אפליה

שוויון בעבודה / מפעילי אתר אינטרנט שמציע עבודה ליהודים בלבד ישלמו קנס בגין אפליה

ביהמ"ש קבע כי "השירות שניתן באתר 'לוח עבודה עברית' מהווה אפליה על בסיס דת או לאום" | הנציבה האזורית ירושלים והדרום במשרד העבודה: "צעד נוסף אל עבר יצירת שוק עבודה שוויוני ומגוון"

בית משפט השלום בירושלים, ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
בית משפט השלום בירושלים, ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית משפט השלום בירושלים קבע היום (שלישי) כי האתר 'לוח עבודה עברית' הפונה לציבור היהודי ומעודד העסקת יהודים בלבד, הינו שירות מפלה על פי החוק. מפעילי האתר ישלמו פיצויים על סך 40 אלף ש"ח והוצאות משפט.

'לוח עבודה עברית' הינו אתר המפעיל מאגר של בתי עסק, מעסיקים ומחפשי עבודה – בתנאי שאלה יהודים בלבד. האתר הוא גלגול חדש של 'מוקד עבודה עברית', שהפעיל מאגר מידע דומה לזה שנמצא באתר, ופעל באמצעות פניות בטלפון ובמייל. באתר נכתב כי טופלו בו עד כה אלפי פניות של "לקוחות המעוניינים במידע על עסקים בטהרת העבודה עברית", וכי לאחר שנוצר הקשר בין נותן השירות לצרכן, עובדי הלוח יוצרים קשר עם הצרכן "על מנת לוודא שבעל המלאכה אכן עבודה עברית".

את התביעה נגד האתר הגישו המרכז הרפורמי לדת ומדינה ומרכז מוסאואה לזכויות האזרחים הערבים בישראל. בהמשך הצטרפה לתביעה גם נציבות שוויון הזדמנויות עבודה במשרד העבודה והרווחה. התביעה הסתמכה על חוק איסור אפליה, וטענה כי האתר עוסק "במדיניות מפלה מכוונת כנגד ציבור שלם". בפסק הדין, השופטת עינת אבמן-מולר קיבלה את התביעה, ופסקה כי על האתר לשלם פיצוי כספי בסך 40,000 ש"ח ובנוסף את הוצאות המשפט.

כבוד השופטת עינת אברמן-מולר קבעה כי "השירות שניתן באתר 'לוח עבודה עברית' מהווה אפליה על בסיס דת או לאום. שירות הניתן במרחב הציבורי ליהודים בלבד ונמנע מאלו שאינם יהודים (תוך שהשירות אף נוקט פעולות לוודא כי השירות ניתן ליהודים בלבד), מהווה אפליה כמשמעותה בסעיף 3 לחוק איסור אפליה".

בכתב התביעה המקורי, עתרו התובעות גם לקבלת פיצוי כספי, וגם לצו שיחייב את סגירת האתר. אולם בהמשך, תוקן כתב התביעה לכדי בקשת פיצוי כספי בלבד. כתב התביעה המקורי כלל ציטוטים שונים שהופיעו באתר וטענו לסכנה שיש בהעסקת "כאלו שאינם בני ברית", סכנה שהיא ביטחונית כמו גם סכנה לקיומו של העם היהודי בשל "בעיית ההתבוללות הנוצרת במגע היום יומי עם כאלו שאינם בני ברית". עם קבלתם, הנתבע מצא לנכון להוריד תכנים אלה מהאתר. מלבד תכנים אלה שהוסרו, כיום האתר עדיין פועל כרגיל.

באתר ניתן למצוא היום 'סיפורי עבודה עברית', שנכתבו על ידי לקוחות האתר ומתארים את היתרונות שהם מוצאים בהעסקת יהודים בלבד. סיפור אחד כזה נכתב על ידי משפחת טל, משפחתו של הרב שמואל טל, ראש ישיבת 'תורת החיים'. יפעת טל הסבירה כי "היה ברור לנו שנעסיק פועלים יהודים בלבד. הסיבה היא פשוטה. הבית שלך זה הארבע אמות שלך בעולם הזה. זה הכלי שלך ואתה צריך שהוא יהיה כלי מתוקן. חייבים שיהודים יבנו אותו". בנוסף, אמרה טל כי "לא יכול להיות שיש אצלנו יהודים מובטלים ואנחנו נפרנס ערבים", וכי "אין ספק שזו אווירה אחרת. כשכל הפועלים הם יהודים זה הרבה יותר כיף ועושה אווירה טובה".

הנציבה האזורית ירושלים והדרום במשרד העבודה והרווחה עו"ד ג'נט שלום אמרה כי היא "שמחה ומברכת על פסק הדין. המסר הברור לפיו עידוד מעסיקים להפלות הוא אסור על פי החקיקה ומנוגד לערכי מדינת ישראל לוקח אותנו צעד נוסף אל עבר יצירת שוק עבודה שוויוני ומגוון".

הנציבה הארצית עו"ד מרים כבהא, הוסיפה כי "פסק דין זה מעיד בצורה ברורה כי אין מקום לאפליה בשוק העבודה בישראל. אנו כחברה חייבים להוקיע ולגנות כל סממן לאפליה ובידול בשוק התעסוקה, שוק עבודה מגוון, שוויוני ומכיל הוא אינטרס של כולנו, ועל כן אני מברכת את כלל העוסקים במלאכה ובית משפט השלום על פסק הדין חשוב זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!