דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בצלאל סמוטריץ'

קרן קיימת לישראל / משרד האוצר מקדם חוק להלאמה חד-צדדית של הכנסות קק"ל

ועדת הכספים תדון היום (ב') בחקיקה שמצמצמת את עצמאות קק"ל, ומאפשרת למשוך מקופת הארגון כמיליארד שקלים בשנה לקופת המדינה | ח"כ סמוטריץ' שלח מכתב לראש הממשלה ושרת המשפטים בקריאה לעצור את התהליך

הקרן הקיימת לישראל (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
הקרן הקיימת לישראל (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ הכנסת בצלאל סמוטריץ' יוצא להגנת קופת קק"ל מפני משרד האוצר: ועדת הכספים אמורה לקיים היום (שני) דיון בתיקון חקיקה שמכפיף את קופת קק"ל למשרד האוצר, וזאת לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

במסגרת התיקונים שידונו בועדת הכספים נכלל סעיף שיאפשר למשרד האוצר למשוך כמיליארד שקלים מקופת קק"ל לקופת המדינה. ח"כ סמוטריץ במכתב חריף לראש הממשלה, שרת המשפטים והיועמ"ש "לעצור מידית את קידום הצעת החוק הממשלתית בוועדה. זאת על מנת שהממשלה לא תפעל באופן מודע בניגוד להחלטותיה ולהסכמים עליהם חתמה, על כל המשתמע מכך".

לאחר החתימה על ההסכם בין קק"ל למדינה, 18 נובמבר 2015. בתמונה משמאל: עדיאל שמרון מנכ"ל רמ"י (דאז), אפי שטנצלר יו"ר קק"ל (דאז), משה כחלון שר האוצר, אבי גבאי השר להגנת הסביבה (דאז), מאיר שפיגלר מנכ"ל קק"ל (דאז). צילום: דוברות האוצר
לאחר החתימה על ההסכם בין קק"ל למדינה, 18 נובמבר 2015. בתמונה משמאל: עדיאל שמרון מנכ"ל רמ"י (דאז), אפי שטנצלר יו"ר קק"ל (דאז), משה כחלון שר האוצר, אבי גבאי השר להגנת הסביבה (דאז), מאיר שפיגלר מנכ"ל קק"ל (דאז). צילום: דוברות האוצר

ח"כ סמוטריץ' החליט לנסות ולעצור את תהליך החקיקה שהחל בחוק ההסדרים לשנת 2015-2016, במסגרתו תחויב הקרן הקיימת להעביר כמיליארד שקלים לקופת האוצר. על פי האמנה שנחתמה בשנות ה-50' של המאה הקודמת, בין הקרן הקיימת למדינת ישאל, רשות מקרקעי ישראל תנהל את קרקעות הקרן הקיימת ותעביר אליה את ההכנסות ממכירת הקרקעות בניכוי הוצאות שונות. נוהל זה שהתקיים לאורך חמישים השנים האחרונות, אפשר לקרן הקיימת להחזיק בקרקעות ולהחכירן באמצעות רשות מקרקעי ישראל כאשר ההכנסות נכנסו לקופתה.

במשרד האוצר טענו כנגד קק"ל כי חלק גדול מההכנסות הנובעות מהחכרת הקרקעות הן תוצר של השבחת הקרקע, ועל כן המדינה זכאית לקבל חלק מההכנסות של הקרן הקיימת. על כך נוספו טענות על ניצול כספים בזבזני על ידי פונקציונרים שונים של קק"ל וחשדות לשחיתות שהועלו בתחקירים בתקשורת, מה שהביא את משרד המשפטים לנקוט צעדים שונים כמו הפיכתה של החברה ל"חברה לתועלת הציבור", אשר דוחותיה מפורסמים בפומבי (עם החרגה שתלויה בתקנות שונות שעוד יש לתקן) וניסיון להכפיפה למבקר המדינה (אשר דן בענייני קק"ל גם ללא סמכות).

הסכם הפרוייקטים הלאומיים מנובמבר 2015

לקראת תקציב 2015-2016 (שחוקק בסוף 2015) ביקשו במשרד האוצר להכניס לחוק ההסדרים סעיף המורה על הקרן הקיימת להעביר כמיליארד שקלים לקופת המדינה. עם זאת הוחלט להחריג את הסעיף הזה יחד עם מספר סעיפים נוספים מחוק ההסדרים ולחוקק אותם בנפרד. בנובמבר 2015 הצליחו הממשלה וקק"ל להגיע לסיכום ולחתום על הסכם יחודי, בהובלת מי שהיה אז השר להגנת הסביבה מטעם "כולנו" וכיום משמש כיו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי. על פי ההסכם מנובמבר 2015 סוכם כי תקציב קק"ל ייקבע בוועדה פריטטית משותפת ליו"ר קק"ל (כיום דני עטר) ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, וישמש ל"פרוייקטים לאומיים", בתחומי התשתיות והגנת הסביבה. במסגרת ההסכם הוחלט גם להניח מאחור את כל המחלוקות הכספיות מן העבר שבין הקק"ל והמדינה וכן לאפשר לקק"ל לבצע מכירה סיטונאית של קרקעותיה העירוניות, בניגוד – כביכול – לתקנונה.

אלא שבאוצר לא רוו נחת מהאופן שבו קק"ל מימשה את ההסכמות ואת הפרוייקטים הלאומיים. לטענת האוצר קק"ל העבירה פחות כספים ממה שהיא מחוייבת ולא ביצעה את הפרוייקטים שהיא אמורה לבצע בעצמה על פי הסיכומים. קק"ל מצידה טוענת כיום כי כספים שהיא העבירה לקופת המדינה לא נוצלו ליעודם.

ב-12 באוגוסט 2016, עם אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017 בממשלה, התקבלה גם החלטת ממשלה חד-צדדית שהנחתה את שר האוצר לשנות את ההסכם שנחתם עם קק"ל כך שהפרוייקטים הלאומיים לא יבוצעו על ידי קק"ל אלא קק"ל תאלץ להעביר את הכספים לקופת המדינה. בקק"ל התרעמו כנגד השינוי החד-צדדי וכך החל משא ומתן מאחורי הקלעים. שנת 2017 הייתה כנראה שנת ניסיון נוספת ליחסים המחודשים בין קק"ל והמדינה המבוססים על הסכם שיתוף הפעולה מנובמבר 2015. עתה ניתן לקבוע כי תקופת הניסיון הזו לא עלתה יפה, והאוצר החזיר לחיים את האופציה של הלאמה מעשית של הכנסות קק"ל, על מנת להכניסן לתקציב המדינה.

סמוטריץ': הלאמה כוחנית וחד-צדדית של קק"ל

במכתב ששלח ח"כ סמוטריץ לראש הממשלה לשרת המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה הוא טוען כי "מדובר בהצעת חוק דרמטית שלמעשה כמעט ומלאימה את קק"ל באופן כוחני וחד צדדי, ונועדה, כך על פי הבנתי, לאלץ את קק"ל, בניגוד לרצונה ובניגוד להתחייבות קודמת של הממשלה, להעביר סכומי כסף גדולים מקופתה לקופת האוצר". עוד טוען סמוטריץ כי הצעת "החוק הממשלתית עומדת בניגוד מוחלט להחלטות קודמות של ממשלת ישראל ובניגוד חמור להסכם עליו חתומה הממשלה. אינני מצליח להעלות בזיכרוני מקרה כה מובהק ובוטה בו הממשלה מפרה ברגל גסה ולאור יום, הסכם עליו חתמה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
ח"כ בצלאל סמוטריץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

 

בהמשך לטיעונים הללו, סמוטריץ' מזכיר כי משרד האוצר טרם ניצל 400 מיליון שקלים שקק"ל העבירה לקופת המדינה במסגרת ההסכם. סמוטריץ' טוען כי מצב קופת המדינה השתנה בשנתיים האחרונות ומלבד הפגיעה בעצמאות קק"ל, להעברת הכסף לא תהיה השפעה על קופתה המדינה שסובלת מעודפי גביה גבוהים במיוחד.

בסיכומו של דבר, סמוטריץ מתחייב כי לא ישתף פעולה עם הליך החקיקה שיפגע בעצמאותה של קק"ל ואף יפעל לקדם חקיקה שתחזק את קק"ל כאחד מהמוסדות הלאומיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!