דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות יום

חינוך לגיל הרך / משרד העבודה פרסם תזכיר חוק להגברת הפיקוח על מעונות יום לפעוטות

במסגרת החוק המוצע, יוכלו מפקחי המשרד להטיל קנסות ואף לסגור מעונות שלא עומדים בתקנים שיקבעו | חיים כץ: "מטרת החוק להגן על שלומם והתפתחותם התקינה, וכן על זכויותיהם וכבודם של פעוטות"

מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer  ויקימדיה קומונס)
מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer ויקימדיה קומונס)
דוד טברסקי

משרד העבודה והרווחה פרסם אתמול (ראשון) תזכיר חדש לחוק פיקוח על מעונות לפעוטות בני 0-3. במסגרת החוק המוצע יוכלו מפקחי משרד העבודה והרווחה להטיל קנסות על מעונות שלא עומדים בתנאי הרישיון, ואף לסגור מעונות. ממשרד העבודה נמסר כי בכדי שהחוק לא יכביד על העלויות הגבוהות של חינוך בגיל הרך, יוקצה לצורך יישומו תקציב ייעודי.

במסגרת החוק החדש יצוידו מפקחי משרד העבודה והרווחה בכלי אכיפה מנהליים לשם הבטחת בטיחותם ושלומם של הפעוטות, כגון: הטלת עיצומים כספיים בסכומים של 1,000 שקלים ועד 25,000 שקלים בשל הפרות שבוצעו בקשר להפעלת מעונות יום ללא רישיון או הפרת תנאי מתנאי הרישיון. בנוסף, יינתנו בידי המפקחים הסמכות להורות לבעלים של מעון יום לקיים תנאי מתנאי הרישיון ואף להורות על סגירת המעון במקרים המתאימים. בנוסף יצייד החוק את המפקחים בכלים להערכת איכות המסגרת החינוכית–טיפולית, המוכרים ע"י אוניברסיטאות המובילות את המחקר בתחום הגיל הרך בישראל.

החוק יסמיך את מנהל האגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה למתן רישיונות להפעלת מעונות יום לפעוטות, חידושם וביטולם או התלייתם ועל ניהול מרשם לעניין רישיונות אלה. כמו כן, הממונה יהיה אחראי על פיקוח על פעילותיהם של מעונות יום לפעוטות וכן ועל פעולותיהם של גופים בודקים.

"בשנה האחרונה הפעלנו פרויקט להאצת בינוי מעונות היום ונוספו כ-12,000 פעוטות וילדים הצטרפו למערך המעונות המסובסדים על ידנו" מסר שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד)  "אנו מקדמים הצעת חוק שתשדרג את איכות הטיפול בילדינו תוך הרחבת היצע המסגרות המסובסדות להורדת יוקר המחייה להורים". לפי משרד הרווחה, ליישום החוק יוקצה תקציב ייעודי בכדי לא להכביד על העלויות הגבוהות של מסגרות החינוך לגילאי 0-3.

לטענת כץ, התזכיר נועד לשפר את מצב הפיקוח לאחר שני ניסיונות לא מוצלחים של ממשלות קודמות להעביר בכנסת את החוק.

"מטרת החוק להגן על שלומם, בטיחותם והתפתחותם התקינה, וכן על זכויותיהם וכבודם של פעוטות וכן הבטחת מתן תנאים נאותים וסביבה טיפולית-חינוכית הולמת ומילוי צורכיהם הפיזיים, הרגשיים, החברתיים והחינוכיים" מסר השר. ע"פ המשרד, ההסדר החוקי הקיים כיום אינו יעודי לרישוי ופיקוח על מעונות יום לפעוטות באופן ממוקד מכיוון שהוא חל על מגוון רחב של מעונות, כגון: מעונות יום לקשישים, לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ועוד.

עוד נמסר שכדי למנוע העלאת תשלומי הורים עבור מעונות היום בעקבות החוק, הוחלט כי עם אישורו יוקצה תקציב משמעותי להתאמות הנדרשות. תזכיר החוק אמור לבוא לאישור הכנסת בתיאום עם יו"ר וועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) והוא יידון במסגרת הוועדה.

בשנים האחרונות פתחו הורים לילדים בגיל הרך במאבק בדרישה לפיקוח רציני יותר על מעונות היום בקרב הורי ישראל. בין היתר אף דרשו ההורים להעביר את מעונות היום, שנמצאים תחת פיקוח משרד העבודה והרווחה, תחת משרד החינוך. ההורים דרשו ליצירת סטנדרטים אחידים ומחמירים לאיכות ופיקוח בקרב כל המעונות בארץ. יחד עם זאת, הורי ישראל ממשיכים להוציא סכומים גבוהים מאוד על חינוך פעוטות. לפי הלמ"ס הגורם המרכזי שמעמיס הוצאות על משקי הבית עם ילדים בגיל הרך הוא הוצאות על חינוך ובינהן על מעונות יום, משפחתונים וגנים פרטיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!