דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / ריבלין: "הממשלה פוגעת בממלכתיות", נתניהו: "כל הזמן מחמיצים ותוקפים"

הנשיא ורה"מ נאמו בפתיחת מושב הכנסת, והציגו נקודות מבט הפוכות על המציאות הפוליטית | בעוד ריבלין ביקר את ההתבטאויות והניסיונות להחליש את מערכת המשפט והפקידות הבכירה, נתניהו ביקר את "תעשיית הדכדוך" בכנסת ובתקשורת, וכינה את מבקריו "חמוצים"

פתיחת המושב הרביעי של הכנסת ה-20, 23 באוקטובר 2017. (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
פתיחת המושב הרביעי של הכנסת ה-20, 23 באוקטובר 2017. (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נאמו אמש (שני) בפתיחת מושב החורף של הכנסת, והציגו נקודות מבט כמעט הפוכות על אותה מציאות פוליטית. בעוד ריבלין ביקר בחריפות את חברי הקואליציה ושרי הממשלה על נסיונות להחלשת בתי המשפט והתקשורת, והתריע על "פגיעה בעקרונות הממלכתיות והדמוקרטיה", נתניהו תקף את מבקריו וכינה אותם "חמוצים", ואת הביקורת על התבטאויותיו כנגד המשטרה והתקשורת "צביעות".

הנשיא ריבלין התייחס למתקפות הממשלה על בית המשפט העליון, משטרת ישראל, מפקדי צה"ל והתקשורת ואמר כי הן נראות "כניסיון מתמשך להחליש את שומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית." ריבלין האשים את הממשלה בפגיעה במוסדות האחראים ליצור איזונים בתוך המשטר הדמוקרטי, המביאה למצב בו "שלטון הרוב – הוא השליט הבלעדי". לדבריו, "לממשלה, למחוקקים, לכם, עומדות הזכות והחובה לערוך שינויים מערכתיים, לעיתים דרמטיים ומתחייבים. אבל רבותיי, מה בין זה לבין הפגיעה בלגיטימיות של המוסדות עצמם? האם אין לנו עוד צורך בהם? האווירה הזאת, של ה'דה לגיטימציה', אווירת ה'הכל פוליטי', מחלחלות היום אל הציבור, שמקבל את המסר, שאין עוד ממלכתיות, יש רק משילות. ודמוקרטיה, באווירה זאת, דמוקרטיה פירושה שהחזק קובע. דמוקרטיה פירושה שהכוח של הרוב המזדמן הוא שקובע, ורק על פיו יישק דבר. ואני, שחייתי בימים של בלי חירות ומק"י, יודע מה המשמעות של הדבר הזה."

ביחס לשינויים אותה הממשלה מבקשת לחולל במערכת בית המשפט אמר ריבלין כי, "תהום מונחת בין הניסיון האחראי והאמיץ להגדיר לאחר שנים את הפריצה ביחסים שבין הרשות המחוקקת לשופטת, לתחום את הביקורת השיפוטית, לשאול שאלות על מנגנון המינויים, לחתור להרכב שופטים מגוון ומייצג יותר, לבין הניסיון להלך אימים על בית המשפט, להחליש אותו כמוסד ולהזמין בפועל את הציבור לערער על סמכותו ועל הכרעותיו. ייתכן מאוד שהגבלת תחולת הביקורת השיפוטית ובוודאי הגדרתה, טובות למדינת ישראל. ואולם כיצד בית משפט עליון מאוים, קונפורמי, חסר שיניים, יכול להיות אינטרס של מדינת ישראל? של הדמוקרטיה הישראלית?"

ריבלין התייחס גם ליוזמות ולמהלכים כנגד אמצעי תקשורת שונים, ובהם השידור הציבורי: "התקשורת הישראלית אינה חפה מביקורת", אמר "אולם, זה דבר אחד לעבוד בתיקון התקשורת, ולחייב אותה להיות מגוונת יותר, מקצועית ועניינית יותר – ודבר אחר לבקש לשלוט בה. אמרו לי רבותיי, כיצד תקשורת חלשה, מתחננת על חייה – יכולה להיות אינטרס של מדינת ישראל או של הדמוקרטיה בכלל ושל הישראלית בפרט?"

"השחיקה הזאת לא עוצרת כאן" אמר ריבלין בהתייחסו להתבטאויות ח"כים ושרים כנגד מבקר המדינה, קציני צה"ל ופקידים שונים, והוסיף כי זו "תופעה, כפי שאמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, הפוגעת בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ואני שואל אתכם, רבותיי, עד אנה אנו באים במהפכה או שמא בהפיכה הנוכחית? האם זוהי משילות?". דבריו של ריבלין קיבלו חיזוק גם בנאומו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שאמר כי "פיזור הכוח בין שלוש הרשויות וההקפדה כי כל אחת מהן תבצע את תפקידה הייחודי, הן פעולות הכרחיות ולא קישוט נחמד. עצמאות הכנסת היא לא בבחינת "Nice to have", עיקרון שאם קיים – טוב, ואם לא – לא נורא. אלו היסודות המכוננים של מבנה השלטון שלנו. הם אלו שמבטיחים את חירותם של אזרחינו. בלעדיהם, שגשוגה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית – נתון בסכנה."

נאומו של נתניהו כלל סקירה על הישגי הממשלה בתחום המדיני והכלכלי, אך מרכז הנאום תקף ראש הממשלה את מבקריו בכנסת ובתקשורת, שלדבריו עוסקים ב"תעשיית דכדוך". "לאחרונה תעשיית הדכדוך אפילו הצמיחה ענף חדש", אמר נתניהו, "היא הצמיחה את ענף החמוצים. פעם טיפחו אתרוגים. היום הם עברו – לחמוצים. היום הם אומרים: 'יש תחושת חמיצות בציבור'; אלטרנטיבה, 'נתניהו מסתובב בפנים חמוצות', הם לא יכולים להחליט אם אני חמוץ, או זחוח, או שניהם; 'מחמיצים פה הזדמנויות היסטוריות'."

"כשאנחנו בשלטון הם תמיד, אבל תמיד, מתארים את מצב המדינה כ'דשדוש מתמשך', 'קיפאון', 'בַּמָקוֹם דְרוֹך'.", אמר נתניהו, "מבחינתם כל עוד לא מפנים יישובים יהודיים –זה דשדוש, ולא חשובים כל ההישגים שלנו". הוא הוסיף כי "אז הפריחה המדינית, השגשוג הכלכלי, הורדת האבטלה ושיעור העוני, העוצמה הביטחונית, הסייבר, בלימת המסתננים, המהפכה התחבורתית, הפרחת הנגב והגליל –כל זה כאילו לא קיים. למה? כי אם לא פינית לא עשית! נוסחה פשוטה. כשהחמוצים מדברים ביניהם, ניתן לשמוע שיחות כמו: 'נכון שהמצב פה איום ונורא? נכון שהכל קורס? אגב, זכרתם להזמין כרטיסים לוויקאנד בלונדון, או שאתם טסים לברלין?'. חמוצים – וטסים, מקטרים – וקונים. ובמציאות כמובן הכל הפוך: לא דשדוש, אלא תנופה. לא נסיגה, אלא התקדמות. לא חמיצות, אלא חיוכים."

נתניהו התייחס גם לביקורת על התבטאויותיו כנגד מפכ"ל המשטרה וגורמים בתקשורת – "יש עוד מילה אופנתית במילון שלהם: שיסוי. הכל זה 'שיסוי'. להגיב על ידיעות כוזבות בתקשורת –זה שיסוי? להתלונן על הדלפות מגמתיות, בלתי-חוקיות, זה שיסוי? לבקר העסקה בעייתית של יועץ פוליטי במיליונים על חשבון משלם המיסים –זה שיסוי? זאת פגיעה בשלטון החוק, בדמוקרטיה? הנה השיטה, ולא תוכלו להשתיק אותה. כשמחנה אחד מביע את דעתו, זה חופש הביטוי – וכשמחנה אחר מביע את דעתו, זה שיסוי. זאת השיטה. יש לי כבוד רב למוסדות הדמוקרטיה – אין לי שום כבוד לצביעות!", אמר.

עוד ציין נתניהו כי לפי מדד האושר של המדינות המפותחות ה-OECD – אזרחי ישראל מדרגים את עצמם במקום החמישי בעולם, והצעירים דירגו את עצמם במקום השני. "קשה, קשה לכם החמוצים. אתם כל הזמן מחמיצים וכל הזמן תוקפים וכל הזמן מקטרים וכל הזמן, לצערי גם מקללים. בצר לכם, אתם משליכים את יהבכם על מחזור סיפור הצוללות –אבל אתם כבר מבינים שגם הסיפור הזה יורד למצולות."

רה"מ הזכיר את הביקורת שספג כשנאם בקונגרס האמריקני כנגד הסכם הגרעין עם איראן – הסכם שזוכה כעת לביקורת גם מהנשיא טראמפ. הוא הוסיף כי "אנו נחושים להמשיך למנוע מאיראן להצטייד בנשק גרעיני. זאת אותה אירן שממשיכה לקרוא יום יום, ולפעול יום יום להשמדתנו. אלמלא הפעילות הנחושה והעקבית שלנו לאורך שנים, לאיראן כבר היה מזמן נשק גרעיני." נתניהו ברך את טראמפ "על החלטתו החשובה – לא לאשרר את ההסכם הרע" והוסיף, "אנו שוקדים להבטיח את היכולת שלנו להגן על עצמנו – בכוחות עצמנו. יידע כל אויב שמאיים עלינו בהשמדה, שהוא מעמיד עצמו בסכנה של פגיעה קטלנית." נתניהו ציין בדבריו כי זמן קצר לפני הנאום נחתם מזכר הבנות עם ראשת ממשלת גרמניה אנגלה מרקל בנושא הצוללות.

על רקע נסיון הפלגים הפלסטינים חמאס ופת"ח להביא לפיוס, אמר נתניהו כי הוא "מזויף" וכי מדינת ישראל לא תנהל "משא ומתן לשלום עם ממשלה פלסטינית, כל עוד אינה נשענת על החמאס – שממשיך לקרוא להחרבתה של ישראל." בדבריו התנה נתניהו את השלום בשליטה ביטחונית ישראלית ממערב לירדן וחזר על המסר כי שלום אינו מחייב פינוי ישובים: "שלום-אמת אינו מחייב שמישהו ייעקר מביתו – לא יהודים ולא ערבים."

ביחס למעמדה הבינלאומי של ישראל וההחלטות המתקבלות נגדה במוסדות הבינלאומים אמר נתניהו כי, "שנאת ישראל היא תופעה של אלפי שנים, והיא מקובעת בארגונים בינלאומיים שבהם יש לגוש המוסלמי רוב אוטומטי" והוסיף, "זה ייקח עוד זמן עד שהדברים ישתנו שם." יחד עם זאת, הדגיש נתניהו כי בתחום היחסים הבילטרליים של ישראל התמונה שונה, והדגיש את התחומים אותם ישראל מובילה – ההתמודדות עם טרור, חדשנות וטכנולוגיה ומשלחות הסיוע הישראליות לאזורים מוכי אסון.

בתחום הכלכלי אמר נתניהו כי "במושב הזה נמשיך לעשות דברים טובים לאזרחי המדינה" וציין כי הוא מתכנן להפחית מסים "על פי תכנית ששר האוצר ואני נסכם בקרוב – כדי להקל על אזרחי ישראל, על היזמים ועל בעלי העסקים, במיוחד עסקים חדשים ועסקים קטנים." בנוסף אמר נתניהו כי הממשלה צפויה להעביר במושב הקרוב את המתווה להעלאת קצבאות הנכות, בסכום "חסר תקדים" של 4.2 מיליארד שקלים.

יו"ר האופוזיציה הרצוג תקף בנאומו את הממשלה והעומד בראשה בחריפות, ואמר כי "הציבור כולו מלא חרדות ותסכול עד אימה ממצבה ופרצופה של המדינה, כפי שהיא משתקפת בראש ובראשונה מהתנהגות הנהגתה, כתוצאה ממסע חרדות והפחדה שאתה ראש הממשלה מטפטף כבר שנים לתוכו."

בדבריו מנה הרצוג את "עשרת החטאים" של הממשלה, וחזה כי עוד תאמר את תפילת "על חטא שחטאנו" בפני הציבור כולו: "הרס הדמוקרטיה" במתקפותיה של הממשלה, "החוזרות והנשנות נגד אבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית", האיום והרדיפה של שומרי הסף ועל סתימת הפיות בהם עיתונאים, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה ומערכת המשפט, טיפוח השנאה בעם, ההסתה של קבוצה אחת בחברה הישראלית כלפי רעותה, חוסר ההכרה בשבטי ישראל כולם, פילוג העם היהודי המתבטא באדישות לגילויי אנטישמיות בימין הקיצוני בארה"ב, ביטול מתווה הכותל ומשבר הגיור. "במקום להרחיב ולחבק את העם היהודי על כל גווניו, אתם מפרקים ומפלגים אותו באופן חסר תקדים", אמר הרצוג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!