דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום העלייה

עלייה וקליטה / יום העלייה בכנסת: "ישראל התקדמה, והכל בזכות העלייה"

את הדברים אמר יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ אברהם נגוסה שגם עיגן את ציון היום בחוק | רה"מ: "העלייה חשובה לעתיד מדינתו" | ח"כ קסניה סבטלובה קטעה את דבריו של נתניהו וציינה כי מצבם של רבים מן העולים קשה מבחינה כלכלית ותרבותית

רה"מ נתניהו בדיון מיוחד לרגל יום העלייה (צילום באדיבות ח"כ אברהם נגוסה)
רה"מ נתניהו בדיון מיוחד לרגל יום העלייה (צילום באדיבות ח"כ אברהם נגוסה)
דוד טברסקי

דיון מיוחד לרגל יום העלייה שיחול ביום שישי הקרוב התקיים אתמול (שלישי) בכנסת. האירוע החגיגי התקיים בראשות יו"ר ועדת העלייה והקליטה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) ובמעמד ראש המממשלה, שרת הקליטה סופה לנדבר (ישראל ביתנו), יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, עולים וארגוני עולים. זוהי השנה השנייה בה מצוין יום העלייה בישראל, אשר עוגן בחוק ביוני 2016. למרות שהיום מצויין בחודש חשוון, הוא מציין את התאריך ההיסטורי-סמלי י' בניסן שהוא המועד בו נכנסו בני ישראל לארץ ישראל ע"פ המקרא.

"בזכות החוק שקידמתי לפני שנה, היום כל מוסדות המדינה מציינים את יום העלייה" אמר ל'דבר ראשון' ח"כ נגוסה. "מטרת החוק היא להזכיר לעם שמדינת ישראל התקדמה בכלכלה ובתרבות, והכל בזכות העלייה. אנחנו רוצים שהדור החדש ילמד על היסטוריית עליית היהודים למדינת ישראל ותרומתה". בין היתר, התייחס נגוסה להצלחה הגדולה של חידוש העלייה מאתיופיה בשנה האחרונה: "זכינו ב-27 עולים חדשים בשנה האחרונה ו-1,300 עולים מאתיופיה. גם היום ומחר ינחתו 250 עולים מצפון אמריקה ורוסיה. אני מקווה שעד סוף השנה נגיע ל-30 אלף עולים".

ח"כ אברהם נגוסה בדיון מיוחד לרגל יום העלייה (צילום באדיבות ח"כ אברהם נגוסה)
ח"כ אברהם נגוסה בדיון מיוחד לרגל יום העלייה (צילום באדיבות ח"כ אברהם נגוסה)

נגוסה הוביל בשנה האחרונה מספר מאבקים לקידום מצבם של שוכני מרכזי הקליטה,  שרובם נמצאים במצב כלכלי מחפיר עקב הזנחה ממושכת של המדינה. בין היתר קידם נגוסה מספר מהלכים של עזרה לעולים קשישים במצוקה ע"י קריאה להגדלת הקצבאות ובניית דיור ציבורי, הענקת מענקים לדיור לזוגות צעירים, עליהם יצא למאבק מול האוצר ויצירת הזדמנויות להקלת הכניסה לאקדמיה לעולים מאתיופיה. "השנה קראתי בכנסת להתייחס ליום העלייה מתוך הפסוק 'ואהבת לעולה כמוך', וזה מה שאנחנו צריכים – פתיחת הזדמנויות לעולים". הוא הוסיף כי "יש לנו היום ועדת שרים מיוחדת לשילובם המיטבי של עולים, ובעיקר יוצאי אתיופיה, עם תקציבים. אנחנו מדברים על פתיחת חסמים בירוקרטיים לכניסה לעולם התעסוקה ובניית דיור ציבורי ומתן משכנתאות ללא ריבית לעולים שיוכלו לרכוש לעצמם דיור".

"כל מי שעוסקים כאן בהעלאת בני ובנות עמנו ארצה קודם כל עושים ברכה. העלייה היא חשובה, היום הזה הוא חשוב". אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "העלייה חשובה לי, היא חשובה לעמנו והיא חשובה לעתיד מדינתו. גלי העלייה בדורות האחרונים ביססו את הכוח המדיני, הביטחוני והכלכלי שלנו. עלייתה של הציונות, מימושה למדינה, אחר כך ביסוס המדינה, ועכשיו הפריחה של המדינה – בלי העלייה, זה היה בלתי אפשרי".

בין היתר ציין נתניהו את הסכמי הפנסיות שנחתמו מול ממשל רוסיה ביוני השנה. בעקבות ההסכם, כ-50,000 עולים מרוסיה שעלו לארץ לפני 1993 יהיו זכאים לקצבה. ההסכם נחתם כחלק משורת הסכמים הנוגעים לחיזוק הקשר בין המדינות והוא מהווה למעשה תפנית ביחס של ממשלת רוסיה לעולים, לאחר שסירבה במשך שנים רבות לראות בעולים לארץ כזכאים לקבלת קצבה פנסיונית. כמו כן ציין נתניהו את מאמצי ממשלת ישראל להקל על העולים, במיוחד על העולים מצרפת, את היכולת לקבלת רישיון תעסוקתי, בעיקר בתחומי הרפואה. "הממשלה תמשיך להשקיע בעידוד עולים להגיע לישראל, ובהעמדת התנאים הדרושים לקליטתם."

במהלך נאומו של ראש הממשלה, קטעה ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), את דבריו של במחאה על כך שמצב העולים לא השתפר. בתגובה הקניט אותה נתניהו באומרו לח"כ נגוסה: “תן לחמיצות לעבוד קצת, תהיו חמוצים בחן, אני מציע את זה לכולם".

"התפקיד שלנו הוא לגרום לכל עולה ועולה להרגיש שהמקום שלהם הוא פה. לגרום להם להרגיש שאוהבים לא רק את העלייה אלא גם את העולים", אמרה סבטלובה ומתחה ביקורת על היחס הקשה אליו עדיין זוכים עולים בישראל. היא ציינה את הכותרות שפורסמו הבוקר בידיעות אחרונות על אפליה ופגיעה בנערות רוסיות על רקע גזעני והתייחסה לכך שהמדינה הפקירה את בניית הדיור ציבורי וקיצצה בקצבאות, דבר שפגע באוכלוסיית העולים.

למרות גל העלייה שהתחדש באופן מובהק בשנים האחרונות, על פי נתוני הדוח האחרון של הלמ"ס, בשנת 2016 עלו לארץ 25,977 בני אדם, ירידה של 7% מנתוני שנת 2015. מרבית העולים בשנת 2016 – 77% – הגיעו מאירופה. 57% מתוכם מארצות ברית המועצות לשעבר, בעיקר מרוסיה ומאוקראינה, 17% הגיעו מצרפת ו-11% מארצות הברית.

למרות הירידה במספר העולים הכללי, נרשמה עלייה של 9% במספר העולים מאמריקה ואוסטרליה. עלייה קלה, בשיעור 1.5%, נרשמה גם במספר בעולים מרוסיה. מנגד, נרשמה ירידה של 36% במספר העולים מצרפת, וירידה מתונה יותר, של 12%, בקרב העולים מאוקראינה. מאז אוקטובר 2016 התחדשה גם העלייה מאתיופיה, אחרי קיפאון של קרוב לארבע שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!