דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

פולין / בעקבות פניית דבר ראשון: בובה אנטישמית הוסרה מחנות הפרלמנט הפולני

בובה בדמות יהודי המחזיק מטבע זהב הוצעה למכירה בחנות המזכרות בבניין הפרלמנט | בעקבות פניית כתב דבר ראשון, הודיע יו"ר הפרלמנט על הסרת הפריט, אך הדגיש כי: "יש לראות את הנושא במושגים של תרבות, ולא כסימן לדעה קדומה"

בובות בפרלמנט הפולני. (צילום: רפאל פנקובסקי)
בובות בפרלמנט הפולני. (צילום: רפאל פנקובסקי)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

עד לאחרונה, יכלו המבקרים בחנות המזכרות הרשמית בבניין הפרלמנט הפולני למצוא, בין יתר המזכרות, גם בובות בדמות יהודי המחזיק מטבע המזכירות את עלילות הדם על "היהודי העשיר השולט בעולם". רק אחרי פניית כתב דבר ראשון הודיעה לשכת יו"ר הפרלמנט על הסרת הפריט הבעייתי מהמדפים.

רפאל פנקובסקי יו"ר ארגון "לעולם לא עוד", הנלחם באנטישמיות ובגזענות בפולין, ביקר לפני מספר חודשים בפרלמנט הפולני לאחר שהוזמן לכנס מטעם נציב זכויות האדם של ממשלת פולין. במהלך הביקור, נכנס פנקובסקי לחנות המזכרות הרשמית של בית המחוקקים הפולני, המציעה מזכרות הקשורות לפולין לכל המבקרים בבניין, לרבות משלחות של תלמידים צעירים מפולין ומדינות אחרות. לתדהמתו, מצא פנקובסקי את אותן בובות של יהודי המחזיק בידו מטבע זהב.

הבובות, הנמכרות בחנויות מזכרות רבות ברחבי פולין, מעוררות זעם בקרב יהודי פולין ותיירים יהודים שרבים מהם טוענים כי מדובר בבובות המנציחות את "הסטראוטיפ של היהודי העשיר השולט בעולם". בפולין נחשבות הבובות כסמל להצלחה, ורבים מתושבי פולין נוהגים להציב בובה כזו בביתם כקמע לעושר.

"כשראיתי את הבובות בתוך הפרלמנט הפולני בפעם הראשונה לפני מספר חודשים, הזדעזעתי, משום שהפרלמנט מייצג את הזהות של פולין ועליו להבטיח זכויות שוות וכבוד לכל בני המיעוטים, לרבות יהודים" הסביר פנקובסקי, "כאזרח פולני אני חושב שבובות כאלו מייצגות סטריאוטיפ שלילי הנטוע בצורה עמוקה בתרבות הפולנית של 'היהודי העשיר'. הם הפכו לנפוצות מאוד בפולין בשני העשורים האחרונים. אני חושב שמכירת הבובות האלו מוכיחה עד כמה נפוצה הדעה הקדומה המקשרת את היהודים על כסף ותאוות בצע, ומכירת בובות כאלו בתוך הפרלמנט מראה רמה גבוהה במיוחד של חוסר רגישות ועלולה להיות פוגענית במיוחד".

אחרי שהתריע בפני חלק מחברי הפרלמנט על מכירת חפץ הנחשב בעיני רבים כאנטישמי, בתוך חנות המזכרות הרשמית בפרלמנט, קיווה פנקובסקי כי הבובות הלא ראויות יוסרו מהמדפים. לצערו, התקווה לא התממשה.

"אחד מחבריי שביקר בפרלמנט לפני מספר שבועות בדק האם הבובות של 'היהודי העשיר' עדיין נמצאות על המדפים. לצערי, הן עדיין היו שם" סיפר, "לכן ניצלנו את ההזדמנות כשהוזמנו לנאום במספר כנסים בהשתתפות בכירים בממשלת פולין, לרבות עם סגן ראש עיריית ורשה, על מנת להתריע על מכירת הבובות הלא ראויות האלו בתוך הפרלמנט הפולני. ועדיין, לא נעשה דבר בנידון. גם ניסיון לערב את כלי התקשורת הפולניים לא עזר, הם הודיעו לנו כי אינם מוכנים לעסוק בנושא".

רק לאחר פניית דבר ראשון ליו"ר הפרלמנט הפולני, מארק קוחצ'ינסקי, בשאלה מדוע מציע הפרלמנט הפולני למבקרים בתוכו לרכוש בובות המנציחות סטראוטיפ אנטישמי, שגרם לשנאה רבה בקרב רבים מתושבי פולין בעבר כלפי שכניהם היהודים ואף הביא לפוגרומים רבים, מסרה לשכתו של כי בעקבות הפנייה, הוחלט להסיר באופן מיידי את הבובות הפוגעניות ממדפי חנויות המזכרות בתוך בניין הפרלמנט.

תשובת לשכת יושב ראש הפרלמנט הפולני
תשובת לשכת יושב ראש הפרלמנט הפולני

"אנו מודים לכם על שהסבתם את תשומת ליבנו לנושא. אנו מבקשים להודיעכם כי כל הבובות שהוזכרו בפנייתכם הוסרו מהמדפים ואינן מוצעות עוד למכירה באף אחד מהחנויות הנמצאות במתחם הפרלמנט" נמסר מלשכת קוחצ'ינסקי, "עם זאת, אנו מבקשים להדגיש כי יש לראות את הנושא במושגים של תרבות, ולא כניסיון לפגוע באף אדם או כסימן לדעה קדומה או גישה שלילית כלפי מישהו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!