דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / פרקליט המדינה נגד איסור על חקירת מנהיגים: "גישה מוטעית לחלוטין"

על רקע הצעת החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן, פרסם הבוקר (ב') שי ניצן מאמר לפיו התעלמות מחשדות פליליים נגד מנהיג מכהן "תפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה" | יוזם ההצעה, ח"כ אמסלם: "כמו לשאול את החתול ששומר על השמנת"

פרקליט המדינה, שי ניצן (צילום: תומר נויברג  פלאש 90)
פרקליט המדינה, שי ניצן (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

"ישנה גישה הגורסת כי מפאת 'כבודם' של מלכים ומנהיגים אחרים (שרים, ח"כים, רבנים, וכדומה), אל לנו לחקור יותר מדי אם עולה חשד נגדם, כדי שלא ייפגע אמון הציבור בהם…בעיני, מדובר בגישה מוטעית לחלוטין. מתן אפשרות לנשיא מכהן, או לכל מנהיג אחר, להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, הוא-הוא שיפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה – והוא גם שיפגע בכבודו ובמעמדו של איש הציבור", כך כתב פרקליט המדינה, שי ניצן, במאמר שפורסם הבוקר (שני) באתר 929, המעודד קריאה יומית בתנ"ך. על אף שלא מוזכרת באופן ישיר, קשה שלא לקשר את הדברים להצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), שתאסור לחקור ראש ממשלה מכהן, המכונה גם  "החוק הצרפתי".

"במצב כזה, המשך הכהונה יהא תחת 'חשרת עננים'. אמון הציבור במנהיג כזה יתערער וילך והשמועות לגביו תלכנה ותגברנה" הסביר ניצן, "את התקשורת אי אפשר יהיה לחסום, ולפיכך ילכו ויתפרסמו בה עדויות מחשידות נגדו, שאותן איש לא יברר, כביכול, כדי לא לפגוע בכבודו. אך ללא ספק הדבר דווקא יפגע בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור בו".

יוזם הצעת החוק, ח"כ דוד אמסלם. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
יוזם הצעת החוק, ח"כ דוד אמסלם. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

עוד הוסיף כי "מן העבר השני, חקירה יעילה של חשדות, מביאה לעתים להפרכתם (כפי שקרה לא אחת בשנים האחרונות). ואילו אם יימצא כי המנהיג חטא, בוודאי אין הוא ראוי להמשיך להנהיג את הציבור". לסיכום, כתב פרקליט המדינה, "בעיני, המסקנה ברורה. כבוד מלכים – חקור דבר!".

גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד להצעת החוק, כך פורסם הבוקר בגלי צה"ל. על פי הפרסום, חוות הדעת של היועץ, שהופצה אתמול לבכירים במשרד המשפטים, קבעה כי "התוצאה שאליה מובילה הצעת החוק קשה ביותר ואין לקבלה. הסדר כזה שאין בו גמישות ואיזון פוגע קשות באינטרס של שלטון החוק, אמון הציבור והשוויון בפני החוק, ועל כן מדובר בהסדר קשה שאין לאמצו".

עוד כתב מנדלבליט כי "ההצעה משקפת לכאורה עמדה, שלפיה אין לסמוך על רשויות החקירה ועל היועמ"ש לממשלה שימנעו, במסגרת שיקול הדעת הניתן להם כיום, מפתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה בעניין לא משמעותי".

ח"כ אמסלם (הליכוד), אמר בתגובה לדברי ניצן כי "גם אם הוא פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד. אם יש לו השגות על החוק, שיבוא לוועדה בכנסת שתדון בהצעה ויציג שם את עמדתו. לשאול את שי ניצן זה כמו לשאול את החתול ששומר על השמנת. הוא אחראי על כל החקירות. כמו שאני לא אומר לשי ניצן מהי דעתי על חקירות שהוא מנהל, שלא יגיד לי מה דעתו על חוקים שאני מקדם. זה לא התפקיד שלו. יש פה ערבוב תחומים. זו לא הדרך ועל התוכן וודאי שאני לא מסכים איתו. למצב הנוכחי בישראל אין אח ורע בעולם כולו".

אתמול הייתה אמורה לעלות ההצעה לדיון בוועדת השרים לחקיקה, אך הדיון נדחה אחרי עימות חריף בין שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד). שקד, שאמרה כי תתמוך בחוק אם במקביל תקודם הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות או לשמונה שנים, התנגדה להעלאת החוק אתמול אף שנוסף לו סעיף כזה. לדבריה, הסיבה היא כי מדובר בשינוי חוק יסוד. "איך אתה רוצה להעלות חוק כזה היום? צריך ללמוד אותו", אמרה לח"כ ביטן בשיחה שנערכה במשרד ראש הממשלה.

ביטן ושקד (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
ביטן ושקד (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

במהלך הוויכוח אמר ביטן לשקד כי הוא  "לא מוכן שתשימו לי מקלות בגלגלים. איך אפשר לעבוד ככה? אנחנו מעבירים כל הזמן חוקים שלכם". שקד השיבה: "ממש, אתם לא מעבירים אף חוק. מצדי שיבטל את כל ועדת השרים". לבסוף הוחלט, כאמור, לדחות את הדיון לשבע הבא.

בישיבת ראשי הקואליציה התעמת ביטן גם עם שר האוצר משה כחלון, על רקע התנגדותה של סיעת כולנו להצעה. "נותנים לכם את כל ההצעות והתכניות שאתם רוצים, זה לא יכול להימשך כך", אמר ביטן לכחלון, שהשיב כי "הכל לפי ההסכמים הקואליציוניים. אתה רוצה שאקום ואעזוב את החדר ולא אבוא לפה יותר כמו ליברמן? (שלא מגיע לישיבות ראשי קואליציה מזה כמה חודשים – המערכת). אתם מחפשים אסלקציות מכוונות". נתניהו אמר לשניהם כי הוא לא מתכוון להתערב בחוק הצרפתי ושינהלו את הדיון לא לידו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!