דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / נחשפו פרטים ראשונים ממתווה טראמפ להסכם שלום

בשותפות עם אבו מאזן, בלי לוח זמנים מחייב ועם מחויבות לביטחון ישראל: ערוץ 2 חשף פרטים מתכניתו של טראמפ להסדר כולל במזרח התיכון | לצד זה, הממשל האמריקני מכיר בתביעתה של ישראל ביחס לחמאס

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 בספטמבר 2017 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 בספטמבר 2017 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
שי ניר

מתווה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להסדר אזורי הולך ומתגבש ופרטים ממנו נחשפו אתמול (ראשון) במהדורה המרכזית של חדשות 2.  על-פי הפרסום, בכוונת הצוות האמריקני להניח הצעה להסדר אזורי כולל, שיביא לשולחן את מדינות ערב ובשאיפה יאפשר נורמליזציה עם ישראל. ההסדר האזורי צפוי להיות שונה לחלוטין מכל התוכניות הקודמות של מזכיר המדינה הקודם ג'ון קרי והנשיאים ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון. עוד פורסם כי גורמים בממשל טראמפ הבהירו כי כוונת הנשיא וצוותו היא "להיות מהירים וחדים", אך הם אינם מתכוונים לקבוע לוח זמנים מלאכותי לשיחות: "לא נכפה הסכם על הצדדים". גורם שמקורב למפלגה הדמוקרטית שמע לאחרונה את המסר הבא מהבית הלבן: "יש לנו קונספט ואתם תהיו מרוצים ממנו".

הנחת העבודה האמריקנית עומדת בניגוד להערכות מתוך ממשלת הימין על-פיהן ישראל תוכל להגיע להסדר עם מדינות הגוש הסוני, להן אינטרס משותף עם ישראל נגד הגוש השיעי בהנהגתה של איראן, ולדלג בכך על הדרישה המסורתית של מדינות ערב שההסדר עם הפלסטינים יעמוד בבסיס כל הסדר עתידי. נאמר בפרסום כי כחלק מהמתווה החדש, הנחת העבודה של האמריקנים היא דווקא שאבו מאזן הוא גורם רציני ומעוניין בהסדר – גם אם בישראל לא יאהבו לשמוע זאת. "אם המצב היה שונה, לא היינו מבזבזים באזור כל כך הרבה זמן ומשאבים", מדגישים בארה"ב. יחד עם זאת הודגש כי הממשל האמריקני קשוב מאד לצרכי הביטחון שמעלה ראש הממשלה בנימין נתניהו. מאז תחילת כהונתו של טראמפ, מנהלים יועצו הבכיר וחתנו ג'ראד קושנר והשליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, מסעות דילוגים במזה"ת במטרה לקדם הסדר מדיני.

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, אוגוסט 2017. (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, אוגוסט 2017. (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)

שר הביטחון לשעבר ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) ברך על היוזמה המדינית של ממשל טראמפ בתגובה לפרסום ואמר, "החברה הישראלית חזקה מספיק כדי ללכת למהלכים אמיצים – השאלה אם יש לנו ממשלה אמיצה שתוביל את מדינת ישראל למציאות חדשה״. פרץ הוסיף כי, ״היוזמה האמריקאית להסדר אזורי ולהיפרדות מהפלסטינים, שמגיעה מממשל שנחשב נוח לממשלת נתניהו, משרתת את האינטרס הישראלי ועל ממשלת ישראל לבחון אותה במלוא הרצינות והאחריות. אין לאיש זכות מוסרית לוותר על הזדמנות זו״.

ברקע פרסום המתווה החלטת הקבינט המדיני בטחוני, מלפני כשבוע, כי ממשלת ישראל לא תנהל מו"מ מדיני עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס, אותו הגדיר הקבינט כ"ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל". נראה כי החלטת הקבינט לא באה רק בתגובה לניסיון הפלסטיני הנוכחי להביא לפיוס בין הפלגים הניצים של תנועת הפת"ח והרשות הפלסטינית לבין ארגון הטרור חמאס וממשלתו השולטים ברצועת עזה מאז ההפיכה בשנת 2007, אלא גם ביחס להצעה האמריקאית שהלכה ונרקמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי,מרץ 2017. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי,
מרץ 2017. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)

הקבינט בהחלטתו הציב שורה של תנאים בהם ישראל תהיה מוכנה למו"מ עם הפלסטינים שכולל את החמאס: החמאס יכיר בישראל, יפסיק את הטרור ויפורק מנשקו, השבת חללי צה"ל והאזרחים הישראליים המוחזקים בעזה, הסדרי ביטחון באחריות הרשות הפלסטינית הכוללות סיכול תשתיות טרור של חמאס ביו"ש, ניתוק חמאס מאיראן, וסיוע הומניטרי לעזה רק באמצעות הרש"פ והמנגנונים שהוקמו לשם כך.

יומיים לאחר פרסום החלטת הקבינט, גרינבלט פרסם הצהרה המחזקת את ההחלטה בהדגישו כי על החמאס להתפרק מנשקו ולהכיר במדינת ישראל. ביחס לפיוס הפלסטיני אמר גרינבלט כי על החמאס לישר קו ולעמוד בעקרונות הקוורטט – הכוללים מחויבות להסכמים קודמים, הכרה במדינת ישראל, התפרקות ארגוני טרור מנשקם ומחויבות למגעים מדיניים במסגרת תהליך שלום. "אם חמאס עתיד לקחת חלק בממשלה פלסטינית", כתב גרינבלט, "הוא חייב לקבל את הדרישות הבסיסיות הללו". נתניהו ברך על הצהרת גרינבלט ומנגד הפלגים הפלסטינים הגיבו בחריפות.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!