דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון המורים

שכר המורים / בגלל סחבת במו"מ: ארגון המורים מאיים בשביתה עוד שבועיים

הארגון הכריז היום על סכסוך עבודה, המאפשר למורים בתיכונים לשבות החל מה-8 בנובמבר | יו"ר הארגון רן ארז "המו"מ מתנהל בעצלתיים, הצעות משרד האוצר מבזות ופוגעות בחינוך" | השכר ההתחלתי למורה בישראל - כ-60% ממוצע ה-OECD

יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: דבר)
יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: דבר)
דוד טברסקי

ארגון המורים הכריז היום (שלישי) על סכסוך עבודה שייכנס לתוקף ב-8 לנובמבר, וזאת על רקע טענות על סחבת במשא ומתן בינם לבין משרד החינוך והאוצר על הסכם קיבוצי חדש.

"משרד האוצר יוצר סחבת מכוונת ומנהל מולנו מו"מ בעצלתיים עוד מינואר 2017, הצעות משרד האוצר מבזות ופוגעות בחינוך" מסר רן ארז, יו"ר ארגון המורים. הסכם העבודה האחרון של מורי ארגון המורים, עוז לתמורה, המסדיר את תנאי העסקתם של כ-80 אלף מורות ומורים בישראל המלמדים בחטיבות העליונות, נחתם באוגוסט 2011 והצליח להעלות את שכר המורים ולהיטיב עם תנאי עבודתם, אך תוקף ההסכם הסתיים ב-31 לדצמבר והסכם חדש אמור היה להיחתם כבר בסוף אוגוסט האחרון. לטענת ארז , המו"מ מול משרדי האוצר והחינוך ונציגי השלטון המקומי התחיל עוד בינואר האחרון אך לא הושגו התקדמויות משמעותיות. "משרד האוצר בהתנהלותו הנוכחית רוצה מדיניות שכר אחת לכל המשק ובכך להנציח את הקיפוח של העובדים החלשים במגזר הציבורי שביניהם מורים צעירים".

"המו"מ מתנהל בעצלתיים כאשר משרד האוצר יוצר סחבת מכוונת. הפגישות מתנהלות אחת לכמה שבועות כשבכל פגישה נותן האוצר הצעות מבזות לציבור המורים" טען ארז  "נכון להיום, האוצר מציע העלאה שנתית של 60 שקל ברוטו למורים ותיקים, כשלמעשה, האוצר מעוניין להעלות שכר למורים חדשים על חשבון העלאת שכר למורים ותיקים. בנוסף, האוצר מתעלם מדרישות אחרות של ארגון המורים בנוגע לתנאי העסקה של מורים שאינן קשורות להעלאות שכר". לפני כשבועיים, הכריז ארגון המורים שהוא תומך במאבק ההורים נגד תשלומי ההורים לבתי הספר ועדכן על כך שהמו"מ מול המדינה מקרטע.

ע"פ תמונת החינוך של ה-OECD שבדקה את נתוני שנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי העל יסודיים בישראל עומד על 60% מהממוצע של ה-OECD. אחרי 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע ב OECD. ע"פ הנתונים, בחטיבה תרוויח המורה הישראלית 2,560 דולר בממוצע מול 3,389 דולר לשאר המורים במדינות ה-OECD, ובתיכון 2,355 דולר בישראל מול 3,776 דולר בשאר המדינות.

יש לציין, כי נתוני ה-OECD משנים 2014-2016 מראים בבירור שמורי ישראל עובדים את אותה כמות ימי העבודה כמו עמיתיהם בארצות האחרות.  מורי ישראל מלמדים כ-177 ימים בממוצע בשנה, בדומה לממוצע האירופאי וקצת פחות ממוצע ה-OECD העומד על 180 ימים. יחד עם זאת, ממוצע התלמידים לכיתה בחטיבות העליונות בישראל עומד על 28-29 תלמידים לכיתה, בעוד ממוצע ה-OECD עומד על 23, והאירופאי על 21.

הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על  2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים) , מהגדולים ב-OECD כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר אחרי 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר אחרי זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית . על פי נתוני ה-OECD, שכר המורים היחסי בישראל, כלומר ביחס לשכר הממוצע של בעלי השכלה על-תיכונית, עומד בשורה אחת עם המקובל במדינות המפותחות. על פי הכלכלן הראשי, בסוף שנת 2014 הגיע השכר הממוצע  לקרוב ל-11 אלף שקלים  וזאת מול השכר הממוצע במשק, שעבד באותה עת על קצת יותר מ-9,000 שקלים, בסוף 2014  יישומו של הסכם עוז לתמורה עוד לא הסתיים וכנראה שהשכר כיום אף גבוה יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!