. הנהג ניסה להימלט אך נחסם בידי פקקים בצומת מרכזית בלב העיר. כוחות הביטחון הם שגרמו כנראה לפיצוץ המשאית, ולא הנהג פוצץ אותה. כל זה מאשש את הסברה שהמלון לא היה המטרה".

אנשים מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 14 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
אנשים מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 14 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)

אז מה היתה המטרה?
"כמות חומר נפץ עצומה כזו יכולה להיות מכוונת לשני מקומות במוגדישו – ארמון הנשיא או נמל התעופה הבינלאומי – מקומות שהופצצו כבר כמה פעמים בידי א-שבאב בשנים האחרונות, ברקטות, ברכבי תופת ובהתקפות של חמושים, ועם זאת ממשיכים לפעול". אמר ל'דבר ראשון' איתי רון, חוקר גאו-פוליטי של קרן אפריקה. "גם אם 'א-שבאב' עומדים מאחורי הפיגוע, צריך לזכור שלמספר גורמים יש אינטרס בערעור הביטחון בסומליה, ובמיוחד בשעה הזאת שלראשונה מזה עשורים יש במדינה ממשלה מתפקדת".

טרדימן הוסיף כי "יש ידיעות על כך שהמשאית יצאה ממחוז באקול שנמצא תחת שליטת 'א-שבאב' ברובו. כנראה ש'א-שבאב' ביקש להוציא פיגוע ביעד אסטרטגי ולא במקום בו התפוצצה המשאית, ולכן הארגון נמנע מאחריות לפיגוע הקטלני. ברור שאין ל'א-שבאב' כל אינטרס לפגוע באזרחים סומלים – הם מקור התמיכה בו".

יכול להיות שארגון אחר ביצע את הפיגוע?
"'א-שבאב' הוא הארגון היחיד שידוע לנו כי מחזיק ביכולת לבצע פיגוע כזה" אמר רון, "רק לו יש את הכמות האדירה של חומרי הנפץ והמומחים שירכיבו את הפצצות. לדאע"ש יש כמה מאות פעילים בסומליה, אך מרביתם בפונטלנד ואין להם את היכולת להוציא פיגוע כזה. כל ארגון אחר שיקח אחריות על אירוע כזה יהיה הפתעה עצומה, גם ל'א-שבאב' וגם לממשלה במוגדישו. אנחנו עוד לא יודעים את הרכב חומר הנפץ ואת הסיבה לירי במשאית דווקא באמצע צומת הומה, בייחוד אם הדיווחים שנהג המשאית לא כיוון לשם. אם אלו היו 'א-שבאב', ייתכן מאוד שהם ניסו להעביר חומרי נפץ ליעד אחר לשם פעילות אחרת, לאו דווקא באותו יום. כמות כזו של נפגעים מזכירה פיצוצים אחרים של מיכליות אשר הכילו דלק או גז בנוסף לחומרי נפץ.

מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).
מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).

"מצד שני זה מוזר שא-שבאב יוציא כזה פיגוע לאחר בחירתו של הנשיא פארמאגו, שדחף בין היתר לדיאלוג עם הארגון ונסוג מערי שדה בהן הארגון פועל. ייתכן באמת ש'א-שבאב' לא ייקח אחריות בין אם תוכנית הפעולה קרתה בצורה שגויה ובין אם איננו מעורב ישירות בהוצאת הפיגוע, אבל אירוע מסוג שכזה מדגיש שעל אף שיש חשוד מידי, במדינה עם כ"כ הרבה רבדים ואינטרסים צריך לחקור את כל הכיוונים על מנת למצוא את התשובה האמיתית. 11 ימים לקח ל'א-שבאב' לקחת אחריות על ניסיון הפלת המטוס של דאאלו איירליינס, נסיון פיגוע שכשל".

למי עוד יש אינטרס לפגע כך באזרחי סומליה?
רון: "אירוע כזה נותן דחיפה לבעלי אינטרסים בזירה הסומלית בנושא ״המלחמה בטרור״ כאשר כוח UMISOM (כוח האו"ם והאיחוד האפריקאי בסומליה) מאיים לצאת ב-2018 והאמריקאים נוקטים בפעולות כירורגיות נגד מעוזים של 'א-שבאב'. נושא שכזה מערב בתוכו סכומי עתק של כסף. ערעור של המצב הביטחוני, מכל סיבה שהיא, מעניק מנדט עקיף לפעילויות של ישויות חיצוניות, אינטרס של מדינות רבות באזור".

מדוע דווקא עכשיו? 
טרדימן: "העיתוי לפיגוע קשור בהתפטרות מפקד הצבא ושר הביטחון בסוף השבוע שעבר. האם המטרה הייתה לערער עוד יותר את המורל של ממשלת סומליה? ומשום כך האם המטרה הייתה צריכה להיות מטרה ממשלתית כמו מבנה משרד החוץ הקרוב למקום האירוע או מבנה שלטוני אחר? אלו שאלות שנותרו פתוחות. לפי הדיווחים השגרירות הקטארית נפגעה בפיגוע ולפחות דיפלומט קטארי אחד נפצע. יתכן כי המפגעים ביקשו להחליש את הקשר בין קטאר לסומליה הנתון ללחץ רב מצד המדינות המחרימות את קטאר.

"ושאלת השאלות היא מה תעשה ממשלת סומליה בעקבות הפיגוע. שלשום, לפני הפיגוע, חיילי צבא סומליה פינו את העיירה ברירי השוכנת כחמישים ק"מ דרומית מערבית למוגדישו ולוחמי 'א-שבאב' השתלטו עליה. אם צבא סומליה ימשיך לסגת 'א-שבאב' יחזור לתקופת השיא שלו ב-2011 עת ששלט במרבית שטחה של סומליה ואף בחלק מהבירה מוגדישו".

רון: "אני מסכים בנוגע לעיתוי אולם ראוי לציין כי ל'א-שבאב' אין כעת את היכולת לשלוט במוגדישו ובערי נמל בהן שלט בעבר. זה לא 'א-שבאב' של לפני כמה שנים. הנסיגה של הכוחות הסומליים נובעת מהחלטות טקטיות של UMISOM. לא סומליה ולא ממשלות המערב ייתנו לארגון המסונף לאל-קאעידה גישה מלאה לערי הנמל שהיו מעוזם לפני כן. יש לא-שבאב קיני פעילות בתוך ערים וחופש תנועה יחסי אבל בין זה לבין להשתלט על בירה או עיר מרכזית ישנה עוד כברת דרך."

מה לדעתך תהיה התגובה לפיגוע בעולם?
טרדימן: "בגלל שהפיגוע הכפול היה בסומליה, וכנראה אין נפגעים מערביים, אין לכך סיקור תקשורתי בעולם. זאת למרות שמדובר בפיגוע זוועה. בעוד יתר מדינות העולם מסתפקות בגינוי רק טורקיה שלחה מטוס להטיס את הפצועים מסומליה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!