דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

משפט ופלילים / שחיתות בנתיבי ישראל: כתבי אישום נגד 30 חשודים, בהם ח"כ לשעבר

זאת במסגרת פרשה הכוללת חשדות חמורים לשוחד במיליוני שקלים בחברה הממשלתית | כתבי האישום יוגשו בכפוף לשימוע | בין החשודים: שני מנכ"לים לשעבר בחברה וכן ח"כ לשעבר אלכס גורולובסקי | החלטה בעניין חשודים נוספים תתקבל בקרוב

ח"כ לשעבר מיכאל גורולובסקי בבית המשפט לאחר שנעצר בחשד למעורבות בפרשת נתיבי ישראל, 2 בנובמבר 205 (צילום: פלאש90)
ח"כ לשעבר מיכאל גורולובסקי בבית המשפט לאחר שנעצר בחשד למעורבות בפרשת נתיבי ישראל, 2 בנובמבר 205 (צילום: פלאש90)

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (שלישי) לשלושים חשודים ול-13 חברות בפרשה 618 – העוסקת בחשדות לשחיתות בחברת נתיבי ישראל – כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, המיסים, הלבנת ההון ועוד – כל אחד לפי חלקו.

במסגרת הפרשה, שנחקרה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ)של משטרת ישראל, חלק מיחידת להב 433, בסיוע מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל אביב ברשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון, עלו חשדות לעבירות שבוצעו בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ).

מטה יחידת להב 433 (צילום ארכיון: יוסי זליגר / פלאש 90).
מטה יחידת להב 433 (צילום ארכיון: יוסי זליגר / פלאש 90).

על פי הודעת הפרקליטות, גובשה בפרשה תשתית ראייתית, לכאורה, להתנהלות פלילית ולשחיתות עמוקה שהייתה נהוגה בחברת נתיבי ישראל במשך למעלה מעשור, בה היו מעורבים מנהלים ועובדים בדרגים שונים בחברה, כמו גם מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה.

הפרשה כוללת מספר פרשיות משנה, העיקריות שבהן כוללות את בין החשודים בפרשה – אלכס ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (נת"י), חשוד בלקיחת שוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה; ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי חשוד כי נתן שוחד יחד עם גיסו, אלכס אקרמן, לגורמים בנת"י, ובהם איגור וגנפלד, איתן איידלמן ובוריס אברהמוב; ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נת"י, חשוד במרמה והפרת אמונים, יחד עם עוזרו בנת"י, גולן דוידי.

על פי כתב האישום, ויז'ניצר קיבל בין השנים 2010-2004 שוחד מהחברה הקבלנית ביבי כבישים. בתמורה לתשלומי השוחד, פעל במסגרת תפקידו כדי לאשר תשלומים מנת"י אל חברת ביבי כבישים. עוד מיוחס לויז'ניצר חשד כי בשנת 2010 דרש תשלומי שוחד מחברת ניהול פרויקטים מובילה שנתנה שירותים לנת"י, ואף הורה לה להעביר תשלומים אלו באמצעות ספק אחר של נת"י אשר מקורב אליו.

גורלובסקי, חשוד כי נתן שוחד יחד עם גיסו, אלכס אקרמן, לגורמים בנת"י, ובהם איגור וגנפלד, איתן איידלמן ובוריס אברהמוב. על פי כתב האישום, בתמורה לתשלומי השוחד פעלו עובדי נת"י כדי להקצות עבודות ופרויקטים אל חברות התכנון שבבעלותו ובשליטתו של גורלובסקי – ד.נ הנדסה בע"מ ויורוברידג' הנדסה בע"מ.

עוד חשוד גורלובסקי כי הציג מצגי שווא כלפי נת"י ביחס לשליטתו בחברת יורוברידג' הנדסה וכן מצגי שווא ביחס לכשירות עובדיו. כתוצאה ממצגים אלו נכנסו החברות שבשליטתו במרמה למאגרי הספקים של נת"י.

גובשה בפרשה תשתית ראייתית, לכאורה, להתנהלות פלילית ולשחיתות עמוקה שהייתה נהוגה בחברת נתיבי ישראל במשך למעלה מעשור

ברס, חשוד כי, יחד עם עוזרו בנת"י גולן דוידי, פעל כדי להעסיק את ישראל יהושוע כספק של נת"י, וזאת לבקשת אלכס ויז'ניצר ועל אף ששירותיו של יהושע לא נדרשו בפועל על ידי חברת נת"י.

יצחק (איציק) ונונו וליאור לנקרי, בעלי השליטה בחברות למד שקד בע"מ ומתן ל.א. הנדסה יעוץ וניהול פרויקטים בע"מ, חשודים כי נתנו טובות הנאה לשמעון בן-דוד בעד פעולתו במסגרת תפקידו, לקידום האינטרסים של חברותיהם בנת"י. השניים חשודים כי השתמשו בספקים רשומים של נת"י, כדי לקבל עבודות שלא יכלו לקבל בשל מגבלות חלוקת החוזים בנת"י ובזמן שלא היו רשומים כדין במאגר הספקים של נת"י. השניים חשודים גם כי הסתירו את קשריהם מנת"י ופעלו יחד בפרויקטים כאשר האחד משמש כמפקח על האחר. השניים חשודים כי פעלו יחד עם המשנה למנכ"ל נת"י, מיכאל קופילובסקי, על מנת לסכל את הליך הבירור שנערך בנת"י עת שעלה החשד לניגוד עניינים ביניהם.

כאמור, פרשה 618 כוללת פרשיות משנה נוספות, שגם בהן נשלחה היום הודעה לחשודים על זימונם לשימוע, בטרם תתקבל החלטה סופית בעניינם. על פי הודעת הפרקליטות החלטה בעניינם של חשודים נוספים תתקבל בתקופה הקרובה.

עו"ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, שמייצג את אלכס ויז'ניצר, אמר בתגובה: "קיבלנו את ההודעה בדבר שקילת האפשרות להעמיד לדין את מר ויז'ניצר. אנו חדורי אמונה כי בחינה נכונה של הדברים כהווייתם – כפי שנשטח במהלך השימוע – תוביל להחלטה מושכלת של הפרקליטות בדבר סגירתו של התיק".

עו"ד אילן כץ, שמייצג את וגנפלד, אמר היום: "מדובר בניסיון להעצים באופן מלאכותי את תפקידו של וגנפלד בחברת נתיבי ישראל, בעוד שסמכויותיו בפועל היו מצומצמות ומוגבלות ולכן לא היה באפשרותו להשפיע על קבלת עבודות כנטען".

עו"ד קובי מרגולוב, גם הוא מייצג את וגנפלד, מסר כי מרשו "ממתין בקוצר רוח מזה כשנה לביצוע חיקור דין על ידי גורמי יחידת להב במקום מושבו בגרמניה, ומבקש לאפשר לו לשטוח את טענותיו במלואן, דבר שנמנע ממנו עד כה".

עו"ד אייל בסרגליק, שמייצג ארבעה חשודים בפרשה, מסר כי "ממה שידוע לנו במהלך החקירות עלתה טענה של דרישת שוחד מאחד הבכירים בנתיבי ישראל – שסורבה. אנחנו נוכיח כי למרשינו לא היה קשר לחשדות ולא נפל רבב בהתנהלותם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!