דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבויים והנעדרים

מדיני-ביטחוני / בכיר שב"כ לשעבר, ירון בלום, מונה למתאם השבויים והנעדרים

כך הודיע אמש (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו | בלום, שהיה חבר בצוות המו"מ להחזרת גלעד שליט, יחליף את ליאור לוטן שהתפטר לפני כחודשיים | משפחת מנגיסטו: "מינוי מתאם במשרה מלאה, יביא לתנופה במאמץ להחזיר הביתה את הבנים"

ירון בלום (תמונה מתוך ויקימדיה)
ירון בלום (תמונה מתוך ויקימדיה)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (שבת) כי החליט למנות את ירון בלום למתאם השבויים והנעדרים, זאת לאחר כחודשיים בהם התפקיד לא אויש, מאז התפטרות המתאם הקודם אל"מ במיל' עו"ד ליאור לוטן. משפחות השבויים והנעדרים בירכו על ההודעה וקראו לחדש את המאמצים להשבת בניהם.

נתניהו שוחח אמש עם משפחות גולדין, שאול, א- סייד ומנגיסטו, עדכן אותן על המינוי והדגיש את  המחויבות שלו ושל מדינת ישראל להחזיר את הבנים הביתה.

אברה מנגיסטו אורון שאול והדר גולדין (צילום: המטה לשחרור אברה מנגיסטו ופלאש 90)
אברה מנגיסטו אורון שאול והדר גולדין (צילום: המטה לשחרור אברה מנגיסטו ופלאש 90)

בלום שירת שנים ארוכות בשירות הביטחון הכללי (שב"כ). בשנותיו האחרונות בארגון, היה חבר בצוות המצומצם שניהל את המגעים והביא לשחרורו של החייל גלעד שליט. לבלום תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני ביחסים בינלאומיים. הוא מכהן כעמית במכון לחקר הטרור של המרכז הבינתחומי הרצליה, משמש כיועץ לענייני ביטחון וטרור ומכהן כדירקטור במספר חברות. "אני מודה לראש הממשלה על האמון" צוטט בלום בהודעת משרד ראש הממשלה, "אני רואה בתפקיד שהטיל עליי משימה לאומית מהמעלה הראשונה".

חודשים ספורים לפני שהתפטר מתפקידו, אמר לוטן כי על למנת להחזיר את אזרחי ישראל הנמצאים כבר בשבי חמאס, וכדי למנוע חטיפות בעתיד, על ישראל לפעול כדי לייצר "בנק חטופים" שישמשו כקלפי מיקוח. המטרה, לדבריו, היא לייצר הרתעה מול ארגוני הטרור מפני הישנות מקרים כאלו בעתיד. "הצבא הציע הרבה רעיונות אופרטיביים… ואני רוצה למלא את הארנק בנושא השבויים", אמר. דברי לוטן פורסמו בגלי צה"ל מספר ימים לאחר התפטרותו.

משפחתו של אברה מנגיסטו, הנעדר הישראלי השבוי בידי ארגון הטרור החמאס מזה 1,141 ימים, בירכה על מינויו של בלום ומסרה כי המשפחה "מצפה להפגש עימו בהקדם האפשרי". עוד הוסיפו כי "לאחר יותר מחודשיים שבהם לא אויש התפקיד, מינוי מתאם, שעוסק בעניין במשרה מלאה, יביא לתנופה במאמץ להחזיר הביתה את אברה ושאר השבויים והנעדרים."

נוסף על מנגיסטו, גם האזרח הישראלי, הישאם א-סייד מצוי בשבי החמאס מאז חודש אפריל 2015.

אימא של אברה מנגיסטו בעצרת לציון 3 שנים בשבי (צילום: שחר מילגרום)
אימא של אברה מנגיסטו בעצרת לציון 3 שנים בשבי (צילום: שחר מילגרום)

ממשפחתו של סגן הדר גולדין, חלל צה"ל ממבצע "צוק איתן" שמקום קבורתו לא נודע, נמסר כי "על ירון בלום מוטלת אחריות גדולה ומשימה פשוטה –  לעמוד בערכי צה"ל ומערכת הביטחון ולהשיב את הדר ואורון (אורון שאול, חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע במעמד שבוי ונעדר. אורון מצוי בידי החמאס מאז קרב סג'עייה, במבצע צוק איתן בשנת 2014 – ש.נ.) לישראל".

על רקע ניסיון הפת"ח והחמאס להביא לפיוס, והחלטת הקבינט להתנות את קיומו של המו"מ המדיני עם הרשות הפלסטינית, בשיתוף החמאס, בין היתר בהחזרתם ושחרורם של השבויים והנעדרים, הוסיפו במשפחת גולדין כי "בימים אלו עומדת בפני הממשלה הזדמנות חסרת תקדים להפעיל לחץ אפקטיבי על חמאס ולגייס את הקהילה הבינלאומית כדי להגיע להסכם חילופי השבויים הטוב ביותר מזה שנים."

על מינויו של בלום על רקע התפטרות לוטן, אמרו כי "עבר פרק זמן ארוך ומיותר של חודשיים מאז התפטר ליאור לוטן ועד לערב הזה. אנו מחכים 3 שנים ו-3 חודשים לשובו של הדר ושעון החול אזל. על נתניהו, באמצעות שליחו החדש, להשיב את החיילים כאן ועכשיו, עליו כעת להשתמש בכל הכלים והאמצעים העומדים לרשותו בכדי לא להחמיץ את ההזדמנות“.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך את בלום בתפקידו החדש וכתב בחשבון הטוויטר שלו, "אני מאחל הצלחה לירון בלום בתפקידו החדש כמתאם השבויים והנעדרים. מערכת הביטחון תעמוד לרשותו כדי לסייע לו ולצוותו בכל דרך."

גם בשדולת הכנסת להשבת החיילים בירכו על המינוי. יו"ר השדולה, ויו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי אמרה כי "ירון בלום הוא האדם המתאים לתפקיד מתאם שבויים ונעדרים. אנו מאחלים לו בהצלחה בתפקידו המורכב הן ברמה  האישית והן ברמה המקצועית. הצלחתו תהיה בראש ובראשונה בהתאם להחלטות הדרג המדיני אל מול חמאס המנסה באופן נואש להתמודד עם המשבר ברצועת עזה".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), שעומד אף הוא בראש השדולה, איחל לבלום הצלחה ואמר כי "ירון בלום מביא עמו ניסיון חשוב מהמערכת הביטחונית והאזרחית למשימה לאומית עליונה: השבת החיילים והאזרחים שבעזה למשפחותיהם. יש למדינת ישראל אחריות וחובה מוסרית מיוחדת כלפי משפחות החיילים – להשיב אותם הביתה, בכל מצב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!