דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפלג הירושלמי

החברה החרדית / 120 עצורים במחאת 'הפלג הירושלמי' נגד מעצר העריקים מצה"ל

ביום שני השבוע נעצרו העריקים מאיר קפלינסקי ובן ציון ויסנשטרן, פעילי 'הפלג הירושלמי' הקיצוני, ומאז ההפגנות רק מתגברות | "זה כבוד גדול להעצר, אנחנו מכינים אותם לכך, זו מלחמה על קיום עולם התורה", אומר דובר 'הפלג'

הפגנת חרדים במודיעין במחאה על מעצר של עריק מצה"ל (צילום: יהודה חיים/ פלאש 90)
הפגנת חרדים במודיעין במחאה על מעצר של עריק מצה"ל (צילום: יהודה חיים/ פלאש 90)
יהל פרג'

אם עמדתם בימים האחרונים בפקקים בירושלים, צפת או בני ברק, היו אלו קרוב לוודאי הפגנות הפלג הירושלמי, ולא הנכים, שחסמו את הרחוב. הפלג הירושלמי, אותו זרם קיצוני, הרואה את עצמו "המיינסטרים" החדש, מוחה כנגד מעצרם של שני עריקים מצה"ל – ישראל מאיר קפלינסקי ובן ציון וייסנשטרן, אליהם הצטרפו עוד כמה עשרות עצורים מההפגנות בימים האחרונים, בינהם לא מעט עריקים.

היום (חמישי) עלו ההפגנות מדרגה, ובמשך מספר שעות חסמו פעילי הפלג את תנועת הרכבת הקלה בירושלים וצירים מרכזיים בעיר. בשעות הערב תגברה המשטרה את הכוחות באיזור, והחלה להגיב ביתר חריפות ופינתה בכח את הכבישים, ועצרה לא מעט מהמפגינים.

הפגנת חרדים בירושלים במחאה על מעצר של עריק מצה"ל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על מעצר של עריק מצה"ל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

"כל בחור שיעצר יזכה לכבוד כזה של הפגנה לכבודו" אמר ל'דבר ראשון' אברהם בוימל, דובר 'הפלג הירושלמי'. "זה כבוד גדול להעצר, אנחנו מכינים אותם לכך, יש להם עוצמה גדולה – מלחמה על קיום עולם התורה." קפלניסקי ווייסנשטרן נעצרו על ידי המשטרה,  הועברו למשטרה הצבאית, ונשפטו בכלא 4 ל-20 ימים, בוימל טוען כי העריקים שנעצרים ומשפחתם זוכים לחיבוק חם מהקהילה, "מקבלים מכתבי תמיכה, מענקים ותשורות".

בוימל טוען שעיתוי החרפת ההפגנות הוא טהור לגמרי, ואין כל כוונה פוליטית להעצים את כוחו של הרב אוירבך בקרב החרדים, אולם הוא אינו חוסך בביקורת כלפי הנציגות החרדית בכנסת, ומכנה אותה "ישנה" מול הנציגות "האמיתית" של הפלג.

הפגנת חרדים בירושלים במחאה על מעצר של עריק מצה"ל (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש 90)
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על מעצר של עריק מצה"ל (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש 90)

"לא בחרנו להתמקד בפוליטיקה, לא שלחנו נציג לכנסת, למרות שאנחנו לא נמנעים מהצבעה", מתאר בוימל, "אנחנו לא נמנים עם סאטמר או משהו כזה, אנחנו המיינסטרים של הציבור החרדי. מוקדם מדי להגיד מה יקרה בבחירות הבאות, לא רואה, שעם הנציגים החרדים הנוכחיים שאנחנו יושבים על אותו השולחן. הם מתיימרים להעביר לציבור החילוני כאילו ישנה הסכמה אצל החרדים עם הגיוס לצה"ל."

לשאלתנו האם התגברות הגיוס של חרדים לצה"ל לא מפחידה אותם, אמר בוימל "אנחנו לא טומנים את הראש בחול, זו ציפור נפשנו. לא יצאנו על שום דבר אחר להפגין – לא כשעצרו את האנשים מהפלס ולא שום דבר, הגיוס לצה"ל זה מבחינתנו יהרג ובל יעבור."

לפי בוימל המחאה תסתיים רק כשיחזור המצב לקדמותו בדמות הסטטוס-קוו, 'תורתו אומנותו' לפיו ניתן היה להתחמק מגיוס רק בעזרת אישור, ולא היו יעדים לגיוס חרדים. הערכות אחרות מדברות על כך שכבר ביום ראשון הקרוב, עם סיום תקופת בין הזמנים הנוכחית, תחיל זמן חורף, ירגעו המחאות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!