דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דמאס פיקדה

דמאס פיקדה / תקיפת החייל דמאס פיקדה – בג"ץ המליץ לשני הצדדים למשוך את עתירותיהם

לאחר שפיקדה והשוטר שתועד מכה אותו לפני שנתיים וחצי עתרו לבג"ץ, הציע היום (ד') בית המשפט לשני הצדדים למשוך עתירותיהם וצידד בהחלטת היועמ"ש להסדר מותנה עם השוטר | ח"כ אברהם נגוסה: "משטרת ישראל חייבת לגדוע את האלימות של שוטריה כלפי העדה האתיופית"

דמאס פיקדה, בפגישה עם ראש המשלה ומפכ"ל המשטרה, לאחר פרסום הוויאו בו שוטרים מכים אותו  4.5.2015 צילום: חיים זך   לע"מ
דמאס פיקדה, בפגישה עם ראש המשלה ומפכ"ל המשטרה, לאחר פרסום הוויאו בו שוטרים מכים אותו 4.5.2015 צילום: חיים זך לע"מ
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מקרה האלימות כלפי החייל דמאס פיקדה שאירע באפריל 2015 מסרב לגווע. היום (רביעי) דן בג"ץ בעתירות שהגישו שני הצדדים – פיקדה, שנפגע מהתקיפה והשוטר הפוגע, ובסיום הדיון המליץ לשניים לשקול משיכה הדדית של עתירותיהם, לצד תמיכה בהצעת היועמ"ש – הסדר מותנה, לפיו יודה השוטר המכה באירוע אך לא יוגש כלפיו כתב אישום. הצדדים צריכים להודיע לבית המשפט עד יום ב' הקרוב את החלטתם. אם מי מהצדדים לא יקבל את המלצת בג"ץ, בג"ץ יקבל על עצמו להכריע בעתירות.

בג"ץ דן היום בשתי עתירות: דמאס פיקדה מבקש בעתירתו להעמיד את השוטר לדין, בעוד השוטר, שתועד בעודו מכה את החייל דמאס פיקדה, מתנגד להחלטת היועמ"ש להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע, ואף מסרב להסכם המותנה שהוצע לו, המהווה אופציה רכה יותר מהעמדה לדין.

דמאס פיקדה, בפגישה עם ראש המשלה ומפכ"ל המשטרה, לאחר פרסום הוויאו בו שוטרים מכים אותו 4.5.2015 צילום: חיים זך לע"מ
דמאס פיקדה, בפגישה עם ראש המשלה ומפכ"ל המשטרה, לאחר פרסום הוויאו בו שוטרים מכים אותו 4.5.2015 צילום: חיים זך לע"מ

כזכור, המקרה שאירע לפני כשנתיים, עורר שיח ציבורי חריף והיה מבין הגורמים שהובילו לפריצת מחאת בני העדה האתיופית. חקירת מח"ש הראשונית הובילה לסגירת התיק נגד השוטר, אך עוד לפני שהסתיימה מפכ"ל המשטרה הקודם, דנינו, הדיח את השוטר מתפקידו. בסוף חודש ינואר האחרון הודיע היועמ"ש החדש, מנדלבליט, כי הוא שוקל לפתוח מחדש את התיק נגד השוטר, ובמרץ הציע מנדלבליט לשוטר הסדר מותנה. עורך דינו של פיקדה עתר לבג"ץ, ובתגובה היועץ המשפטי זימן את שני הצדדים והציע לשוטר הסדר מותנה, במסגרתו אם השוטר יודה בטיוטת כתב האישום הוא לא יצטרך ללכת לבית המשפט ותושג הסכמה על העונש. אם לא – התיק יגיע לבית המשפט והשוטר יועמד לדין.

בית המשפט לא יתערב בהחלטת היועמ"ש

בדיון שהתקיים היום, אמר שופט העליון דנציגר כי "ההמלצה שלנו, עם הבנה שלא יהיה קל לאף אחד מהצדדים לקבל את ההמלצה, שאתם תשימו כאן ועכשיו סוף לפרשה הזאת. הפרשה הזאת זכתה לתהודה ציבורית ברמות משמעותיות. זה עורר כעס וזעם לא רק אצל הגורמים המעורבים, אלא גם בבני הקהילה ואנשים שראו מהצד ואמרו איך דברים כאלה יכולים לקרות". עוד אמר דנציגר על החלטת היועמ"ש כי היא אינה החלטה פזיזה, "היא החלטה שעל פני הדברים נראית החלטה שיש בה הגיון אך אפילו אם לא היינו סבורים שהיא ההחלטה האופטימלית, שניתן היה להחליט אחרת כל עורכי הדין שיושבים פה יודעים שאנו לא מתערבים בהחלטות גורמי התביעה. המקרים הנדירים בהם אנו מתערבים, אני נזהר, מקרה זה לא נמנה אליהם".

ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "נכחתי הבוקר בבית משפט העליון בעתירת השוטר לביטול העמדתו לדין שתקף את החייל דמאס פיקדה החייל ממוצא אתיופי באפריל 2015 . קיבלתי בשמחה את ההחלטה שבית המשפט העליון החליט כי אין מקום להתערב בהחלטתו של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לבחון מחדש את סגירת התיק לדברי השופט יורם דנציגר "אנחנו לא מתערבים בהחלטות של גורמי התביעה למעט מקרים נדירים. המקרה הזה אינו חלק מהם"". נגוסה הוסיף "אני דורש משלטונות החוק שהצדק ייצא לאור ושמקרה כזה של אלימות קשה ומכוערת כלפי חייל צה"ל לא יחמוק מעיניי הממונים על מוסדות הצדק. משטרת ישראל חייבת לגדוע את האלימות של שוטריה כלפי העדה האתיופית".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!