דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / שקד וביטן סיכמו: הדיון על חוק איסור חקירות רה"מ - בשבוע הבא

הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם הייתה אמורה לעלות הבוקר (א') לדיון בוועדת השרים לחקיקה | בעקבות עימות חריף שהתפתח בין יו"ר הקואליציה לשרת המשפטים, שהתנגדה לקיום הדיון היום, הוחלט לדחות את ההצבעה לשבוע הבא

ביטן ושקד (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
ביטן ושקד (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

הדיון בהצעת החוק לאיסור על חקירות ראש ממשלה מכהן, שהיה אמור להתקיים הבוקר (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה,  נדחה לשבוע הבא, זאת אחרי עימות חריף שפרץ בנושא בין שרת המשפטים, איילת שקד, ויו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן. בעקבות המחלוקת סיכמו השניים כי בדיון הוועדה היום לא יאושרו הצעות חוק פרטיות של חברי הקואליציה, אלא רק הצעות ממשלתיות שמונחות על סדר היום.

אתמול הודיע ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), יוזם ההצעה כי לחוק התווסף סעיף לקציבת כהונת ראש ממשלה, כפי שדרשו חלק מהשותפים הקואליציוניים, בניסיון לשפר את סיכויי החוק להתקדם לשאר שלבי החקיקה.

דוד אמסלם. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
דוד אמסלם. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

"לא הגענו לנוסח מוסכם ואנחנו רוצים לעשות דיון בסיעה. הדעות אצלנו חלוקות", אמרה שקד במהלך העימות עם ביטן שמצידו האשים אותה שהיא "תוקעת מקל בגלגלים" בכוונה. יש לציין כי עבור הבית היהודי אמור לעלות חוק חשוב לדיון בוועדת השרים, שיבטל את ההתנתקות מיישובי צפון השומרון, אזור שהוא שטח צבאי סגור מאז יישום תוכנית ההתנתקות.

גם בכולנו הדעות חלוקות ומבקשים עוד שבוע נוסף להתייעצויות. ח"כ רחל עזריה צייצה כבר את עמדתה בנושא: "הצעת החוק היא פגיעה בשלטון החוק ומעמידה את ראש הממשלה מעל החוק. החוק מעביר מבסר לציבור של לגיטימציה לשחיתות. אתקשה לתמוך בחוק זה".

שר התקשורת איוב קרא (הליכוד) התייחס לחוק לפני ישיבת הממשלה: "החוק מאפשר לו להיבחר והוא ייבחר כמה שהוא רוצה. דעתי האישית היא מה שיקבע בקואליציה. בעיקרון לא צריך להגביל את ראש הממשלה".

כאמור, לנוסח החדש שאמור היה לעלות היום לדיון, המכונה גם "החוק הצרפתי", התווסף כאמור גם סעיף המגביל קציבת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות רציפות ומלאות, או לתקופה רצופה של שמונה שנים, לפי התקופה הארוכה ביניהן. "ראש ממשלת ישראל הוא אחד התפקידים המורכבים ביותר", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק בנוסח החדש. "עליו לקבל החלטות הרות גורל בסוגיות המשפיעות על הציבור כולו, ובכלל זה מהלכים מדיניים, ביטחוניים, כלכליים וחברתיים. משכך, עליו להיות מכוון כולו לעיסוק בעניינים אלה".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "בשנים האחרונות היו כמה מקרים בהם ראשי ממשלה היו טרודים בחקירות שנפתחו נגדם בשל עבירות שונות, לעתים אף בעניינים שהתרחשו עוד בטרם החלו לכהן. כדי להימנע מכך מוצע לקבוע כי ככלל, לא ייחקר ראש הממשלה באזהרה במהלך תקופת כהונתו. לעיקרון זה יהיו שני סייגים. ראשית, ניתן יהיה לחקור אותו בעבירות ביטחון, אלימות, מין או סמים, שהן עבירות חמורות במיוחד. שנית, ניתן יהיה לחקור אותו גם בעבירות אחרות, אם ההימנעות מחקירה במהלך תקופת הכהונה עלולה לגרום נזק ביטחוני או נזק כלכלי משמעותי, ועל כן יש דחיפות בקיומה גם במהלך הכהונה".

בתוספת החדשה לנוסח נכתב עוד כי "בצד זאת, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין גם על עבירות אחרות, מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו של ראש הממשלה לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך ניתן יהיה לחקור אותו בעניינן לאחר תום תקופת כהונתו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!