דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

משפחת דאע"ש / 6 שנות מאסר לתושב סכנין שהתגייס לדאע"ש וחי עם משפחתו במוסול

ויסאם זבידאת ואשתו הגיעו לעיראק עם שלושת ילדיהם הקטנים כי רצו לחיות בשטחים שבשליטת דאע"ש | לאחר שלחם בשורות הארגון ונפצע, החליטו בני הזוג לעזוב, ונעצרו כשחצו את הגבול מסוריה לטורקיה | הם הוסגרו לישראל, וירצו עונשי מאסר ארוכים "להרתעת הרבים"

דגלי דאעש בהפגנת תומכים (צילום: סוכנות AP)
דגלי דאעש בהפגנת תומכים (צילום: סוכנות AP)

70 חודשי מאסר בפועל הוטלו אתמול (חמישי) על תושב סכנין שהצטרף לארגון דאע"ש, שהה עם אשתו וילדיו הקטנים במוסול שבעיראק ואף לחם בשורות דאע"ש, ולבסוף חזר לישראל. זאת, בעוד אשתו נידונה ל-50 חודשי מאסר לאחר שהודתה באישומים נגדה במסגרת הסדר טיעון. הנאשם, ויסאם זבידאת, הורשע במגע עם סוכן חוץ, יציאה שלא כדין, חברות בהתאחדות בלתי מותרת, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת, חברות בארגון טרוריסטי ואימונים צבאיים אסורים.

"ארגון דאעש אינו ארגון הומניטרי, והוא גם לא ארגון מקומי הפועל בעיראק או בסוריה בלבד", כתב סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה אברהם אליקים בגזר הדין, "מדובר בארגון מרצחים שפל, ששולח זרועותיו לכל מקום ולכל פינה בעולם. הצטרפות אליו, ואין מחלוקת כי הנאשם הצטרף לאותו ארגון, משמעה אחת בלבד – כוונה לפעול נגד מדינת ישראל ולפגוע בביטחונה, גם אם לארגון ולחבריו כוונות לפגוע במדינות נוספות".

אליקים הדגיש כי עונשו החמור של הנאשם נועד להרתיע ערבים ישראלים אחרים מלהצטרף לדאע"ש. "שוכנעתי כי בנוסף להרתעת הנאשם, יש צורך במקרה זה בהרתעת הרבים מפני ביצוע עבירה מסוג העבירות בהן הורשע, וכי יש סיכוי של ממש שהחמרה בעונשו של הנאשם תביא להרתעתו ולהרתעת הרבים". עוד התייחס השופט לעובדה ששני בני הזוג ירצו מאסר ממושך ויורחקו מילדיהם: "אין לי ספק כי מאסרו של הנאשם, הנמצא במעצר כשנה, ומאסרה של אשתו שנדונה על ידי ל-50 חודשי מאסר בפועל, פוגעים קשות בילדיהם, אלא שלאורן כל הדרן הפקיר הנאשם את בטחון ילדיו, אותם לקח לאזור קרבות למשך כשנה, כן שאין הצדקה להקל עימו היום בנושא זה".

מגזר הדין עולה כי בתום הטיעונים הביע הנאשם צער, ביקש הקלה בעונשו והסביר כי הוא "פוגש בבית הסוהר אנשים שחושבים את אותן מחשבות, והוא מסביר להם שלא לצאת לעיראק לאור ניסיונו".

כתב האישום כנגד בני הזוג ויסאם וסברין זבידאת הוגש לפני כשנה. השניים גילו עניין הולך וגובר בארגון דאע"ש החל משנת 2015, החלו לעקוב אחר פעילות הארגון באמצעות הרשתות החברתיות באינטרנט, פיתחו הזדהות אידיאולוגית עם ערכיו והחליטו להצטרף לדאע"ש ולחיות תחת חוקי ה"שריעה". הם יצרו קשר ברשתות החברתיות עם פעיל בארגון בשם חליל אבו חטאב, על מנת להצטרף אליו ביחד עם ילדיהם. בחודש יוני 2015 נסעו בני הזוג עם שלושת ילדיהם ועם בני משפחתה של סברין לחופשה משפחתית ברומניה, לרגל סיום לימודי הרפואה של אחיה, ותוך כדי החופשה, יצאו עם ילדיהם מרומניה לטורקיה על מנת להגיע לסוריה. הם לא שיתפו את בני המשפחה בתכניות, ואת מכשירי הטלפון הסלולריים שלהם השאירו ברומניה, על מנת למנוע אפשרות להתחקות אחריהם.

כשהגיעו לטורקיה קישר אותם אבו חטאב לפעיל אחר, המכונה "אבו סוהיב", שהנחה אותם בחציית הגבול בין טורקיה לסוריה. כשהגיעו לסוריה הצטרפו בני הזוג לכוחות דאע"ש, ומסרו לידי אנשי הארגון את דרכוניהם הישראליים. בהמשך הובילו אנשי דאע"ש הובילו את המשפחה לעיר מוסול בעיראק – העיר הגדולה ביותר שבשליטת הארגון. האב ויסאם הצטרף למחנה של לימודי דת ואידאולוגיה השייך לארגון, ואף נשבע שבועת אמונים לדאע"ש. במחנה, שארך כחודשיים, הוכשר ויסאם כלוחם. הוא קיבל נשק מסוג קלצ'ניקוב, מחסניות ואפוד קרב, ולמד להשתמש במכשירי קשר, רימון יד, לחימה בשטח בנוי, קרב מגע ועוד.

עם סיום המחנה הצטרף ויסאם לפעילות צבאית בגדוד של דאע"ש. במשך 30 יום הוא לחם כנגד הצבא העיראקי בעיר אל-רמאדי. בנוסף, הוא השתתף בעבודות חפירה של מנהרה ובונקר תת-קרקעי סמוך לעמדה של הגדוד. בתחילת 2016 הצטרף ויסאם לפשיטה של ארגון דאע"ש בכפר אלבורישה, במטרה להשתלט על מגורי החיילים של הצבא העיראקי, להרוג אותם ולחטוף את נשקיהם. במהלך הפשיטה הוא נפצע מירי ברגלו השמאלית, ופונה לקבלת טיפול רפואי בידי פעילי דאע"ש.

כל אותו הזמן התגוררה האם סברין עם ילדיה בבית במוסול, עבדה בבית החולים במוסול כמפעילת מצלמות אבטחה וקיבלה את דמי מחייתה מדאע"ש. לאחר פציעתו של ויסאם, הוא שב להתגורר עם משפחתו במוסול. אולם הפצצות בעלות הברית והיעדר חינוך סדיר לילדיהם גרמו לבני הזוג להחליט שהם מעוניינים לחזור לישראל. הם חצו את הגבול בין עיראק לסוריה, ולאחר מכן ניסו להסתנן מסוריה לטורקיה בעשר הזדמנויות שונות. נסיונות מעבר הגבול הצריכו אותם להוביל את ילדיהם בהרים, לעיתים ללא מזון ומים, כששוטרי הגבול הטורקים יורים לעברם. במהלך הנסיונות הם סיממו את בתם הקטנה בסם הרדמה, כדי שלא תבכה ותעורר את תשומת לב השומרים בגבול. לבסוף, משהצליחו הנאשמים וילדיהם להסתנן לטורקיה, הם נעצרו על ידי המשטרה הטורקית והועברו לישראל.

עם תחילת המשפט הודתה האם סברין בעבירות המיוחסות לה במסגרת הסדר טיעון, ונידונה ל-50 חודשי מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס בסך 8,000 ש"ח. האב ויסאם סירב להודות בעבירה המשמעותית ביותר – מגע עם סוכן חוץ, וטען כי לפעיל דאע"ש אבו-חטאב היה רומן עם אשתו, שעליו לא ידע, והיא למעשה זו הובילה אותו למעבר לסוריה ולהצטרפות לדאע"ש. בהכרעת הדין דחה השופט אליקים את גרסתו: "זו היתממות לכנות את הנאשם כמי שנגרר אחרי אשתו או כי היא הדומיננטית שהובילה אותו לדאע"ש, סוריה או עיראק. הרושם שקיבלתי הוא כי הנאשם ואשתו בנו גרסת הגנה לפיה האשה "תיקח על עצמה" את האחריות ואולי בשל היותה אישה ואם לשלושה ילדים תזכה לעונש קל וגם הנאשם שיוצג כטפל לעיקר ייהנה אף הוא מאותו מצב".

בטיעונים לעונש הבהיר השופט כי לנאשם מגיע עונש חמור יותר מאשר לאשתו: "הנאשם תכנן היטב את מעשיו עוד בטרם יצא מישראל, בתחילה עקב ובחן באמצעות צפייה באינטרנט במהותו של ארגון דאעש. כבר באותו שלב הוא יצר קשר עם אבו חטאב פעיל בארגון דאעש. ההגעה לסוריה ועיראק כללה צעדים מחושבים על מנת להסתיר מעשיו. הנסיעה הוצגה כלפי חוץ כחלק מחופשה משפחתית ברומניה, שם השאיר את מכשיר הטלפון הסלולרי שלו על מנת למנוע אפשרות להתחקות אחריו. ככל שמדובר במעשים שביצע עם אשתו, הנאשם היה הדומיננטי מבין השניים, הוא נטל חלק פעיל באימונים ובלחימה עבור דעאש".

בנוסף ל-70 חודשי מאסר בפועל (שבתוכם כלולה גם השנה בה שהה במעצר), נידון ויסאם זבידאת לשנה מאסר על תנאי וקנס בסך 14 אלף ש"ח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!