דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ממשלת ספרד: ההנהגה הקטלאנית תודח, בחירות חדשות בתוך חצי שנה

בתום ישיבת קבינט, הודיע ראש ממשלת ספרד כי ימליץ לסנאט לאשר את תוכניתו, לפיה סמכויות האזורי יועברו לממשלה המרכזית, אך הדגיש כי לא מדובר בביטול האוטונומיה | זו הפעם הראשונה בה נוקטת ממשלת ספרד בצעד מסוג זה | נשיא קטלוניה יישא הערב נאום

ראש ממשלת ספרד מריו ראחוי במסיבת עתינואים על המשבר עם קטלוניה 11 באוקטובר (צילום: AP Photo/Paul White)
ראש ממשלת ספרד מריו ראחוי במסיבת עתינואים על המשבר עם קטלוניה 11 באוקטובר (צילום: AP Photo/Paul White)

ממשלת ספרד החליטה היום (שבת) להשתמש, לראשונה בתולדות המדינה, בכוח שמעניקה לה החוקה, ולהעביר לידיה את השליטה המלאה בקטלוניה. בכך, מנסה הממשלה למנוע את ניסיונות הנהגת החבל התעשייתי והמשגשג להיפרד מספרד.

ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי אמר,  בתום ישיבה מיוחדת של הקבינט, כי הוא מעוניים באישור הסנאט להפקיע סמכויות מהשלטון האזורי בקטלוניה ולהכריז על בחירות אזוריות – סמכות הנתונה היום בידי שלטונות החבל בלבד.

נשיא קטלוניה קרלוס פוג'דמון נושא נאום לאחר ההכרזה על ההליכה למשאל עם לעצמאות קטלוניה. 6 בספטמבר (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
נשיא קטלוניה קרלוס פוג'דמון נושא נאום לאחר ההכרזה על ההליכה למשאל עם לעצמאות קטלוניה. 6 בספטמבר (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

רחוי אמר שהשימוש בסעיף 155 לחוקה הספרדית, נעשה על מנת "להשיב את הנורמליות" למדינה, אחרי שתנועת העצמאות הקטלונית הביאה אותה למשבר הממסדי החריף ביותר שידעה מזה עשורים. ראש הממשלה אמר כי בחירות חדשות בקטלוניה ייערכו בתוך חצי שנה. "אין אף מדינה בעולם שהייתה מרשה לסיטואציה כזו להתקיים בגבולותיה" אמר היום רחוי, "ברצוני להכריז על בחירות מהר ככל הניתן, כדי להשיב את הנורמליות".

מפלגתו של רחוי נהנית מרוב בסנאט, והוא זוכה גם לתמיכת מפלגות האופוזיציה הגדולות, כך שהממשלה בראשותו לא צפויה להתקשות בקבלת האישור להתקדם עם צעדי הנגד לניסיונות ההיפרדות מצד קטלוניה.

סעיף 155 מעניק לשלטון המרכזי את הרשות להתערב במקרה שאחד מ-17 האזורים האוטונומיים בספרד לא מציית לחוק. הסעיף לא הוחל מאז אישור החוקה ב-1978, אך הממשלה השמרנית של רחוי טוענת כי שליטה ישירה של ספרד בקטלוניה הייתה המוצא האחרון.

ההחלטה צפויה לעורר זעם הן בקרב תומכי העצמאות והן בקרב הקטלאנים המתונים יותר, שיראו בכך התקפה על האוטונומיה של החבל.

מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)

הודעתו של רחוי הגיעה לאחר שהנהגת החבל סירבה להבהיר את עמדתה ולהצהיר מפורשות אם כוונתה להכריז עצמאות ולפרוש מספרד, בהמשך למשאל העם על עצמאות החבל שנערך לפני שלושה שבועות. האולטימטום של ספרד לקטלוניה הסתיים ביום חמישי, אבל נשיא החבל קרלוס פוג'דמון לא נרתע מהלחץ הספרדי ואיים להכריז על עצמאות המחוז באופן חד-צדדי אם מדריד לא תנהל איתו שיחות משא ומתן על תנאי ההיפרדות. "לא הכרזנו על עצמאות, אבל נעשה זאת אם המדינה תבטל את האוטונומיה שלנו", אמר פוג'דמון במכתב שכתב לראש הממשלה.

פוג'דמון אמר השבוע לחבריו ב"מפלגה הדמוקרטית" שהוא ידחוף להצהרה רשמית יותר על עצמאות המחוז העשיר אם ראש הממשלה הספרדי ישלול מקטלוניה את מעמדה האוטונומי. לפי שעה לא ברור איך ומתי בדיוק תיעשה הצהרה מסוג זה ואם הפרלמנט הקטלאני יאשר אותה. בכל מקרה, המחוקקים הקטלאנים אמרו שהם רוצים הצבעה בפרלמנט שלהם כדי לתת להכרזת העצמאות ממד חגיגי.

קטלוניה, שבה חיים 7.5 מיליון תושבים, נהנית מאוטונומיה משמעותית בענייני מדיניות, חינוך ובריאות. היא אחראית לחמישית מכלכלת ספרד. מתנגדי התפלגות קטלוניה טוענים כי המהלך עלול להיות הרסני לכלכלת ספרד. 1,200 חברות שמושבן בקטלוניה נרשמו גם במקומות אחרים בספרד בשל חוסר הוודאות. שיעור הצמיחה ל-2018 עודכן מטה מ-2.6% ל-2.3% בגלל ההתפתחויות האחרונות. ב-1 באוקטובר ניצחו במשאל העם מצדדי העצמאות לקטלוניה עם 90 אחוזי תמיכה. שיעור ההצבעה היה נמוך יחסית (רק 43%), בין היתר משום שהממשל המרכזי החרים קלפיות ומנע הצבעה בכמה אתרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!