דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תמיד אני, אף פעם לא אתה

במוצאי שבת האחרון, אליסה מילנו, השחקנית המוכרת לרובנו מהסדרה המצליחה "מכושפות", העלתה ציוץ פשוט לטוויטר. בציוץ היא סיפרה על רעיון שחברתה הציעה לה: אם כל הנשים שהוטרדו או הותקפו מינית יפרסמו סטטוס ובו כתוב "Me too" (גם אני) אולי היקף תופעת האלימות המינית יתחיל להתבהר. מילנו הציעה לקוראותיה להגיב "Me too" לציוץ שלה, אם גם הן הוטרדו או הותקפו מינית. היום, יומיים בלבד לאחר פרסומו, הציוץ של מילנו נושא כבר מעל ל-59,000 תגובות. ההאשטאג עדיין נמצא בראש ההאשטגים החמים בטוויטר, ולפי נתוני פייסבוק, עד כה פורסמו למעלה מ-12 מיליון פוסטים בצירוף ההשטאג ברחבי העולם. מילנו חשבה על הרעיון בעקבות השיח הציבורי הער סביב האלימות המינית שהפעיל הבמאי הרווי ווינשטיין, נגדו מצטברות יותר ויותר עדויות של שחקניות וסלבריטאיות על אלימות מינית. למרות ההקשר המקומי-אמריקאי, ההאשטאג הפך לפעיל מאוד גם בארץ. בימים האחרונים יותר ויותר נשים ישראליות משתפות בפייסבוק את התיוג באנגלית או בעברית. חלקן מוסיפות אליו תיאור של התקיפה המינית אותה עברו, אחרות משתפות את ההאשטאג ללא כל תוספת.

מטרתו המוצהרת של הקמפיין הנה לעורר מודעות להיקף תופעת האלימות המינית הקיימת בחברה. המחשבה מאחוריו אומרת שאם כל אישה שאי פעם הוטרדה תודה בכך במסגרת הקמפיין, אנשים יבינו עד כמה אלימות מינית הנה נפוצה ורחבת היקף. מטרה זו היא כמובן חשובה לאין שיעור. הרי, זה לא שמדי שנה מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית מפרסמים את הסטטיסטיקה לפיה 1 מתוך 3 נשים תעבור הטרדה מינית בחייה ו-1 מתוך 7 תיאנס. השיח הציבורי על אלימות מינית מעולם לא היה נוכח יותר, יותר ויותר נשים מעיזות להתלונן ולספר את שאירע להן, ועדיין, צריך "להראות את היקף התופעה"?
ומיהם אותם אנשים אותם צריך עדיין לשכנע בכך שאלימות מינית היא לא תופעה שולית? 12 מיליון נשים ששיתפו את ההאשטאג ביומיים, מראות שהן כנראה מודעות לתופעה. האם הקמפיין מיועד לגברים בכללותם? או בפרט לגברים שממשיכים להגן על דמויות כמו ויינשטיין ואייל גולן, לא משנה כמה עדויות יש נגדם? תיהיה הקבוצה הזאת מי שתיהיה, נראה כאילו אנחנו כנשים נצטרך להמשיך להגיד שוב ושוב את אותם מסרים – כן, אלימות מינית היא מגיפה, כן, צריך להתייחס אלינו יותר ברצינות כשאנחנו מגיעות להתלונן, כן, גם אלימות במשפחה פוגעת בנו במידה רבה לאין שיעור.

מעשה העדות והשיתוף של פגיעה מינית יכול להיות מרפא ומועיל מאוד עבור חלק מהנשים, ויכול גם לפגוע באחרות, אם אינו נעשה מרצונה של האישה ובזמן ובסביבה המתאימות עבורה. גם ברמה החברתית, כל אישה שבוחרת לשתף תורמת לכך שנשים אחרות ירגישו יותר בנוח לעשות את אותו דבר, וירגישו פחות לבד מול הפגיעה שהן חוו. אין לי ולו גרם אחד של ביקורת כלפי נשים שבוחרות להשתתף בקמפיין הזה. הביקורת שלי היא כלפי כך שיש מי שב-2017, מול הררי המידע, העדויות והסטטיסטיקות בנושא, עדיין צריך שילטפו לו את היד ויספרו לו שוב עד כמה תופעת האלימות המינית הינה רחבה ונוכחת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!