דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

משבר ב'נגב קרמיקה' / הח"כים האשימו: "הפיטורים ב'נגב קרמיקה' - מהלך שתוכנן מראש"

בדיון בכנסת ביקרו שמולי, כהן וגילאון בחריפות את הנהלת המפעל, בטענה שסגירתו אינה נובעת מקשיים כלכליים, אלא ממכירתו לקרן ההשקעות ויולה | יו"ר ועד העובדים יעקב צרפתי: "הם אלופים בלמכור, לקנות, להעביר. אנחנו בסך הכל רוצים להתפרנס" | המנכ"ל: עובדים כדי להציל את הקבוצה

מפעל נגב קרמיקה (צילום: ניצן צבי כהן)
מפעל נגב קרמיקה (צילום: ניצן צבי כהן)
דוד טברסקי

הנהלת "נגב קרמיקה", שפיטרה בפתאומיות מאות מעובדי מפעל החברה בירוחם, זכתה לביקורת חריפה מחברי ועדת העבודה והרווחה בכנסת. בישיבת שנערכה היום (שלישי) העלו ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), אילן גילאון (מרצ) איציק שמולי (המחנה הציוני) את החשד כי הפיטורים אינם נובעים מהיקלעות המפעל לקשיים, אלא ממהלך מתוכנן הנלווה למכירתו לקרן ההשקעות ויולה לפני כארבעה חודשים. "הרכישה הזו נעשתה לא בתום לב, במטרה מראש לסגור את המפעל ולעבור לייבוא בלבד", אמר ח"כ כהן. מנכ"ל קבוצת נגב אורי גלבוע, שנכח בדיון, אמר כי ההנהלה הגיעה למשא ומתן עם העובדים "בידיים נקיות", וכי קשיי המפעל נובעים מהקלות שהחלה הממשלה על ייבוא קרמיקה לישראל. בסוף הישיבה הודיעה ההנהלה כי תמשיך את ההידברות עם העובדים.

"הרוכשים של המפעל עד עכשיו השקיעו בסך הכל 50 מיליון ש"ח, זה כל ההשקעה שלהם, הם עוד לא שילמו את החוב על סך 265 מיליון שח", אמר כהן, "יש לי חשד סביר, ופעם אחת ככנסת ישראל אנחנו צריכים להגיד את זה – לא ניתן לעשות סיבובים על מפעלים בפריפריה". ח"כ שמולי הוסיף כי "יש פה הרגשה של מהלך מתוכנן וידוע מראש של ההנהלה. בחודשים האחרונים סחורה בשווי של 80 מיליון ש"ח הועברה למחסנים בידיעה שהולכים לייצר את המשבר הזה. לא נראה לי שמישהו פה בא בידיים נקיות" הוסיף שמולי.

ביום שישי האחרון התבשרו כ-140 מעובדי מפעל נגב קרמיקה בירוחם על סגירתו, וקיבלו מכתב פיטורים לביתם. כשהגיעו למפעל נחסמו על ידי אנשי אבטחה ששכרה הנהלת המפעל. בעקבות בקשה דחופה של ההסתדרות הוציא ביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע צו מניעה לפיטורים, ודרש מההנהלה ומהעובדים לפתוח במשא ומתן להצלת המפעל. מתחילת השבוע מוחים העובדים מחוץ למפעל כנגד סגירתו, בטענה שההנהלה מתחמקת מאחריותה לעובדים.

כשראש ועד העובדים במפעל יעקב צרפתי ניסה לומר את דבריו לחברי הוועדה, גרונו נחנק מדמעות. "הייתה לי אמא צדיקה, נשבע לכם שכשהיא נפטרה לא בכיתי כמו שבכיתי הבוקר. הבת שלי בצבא. היא אמרה לי למה אני עושה צבא אם מפטרים אותך? אז תבין מה זה, בן אדם שאומר לך, למה זה טוב שיזרקו אותי מהעבודה?". יוסי גל, חבר הועד אמר כי "היום אני רואה את היו"ר שלי בוכה, ולא יודע אם יש לי מה להגיד. אבל באים ושוברים אותך ואתה לא יכול… שיבואו לבתים של אנשים לראות את המשפחות. אנחנו מגיעים לישיבות וצוחקים עלינו בפנים, אנחנו באים בכוונות טובות, מבינים את הקושי של הבעלים ושל המפעל".

"אם אתה קורא לזה משא ומתן, אני לא יודע איך אפשר לקרוא לזה", הוסיף יו"ר הוועד צרפתי, " נתנו לנו חוברת עבת כרס, בן אדם אחרי 29 שנות עבודה, יש פה אנשים עם 40 שנים בעבודה, להביא אותם למצב של שכר מינימום, פחות מזה, בתנאים של מה שהיה רשום שם, אתה מבין שזה לעג, זה לסגור את המפעל. הם באו לסגור. זה כמו שיטת הסלמי שהם עשו לנו עכשיו. הם הגיעו לפני חצי שנה, הורידו שעות נוספות, הורידו כל מיני תנאים, לאט לאט… עכשיו זה הנתח העבה, הם רוצים לוודא שהם יעברו אותו, כל השאר ירוץ להם חלק. הכל במטרה לסגור את המפעל."

צרפתי הודה ליו"ר הוועדה אלאלוף על ההזמנה לוועדה ואמר כי "זה המקום לעצור את זה. אולי הם רצו להגיע לפה בדרך שלהם, חשבו שהדרך הזאת יותר קלה, תאמינו לי גם בדרך אחרת היינו באים איתם ביחד לפה. תבואו לירוחם, תראו אנשים באמת מסכנים, אני לא אומר את זה סתם, זה לא גימיק ולא כלום, ואם אני טועה, ואם אמרתי שקר – שיתבעו אותי." בהמשך דבריו הוסיף צרפתי כי "האנשים האלו הם אלופים בלמכור, לקנות, להעביר. אנחנו בסך הכל רוצים להתפרנס."

מנכ"ל קבוצת נגב אורי גלבוע אמר בתגובה שהמפעל נמצא במצב קשה, אך הבעלים באו למשא ומתן בידיים נקיות. "אנחנו והעובדים לא יכולים, כנראה, להפוך את המפעל ותעשיית הפורצלן בנגב לרווחית", אמר גלבוע, וציין כי המדינה מאפשרת ייבוא זול שמקשה מאוד להתחרות בשוק העולמי. הוא הציע להנהיג מיסוי על ייבוא תוצרת מקבילה מסין וטורקיה, או תעדוף של תוצרת מקומית ע"י המדינה. "אנחנו, ההנהלה והעובדים, עובדים בחודשים האחרונים יום ולילה על מנת להציל את הקבוצה, לעשות רה-ארגון לקבוצה ולהביא פרנסה לכל 700 העובדים בקבוצה", הוסיף.

יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) אמר בדיון שעל אף היכרותו האישית עם יריב לרנר, מבעלי המפעל, הוא לא הצליח ליצור איתו קשר מאז תחילת המשבר. "תתנו את כל ההסברים שתרצו..לא למדתם כנראה מספיק את חשיבות המפעל הזה, המאמץ שלו בעיר, המאמץ של העובדים שלכם וההשפעה האדירה של כל מכה שנותנים לירוחם, שמעוררת הרבה יותר הדים והשלכות על כל המדינה" אמר אלאלוף לנציגי הנהלת המפעל.

בתגובה לדבריו של גלבוע אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ) כי "ההנהלה לקחה את העובדים כבני ערובה לפני שהם באו בדרישות", וציין כי לא ייתכן שהדרישות מגיעות לאחר שמכתבי הפיטורים כבר נשלחו לעובדים. "זה לא יכול להיות, זו לא האחריות שאתם צריכים לגלות כאן. מה האחריות של הבעלים כלפי 140 העובדים? כי כדאי להגיד את האמת. זה לא רציני שאחרי ארבעה חודשים מהרכישה אתם מגלים פתאום שאין קיימות למפעל הזה". עוד ציין גילאון שהמדינה צריכה להתערב מראש לפני שהיא מאפשרת רכישות מהסוג שנעשו מול נגב קרמיקה "התפקיד של המדינה היא לא לתת לממזרים חסרי כבוד לרכוש מפעלים כאלו, גם ברמה החוקית וגם ברמה של קרן שתעזור לעובדים."

ח"כ כהן הוסיף כי "יש תחושה שהיא יותר מקשה, שכל שאלת הביטחון התעסוקתי בפריפריה הפכה להיות למרצעה שאף אחד לא מתייחס אליה, למעט ההסתדרות שפה ושם מנסה להתמודד, לעיתים בהצלחה ולעיתים פחות." הוא הוסיף כי "מעמדם של הוועדים נשחק בצורה חסרת תקדים, ויש תחושה שהבעלים יכולים לעשות בציבור נאמן של עובדים כבשלהם, בצורה שמזכירה את התקופה הפאודלית".

חברי הכנסת מחו על היחס האלים של ההנהלה כלפי העובדים באופן בו בוצעו הפיטורים, ובעיקר באופן שבו ההנהלה רכשה את שירותיה של חברת אבטחה פרטית ששכרה מאבטחים שמנעו מהעובדים להיכנס למפעל.  ח"כ שמולי אמר כי "הנהלה שנוהגת בצורה כל כך אטומה וכל כך בריונית מול העובדים, שולחת מכתבי פיטורים בוואטסאפ, שמה את כל הגברתנים האלו בשורה אחת בכניסה למפעל ומונעת מהעובדים החרוצים להכנס – ועכשיו מתחילים לעשות להם דה-לגיטימציה, ולקרוא להם בריונים וסכינאים." יו"ר הוועדה אלאלוף הציע לעלות לאסור בחקיקה שימוש במאבטחים כנגד עובדים: "נוציא חוק שיאסור על כל מפעל להפעיל חברות שמירה בדיונים של מו"מ עם העובדים ולא ימסרו מכתבים של פיטורים שלא בידי עובדים", אמר.

"בפגיעה במפעל הזה פגעתם בעיר ירוחם ובערי הפיתוח. לא הבנתם את הנשמה של ירוחם. פה זה מלחמה על יישוב", סיכם אלאלוף וביקש מההנלה לפתוח את המפעל בימים הקרובים ולהמשיך במו"מ. "בשם הוועדה ובשם כל חברי הכנסת, אבקש לפתוח את המפעל, וברגע שתפתחו את המפעל עם העובדים המסורים האלה, אנחנו נעשה הכל כדי שלמפעל הזה יהיו הזכויות להתקיים". אודי אמיר, סגן יו"ר דירקטוריון נגב קרמיקה, אמר כי "נשקול בכובד ראש לפתוח את המפעל. אני מעריך את הדברים של חברי הכנסת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!