דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרכז אפריקה

בעולם / מליציות מוסלמיות ונוצריות רוצחות אזרחים ברפובליקת מרכז אפריקה

ביום רביעי האחרון רצחה מליציה נוצרית 150 מוסלמים, וזאת אחרי שלמעלה מ-20 מוסלמים נרצחו בשעת תפילה בשבוע שעבר | מזכ"ל האו"ם אמר השבוע: "האלימות והמתיחות בין קהילות ברחבי המדינה גואה"

נשיא רפובליקת מרכז אפריקה נואם באסיפה הכללית של האו"ם 22 בספטמבר 2017 (צילום: AP Photo/Richard Drew)
נשיא רפובליקת מרכז אפריקה נואם באסיפה הכללית של האו"ם 22 בספטמבר 2017 (צילום: AP Photo/Richard Drew)
אוריאל לוי

מיליציה נוצרית ברפובליקה של מרכז אפריקה ביצעה מעשה טבח נרחב בכפר מוסלמי סמוך לבירה בנגי. כך עולה מדיווחים שונים שהתפרסמו ביממה האחרונה ברשתות תקשורת אפריקאיות ובסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו. לוחמי מיליציית 'אנטי-באלאקה' הנוצרית רצחו כ-150 מוסלמים וגרמו לפציעתם של יותר מ-100 בני אדם, מרביתם מוסלמים בכפר פומבולו שבמחוז קוטו התחתי. סגן דובר האו"ם, פרחאן חטק, אמר אתמול (שישי) ששני חיילים מכוח שמירת השלום של האו"ם נפצעו בחילופי האש עם הארגון 'אנטי-בלקה' הנוצרים שתקפו את פומבולו. ההתקפה שהתרחשה ביום רביעי האחרון גונתה בחומרה על ידי ראש משלחת האו"ם במדינה השסועה, אולם מידע אודותיה לא התפרסם עד כה בתקשורת העולמיות.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גואטרס הביע דאגה מההסלמה ברפובליקה של מרכז אפריקה ביום רביעי האחרון, והודיע כי הוא צפוי לבקר במדינה בשבוע הבא. "האלימות והמתיחות בין קהילות ברחבי המדינה גואה", אמר ודרש ממועצת הביטחון של האו"ם להגדיל את כוח שמירת השלום במדינה.

בהודעת הגינוי של כוח האו"ם במדינה נכתב כי "לפי אינדיקציות מוקדמות נודע לנו כי התפשטות האלימות גבתה את חייהם של אזרחים תמימים רבים". סולימאן דאודה, דובר ארגון זכויות אדם מקומי, אמר לסוכנות אנאדולו כי לפחות 150 מוסלמים נרצחו, ו-100 נוספים נפצעו בכפר פומבולו ביום רביעי. גם הארגון העולמי לשיתוף פעולה מוסלמי גינה את המתקפה, ובהודעה שפרסם דווח כי 146 בני אדם נרצחו בהתקפה.

לפני שבוע הותקף מסגד בתפילת יום שישי בעיר דג'ימבי שבדרום-מזרח המדינה, ובהתקפה נרצחו מעל 20 מתפללים מוסלמים. התקפות דומות מתרחשות יותר ויותר בחצי השנה האחרונה, מאז שחלה הסלמה בין הנוצרים למוסלמים במדינה.

האלימות האתנית והדתית התפרצה ברפובליקה של מרכז אפריקה בשנים 2013–2014 כשנתיים לאחר הפיכה צבאית בה הודח פרנסואה בוזיזה, אשר שלט במדינה במשך שנים ארוכות. בעקבות השתלטות המיליציה המוסלמית 'סלקה' על אזורי הספר שבצפון המדינה, פרצו בבנגי מעשי טבח קשים הדדיים: 'אנטי-בלקה' הנוצרים טבחו במוסלמים, במיוחד בבירה בנגי ו'סלקה' המוסלמים רצחו בנוצרים. אלפים נהרגו ומיליונים נמלטו מביתם. במאי 2014 הושלם ה"טיהור האתני" של כל המוסלמים מבנגי הבירה, אך מאבקים אלימים נמשכו ברחבי המדינה.

לפי מתווה הפיוס, צבא הרפובליקה המרכז־אפריקאית אמור לשוב לפעילות ולהתחמש מחדש, אולם הדבר אינו נעשה לפי שעה, שכן בשורותיו פועלים קצינים המזוהים עם 'אנטי-בלקה'. אף שבבנגי הבירה שורר שקט יחסי, כשני שלישים משטח המדינה נתונים תחת שליטתם של ארגונים חמושים יריבים, המתעלמים מסמכות הממשלה ומכוח השלום של האו"ם במדינה. "בשנה האחרונה, ובעיקר ברבעון האחרון, חלה עלייה דרמטית באלימות", אמרה דוברת יוניצ"ף לכתבים במטה האו"ם בז'נווה לפני כחודשיים. כ-12,300 חיילי כוח השלום של האו"ם ברפובליקה המרכז אפריקאית מתקשים לערוב לחייהם של המוסלמים במדינה ששטחה הוא בערך פי 30 משטח ישראל ורק כ-5 מיליון תושבים חיים בה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!