דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ירושלים לא נכבשה ובכל זאת ההבטחה הושלמה. הכיצד?

יהושע, פרק יג'

הפרק הזה מפתיע ומשנה את כל תמונת כיבוש הארץ וההבטחה האלוהית, מין הקצה אל הקצה.

ביב' הפרקים הראשונים של ספר יהושע, אנחנו חווים מהלך מדהים, מלא ניסים, של כיבוש הארץ ע"י יהושע, תחת פיקוח אלוהים. התחושה היא שהכיבוש הוא מושלם, כל הארץ נכבשת (יריחו, עי, דרום, צפון), כל האויבים מושמדים והמסר שאנחנו מקבלים הוא שההבטחה האלוהית קויימה במלואה, הארץ רוקנה מתושביה הקודמים (שחיטה כללית של כולם) ופנויה להתנחלות השבטים. העובדה שבפרק הסיכום, פרק יב', לא מוזכר אלוהים, היא רמז לסערה ולשינוי המתחולל בפרק הזה, פרק יג.

הפרק הזה מתחיל באווירה אחרת לגמרי:

(א)וִיהוֹשֻׁעַ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו אַתָּה זָקַנְתָּה בָּאתָ בַיָּמִים וְהָאָרֶץ נִשְׁאֲרָה הַרְבֵּה-מְאֹד לְרִשְׁתָּהּ: 

פתאום, משום מקום, יהושע, שעד כה היה מנהיג צבאי רב פעלים, הופך להיות זקן. ובנוסף, הארץ, שלכאורה נכבשה כליל, למעשה לא נכבשה כליל ויש עוד הרבה עבודה!עדיין לא טפלנו ב:
– גלילות הפלישתים
– הגשורי
– שיחור עד עקרון
– סרני פלשתים מאזור עזה, אשקלון, אשדוד, גת ועקרון
– צידון
– הגבלי
– הלבנון
– וכמובן – ירושלם (אז עוד לא נקראה ירושלים).

אני לא יודע להעריך, אבל נראה שעשרות אחוזים מהשטח טרם נכבשו. ייתכן שאף אזורים נוספים בתוך שטחי הכיבוש טרם הושלמה בהם מלאכת הטיהור האתני.

מסתבר, שתקופת הזוהר של קיום ההבטחה האלוהית, שבה שותפים אלוהים, משה ויהושע, גם היא לא הביאה לשלטון בני ישראל על כל "הארץ המובטחת".

ומה עושים עם זה? האם ממשיכים בכיבושים? מחליפים מנהיג זקן בצעיר יותר? ממש לא.

אלוהים אומר ליהושע:

אָנֹכִי אוֹרִישֵׁם מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְֹרָאֵל רַק הַפִּלֶהָ לְיִשְֹרָאֵל בְּנַחֲלָה כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ:

את מה שעוד נשאר – אני אוריש לבני ישראל. זה כבר לא עבודה של בני אנוש. קח את השטח שכבשת ותתחיל להתנחל בו. חלק אותו לנחלות לשבטים השונים ולעבודה!

אני חושב שהמסרים למה שקורה לנו היום  ב 2017, הוא ברור:

  1. ההבטחה האלוהית קיימת, אבל מימושה אינו מחויב שיקרה עכשיו. אולי אפילו עדיף שלא תקויים לעולם במלואה, משום שאם תקוים פעם אחת, ואז ניכשל ונפסיד את הארץ במלחמה מול אויב, הרי שלא תעמוד לנו יותר ההבטחה לעתיד (הבטחה צריך לקיים לפחות פעם אחת אך לא בהכרח יותר מפעם אחת).
  2. המשך קיום ההבטחה מותנה במה שבני ישראל יעשו עם חלק ההבטחה שכבר קוים. איזו חברה נבנה בארץ? איזו מדינה? איך נפתח את הארץ? איזה משטר נכונן בה? איך נחייה עם אחרים החולקים את הארץ? איך נחיה שבט עם שבט?

אני חושב שבן גוריון, כשכתב ב 1955 את המשפט: "בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו" התכוון לפרק הזה בספר יהושע – המבחן האמיתי שלנו אינו בכיבוש כל הארץ, אלא במעשה ההתיישבותי והערכי שנעשה בחלק הארץ שהצלחנו לכבוש לעצמנו.

אומרים לנו היום שהחלוצים האמיתיים של 2017 הם אלה המתנחלים בחבלי ארץ בהם אין מדינת ישראל מכריזה שהם שלה ובהם חיים בני עם אחר.

ואני אומר, שהחלוצים האמיתיים הם אלה שהוליכם ליישב חלקי ארץ בהם מדינת ישראל הכריזה על ריבונותה והם ריקים, ויש רבים כאלה, כולל הנגב.

פרקים א – יב הם פרקים של אוטופיה שנדמה שהיא אלוהית.

פרק יג הוא פרק של ריאליזם אנושי.
=====
פרק כא' מסכם את הכיבושים באופן הבא:

מא)וַיִּתֵּן יְהוָה לְיִשְֹרָאֵל אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָתֵת לַאֲבוֹתָם וַיִּרָשׁוּהָ וַיֵּשְׁבוּ בָהּ:
מב)וַיָּנַח יְהוָה לָהֶם מִסָּבִיב כְּכֹל אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבוֹתָם וְלא-עָמַד אִישׁ בִּפְנֵיהֶם מִכָּל-אֹיְבֵיהֶם אֵת כָּל-אֹיְבֵיהֶם נָתַן יְהוָה בְּיָדָם:
מג)לא-נָפַל דָּבָר מִכֹּל הַדָּבָר הַטּוֹב אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה אֶל-בֵּית יִשְֹרָאֵל הַכֹּל בָּא:

מוזר לא? קראנו שהיו חבלי ארץ שלמים שלא הצליחו בני ישראל "לרשת" אותם, ובראשם ירושלם, ובכל זאת כתוב בפסוקי הסיכום שכל ההבטחה של אלוהים לירושת כל הארץ הושלמה ללא כל יוצא מן הכלל.

מסתבר שגם אם המציאות בשטח היא שלא כל הארץ נכבשה, עדיין אלוהים רואה בכך השלמה של ההבטחה.

אז בפעם הבאה שנאמני ארץ ישראל, שטופי רצון עז לבצע במו ידם את רצון האל והבטחתו, יסבירו לכם שזכותנו על כל הארץ היא קדושה ואיננה ניתנת לערעור, הזכירו להם שאלוהים מסתפק גם בכיבוש ריאלי של חלק מהארץ, הפיכתו למקום מוסרי וראוי (והסמל לכך הוא פיזור הלויים בכל הארץ) ולחלקים שלא נכבשו – לא דחוף ולא בוער לטפל בהם כי גם אם לא נכבשו הרי ש"לא נפל דבר מכל הטוב אשר דבר ה' אל בית ישראל, הכל בא"

אלוהים הוא פשוט שמאלן יפה נפש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!