היועץ המשפטי לכנסת

מדיני-פוליטי / "ועדת חקירה פרלמנטרית אינה הכלי לעריכת בירורים אידאולוגיים"

כך כתב הערב (ד') היועמ"ש לכנסת, בהמשך ליוזמת רה"מ להקים ועדה בעניין "המימון של מדינות זרות לארגונים ישראלים שפועלים נגד חיילי צה"ל" | עפ"י חוות הדעת, חקירה כזו עומדת "בניגוד לעקרונות משטר בסיסיים"

היועץ המשפטי לכנסת אייל ינון (צילום ארכיון: יצחק הררי / פלאש 90).
היועץ המשפטי לכנסת אייל ינון (צילום ארכיון: יצחק הררי / פלאש 90).

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, העביר הערב (רביעי) ליו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין, חוות דעת לפיה אין לכנסת סמכות להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין המימון של מדינות זרות לארגונים ישראלים שפועלים נגד חיילי צה"ל. חוות הדעת נכתבה בעקבות הודעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסגרת ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה בתחילת השבוע, לפיה הוחלט לקדם בכנסת הצעה בנושא.

בחוות הדעת של ינון נכתב כי "ככל שמבקשים להגביל את האפשרות של עמותות לקבל מימון ממדינות זרות לצורך פעילות שיש בה הבעת ביקורת על חיילי צה"ל, הרי שיש לעשות זאת בחקיקה ראשית". עוד הוסיף ינון כי "חקירה פרלמנטרית של ארגוני החברה האזרחית על רקע אידיאולוגי עומדת בניגוד לעקרונות משטריים בסיסיים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון. (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון. (צילום: אלכס קולומויסקי)

בחוות הדעת מפרט ינון את עמדתו, ובין היתר מציין כי "ועדת חקירה פרלמנטרית אינה הכלי המתאים לעריכת בירור בעניינים אידאולוגיים. לשם כך משמשים כלים פרלמנטריים אחרים". סיבה נוספת, כך לדבריו, היא כי "אין לכנסת כל סמכות לחייב גופים שאינם נמנים על הרשות המבצעת להופיע בפניה או למסור לה מידע", ובנוסף מציין כי מעולם לא חל מגבלה על קבלת תרומות מסוג אלה שהוועדה מבקשת לחקור.

"סיכומם של דברים," כתב ינון, "עמדתי היא כי לכנסת אין סמכות להקים ועדת חקירה בנושא שבנדון, או כל ועדת חקירה שעניינה הלכה למעשה חקירה אידאולוגית של גופי החברה האזרחית בישראל, מימין או משמאל…הצעות דומות כבר עלו ונפלו בכנסת ה-18, אם כי אז לא התמקדה הבחינה בשאלת הסמכות, אלא בקשיים המהותיים שהצעות אלה מעוררות. בינתיים ,לאחר שנדרשנו בכנסת הנוכחית לעסוק לא מעט בשאלת הנושאים והסמכויות של ועדת חקירה פרלמנטרית ,הגענו כאמור לכלל מסקנה כי הצעה זו גם אינה צולחת את משוכת הסמכות".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) בירכה על העמדה שהציג ינון. בדף הטוויטר שלה, כתבה לבני כי זו "עמדה חשובה מאין כמוה של היועץ המשפטי של הכנסת מול מקרתיזם, עריצות הרוב והיעדר מצפן חוקתי בממשלה דורסנית".

חברה לסיעה, ח"כ יואל חסון הוסיף כי "בזמן שהממשלה מלהטטת בין שנאה לשנאה, מטרותיו של המחנה הציוני נותרו עקביים: שמירה על אופייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שוויון הזדמנויות חברתי-כלכלי לכולם, צמצום פערים בין פריפריה ומרכז ושיח ציבורי מתון וסובלני. אנו מקווים שגם הממשלה תבחר לזנוח את דרך ההקצנה והרדיפה, ותתחיל לעסוק כמונו בעניינים החיוניים באמת לחברה הישראלית".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!