דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיליפינים

עבודה בעולם / תעבדו ותשתקו - מאות עובדי 'אמרטון' בפיליפינים התאגדו ופוטרו

532 עובדים במפעלי החברה בפיליפינים פוטרו וסולקו מהמפעל, לאחר ש"העזו" להתאגד ולדרוש שיפור תנאים | האם 'אמרטון' תקח אחריות על עובדי בקצה שרשרת הייצור או תצליח להתחמק מאחריות?

עובדי Amertron מפגינים מחוץ למפעל (צילום: IndustriALL Global Union)
עובדי Amertron מפגינים מחוץ למפעל (צילום: IndustriALL Global Union)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

532 מעובדי תאגיד אמרטון בפיליפינים, פוטרו לאחר שהעזו להתאגד בינואר השנה באיגוד המקצועי Associated Labor Unions. האיגוד חבר באיגוד המקצועי העולמי אינדסטרי-אול IndustryAll. אמרטון מייצרת מוצרי הולכה חשמלית ואופטואלקטרוניקה, ייצור טכנולוגיה לסמארטפונים (טלפונים חכמים) תעשיית הרכב וכלי תעופה, ובין לקוחותיה ניתן למצוא את סימנס, Hewlett-Packard, ו-Osram.

עובדי Amertron מפגינים מחוץ למפעל (צילום: IndustriALL Global Union)
עובדי Amertron מפגינים מחוץ למפעל (צילום: IndustriALL Global Union)

עולם העבודה בשרשרת הייצור הגלובאלית אכזרי במיוחד כלפי עובדים במפעלי ייצור של תאגידי ענק, אשר כשהם מעזים להתאגד ולדרוש שיפור בתנאי העסקתם, הם מפוטרים והחברה עבודה עבדו מתנערת מאחריות כלפיהם. עובדים המייצרים מותגים מוכרים יותר מוכרים יותר כמו ענקיות האופנה H&M, יכולים לעיתים לזכות בחשיפה גבוהה יותר, ובזכות זה להפעיל לחץ צרכני שעשוי לשנות את גישת החברה, אך ספק אם עובדי המפעל בפיליפינים יצליחו ליצור התעניינות ולחץ ציבורי בעניינם.

אסור לכם להתאגד

בפילינים שני מפעלים של החברה – 'קלארק' ו'פרנאק'. מפעל 'פרנאק' פועל משנת 1988 ומעסיק כ-700 עובדים, כ-550 מהן נשים. המפעל 'קלארק' נפתח בשנת 2012 ב'אזור כלכלי מיוחד' ומועסקים בו כ-2,000 עובדים.

זו לא הפעם הראשונה בה נחשפים התנאים הירודים של העובדים במפעלים – ב'פרנאק' היו בעיות מתמשכות בנוגע לשכר ירוד של העובדים, כשרובם משתכרים רק 10$ ליום, למרות שהם מועסקים במפעל שנים רבות.

בחודש יוני, חצי שנה לאחר שהעובדים התאגדו, הודיעה החברה על כוונתה לסגור את המפעל בפרנאק ולהעביר הייצור למתקנים מודרניים יותר ב'קלארק', 120 ק"מ משם, עד 2019. לעובדים ניתנה האפשרות להעביר את עבודתם לקלארק, או לקבל חבילת פיצויים סטנדרטית, בהתאם לחוק העבודה הפיליפיני.

אסור לכם לדרוש שיפור תנאים

החברה החלה להתעמר בנציגי העובדים ועובדים החברים באיגוד לאחר שבחודש יולי, בכדי לשפר את עמדת המיקוח ולהשיג חבילת פיטורים הוגנת, הצטרף האיגוד העובדים של המפעל לאיגוד העובדים הכללי. באוגוסט, נקראו העובדים לפגישות אחד על אחד או ישיבות מחלקות, בהן קיבלו איומים הכוללים סחיטה שלא יקבלו את הפיצויים, ואת תנאי העזיבה אם לא יפרשו מהאיגוד, ואף שני נציגים מהוועד הושעו על חלוקת כרוזים מטעם ההתאגדות.

באמצע ספטמבר פיטרה החברה 300 עובדות ועובדים – כתגובה לתלונה שהגיש האיגוד למחלקת העבודה והתעסוקה בגין תנאי עבודה בלתי הוגנים ופגיעה בהתארגנות. החברה מצידה טוענת כי הסיבה היא העברת הייצור למפעל בקלארק, תהליך שהיה אמור להסתיים רק ב-2019. אולם הייצור ב'פאראנק' ממשיך, רק שכעת במקום העובדים המפוטרים, מעסיקה החברה עובדי כוח אדם.

אסור לכם להכנס למפעל

לאחר שבימים האחרונים מספר חברי האיגוד המפוטרים הגיע ל-532, וכניסתם למפעל נמנעה, עורכים העובדים מחאות שוטפות מחוץ למתחם החברה. המזכיר הכללי של האיגוד אינדסטריאול, ולטר סנצ'ס, כתב למנכ"ל אמרטרון ואמר: "אנחנו מודאגים וזועמים מאוד נוכח ההפרה הגסה של זכויות האיגודים המקצועיים ע"י אמרטרון בפיליפינים. האלימות שמופעלת על העובדים כוללת מעשי הפחדה והטרדה שבוצעו על ידי ההנהלה, במטרה להחליש את נחישות העובדים לשפר את תנאי העבודה שלהם בעזרת איגוד חזק".

"במקום להקשיב לקריאתנו לכבד את זכויות העובדים, שלחה החברה הודעות פיטורים לכל נציגי העובדים והחברים באיגוד, ואסרה בפתאומיות את כניסת העובדים למפעל בשל סגירתו לכאורה" הוסיף, "אני מפציר בך להחזיר לעבודה מיד את כל חברי האיגוד ונציגיהם שפוטרו לא בצדק, להפסיק את הטרדות של העובדים, ולכבד את הזכות להתארגן ולהתמקח באופן קולקטיבי".

מכתבו של ראש האיגוד העולמי של עובדי התעשייה –  אינדסטרי-אול  – הוא כלי הפעלת לחץ של סולידאריות בין-לאומית, שמותר לקוות שיסייע לשפר את מצבם של העובדים בפיליפינים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!