דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בריטניה / ג'רמי קורבין לא ישתתף באירוע לציון 100 שנה להצהרת בלפור

יו"ר מועצת המנהיגות היהודית בבריטניה: החלטתו של מנהיג הלייבור "מצערת מאוד" | בחמאס ציינו לטובה את ההחלטה והוסיפו שעל בריטניה לפצות את הפלסטינים על ההצהרה, שמועד ציונה הופך, שוב, לחזית נוספת במאבק בין ישראל לפלסטינים

מנהיג הלייבור הבריטי, ג'רמי קורבין (צילום: Chatham House, London)
מנהיג הלייבור הבריטי, ג'רמי קורבין (צילום: Chatham House, London)
שי ניר

מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, דחה הזמנה להשתתף בארוחת ערב לציון מאה שנים להצהרת בלפור, שצפויה להיערך בלונדון בחודש הבא, כך פרסם במהלך סוף השבוע, עיתון הגו'איש כרוניקל.

ג'ונתן גולדשטיין, יו"ר מועצת המנהיגות היהודית (JLC) בבריטניה, אמר לכרוניקל כי "זה מצער מאוד" שקורבין לא ישתתף באירוע. "אני חושב שזה לא היה מעבר ליכולתו של מר קורבין להבין ולשער איזו חשיבות עשויה הייתה הקהילה היהודית בבריטניה לייחס להשתתפותו באירוע שכזה" הוסיף גולדשטיין, "שכן יש בכך בכדי להכיר במדינת ישראל, הקרובה כל כך לליבה של הקהילה".

גולדשטיין ציין כי קורבין לא השתתף גם בקבלת פנים שנערכה לידידי ישראל בלייבור במהלך ועידת הסתיו של המפלגה, שהתקיימה בחודש שעבר, והוסיף כי הוא מקווה שיהיה ייצוג הולם מטעם "ממשלת הצללים" (הרכב הממשלה המוצע על ידי האופוזיציה בבריטניה), של הלייבור. מפלגת הלייבור לא הגיבה לפרסום עד למועד עלייתו לאוויר.

בחמאס, מנגד, ציינו בחיוב את החלטתו של קורבין שלא להשתתף באירוע, והוסיפו כי על ממשלת בריטניה להתנצל בפני הפלסטינים ולפצותם על השלכות הצהרת בלפור.

https://twitter.com/HamasInfoEn/status/921596486261014528?s=08

"אנטישמיות ממאירה"

פרסומים אודות בעיית האנטישמיות במפלגת הלייבור עולים מעת לעת. נראה כי ניסיונות התמודדותה של המפלגה עם התופעה – הכוללת את ביטול חברותם של פעילים אנטישמים והרחקתם ממוסדות ואירועי המפלגה  – מהווים עלה תאנה וכי הנהגת המפלגה בראשותו של קורבין לא יוצאת בתקיפות נגד התופעה. בשולי וועידת הלייבור האחרונה, לפני כחודש, התקיים אירוע בו פעילים אנטי ישראלים השוו את ישראל לנאצים וטענו כי היא אחראית לרצח עם ברצועת עזה. במהלך הוועידה קראו צעירים "לבעוט החוצה" ארגונים פרו-ישראלים, ביניהם גם "ידידי ישראל בלייבור".

מוקדם יותר החודש, במאמר שפורסם בסאנדיי טיימס, תקף גולדשטיין את המפלגה ואת "כישלונה המוחלט להוקיע מתוכה את האנטישמיות הממאירה הממשיכה להתפשט בקרבה".

זירה נוספת של מאבק

נראה כי ציון 100 שנים להצהרת בלפור, אותן יציינו במשותף  ישראל ובריטניה, בהובלת ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, וראש הממשלה בנימין נתניהו, מהווה זירת מאבק פנים פוליטית באי הבריטי ובמקביל זירה נוספת במאבק הבינלאומי התודעתי בין ישראל לפלסטינים. במכתבה לידידי ישראל במפלגת השמרנים ביקרה מיי, העומדת בראש המפלגה, את האנטישמיות בלייבור, והוסיפה כי השמרנים יגנו "בצורה ברורה וחד משמעית" אנטישמיות בקרבה. "לא משנה מה יגידו המפלגות האחרות" כתבה מיי, "השמרנים תמיד יגנו את השנאה האנטישמית ויגדירו אותה כפי שהיא – גזענות טהורה ופשוטה".

"הצהרת בלפור היא אמירה היסטורית שממשלת הוד מלכותה לא מתכוונת להתנצל לגביה", נמסר מממשלת בריטניה בחודש אפריל השנה, בתגובה לעצומה שהובאה לפני הפרלמנט הבריטי, בדרישה להתנצלות על ההצהרה שפרסם הלורד בלפור ב-2 נובמבר 1917.

עוד נמסר בהודעה כי, "אנו גאים בחלקנו ביצירת מדינת ישראל. המשימה כעת היא לעודד מהלכים לכיוון של שלום." ביחס לנסיבות בהן נמסרה ההצהרה הדגישו בממשלת בריטניה כי, "ההצהרה נכתבה בעולם של מעצמות אימפריאליות מתחרות, במהלך מלחמת העולם הראשונה ובדמדומי האימפריה העות'מנית. בהקשר זה, יצירת מולדת עבור העם היהודי בארץ שאליה היו לו קשרים היסטוריים ודתיים כה חזקים, הייתה המעשה הנכון והמוסרי, במיוחד על רקע מאות שנות רדיפה".

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס חזר בנאומו האחרון במושב הפתיחה של העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר האחרון, על פנייתו לממשלת בריטניה "לתקן את חוסר הצדק שנגרם לעם הפלסטיני כשפורסמה הצהרת בלפור בשנת 1917 שהבטיחה ליהודים בית לאומי בפלסטין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!