דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיאנמר

מדיני / משרד החוץ מכחיש מכירת נשק למיאנמר המבצעת פשעי מלחמה

על רקע פרסום ב"הארץ" אתמול, מכחישים במשרד החוץ כל מעורבות בנעשה במיאנמר, ומדגישים כי מדיניות הייצוא הביטחוני של ישראל נבחנת בהתאם לשיקולי זכויות אדם | פוסט בפייסבוק של הצי המיאנמרי מספר על רכישה של סירת 'דבורה' תוצרת ישראל

הגנרל Min Aung Hlaing בביקור בבסיס חיל הים באשדוד (צילום מסך מתוך דף הפייסבוק של הגנרל Min Aung Hlaing שצורף לעתירה).
הגנרל Min Aung Hlaing בביקור בבסיס חיל הים באשדוד (צילום מסך מתוך דף הפייסבוק של הגנרל Min Aung Hlaing שצורף לעתירה).
שי ניר

בעקבות פרסום העיתון הארץ אתמול (שני) על מכירת נשק ישראלי מתקדם לפני כחצי שנה לשלטון במיאנמר, וזאת על רקע פשעי המלחמה של הצבא במיאנמר נגד המיעוט הרוהינגי במדינה, הכחיש היום משרד החוץ את מעורבותה של ישראל בנעשה במדינה. "ישראל מכחישה נמרצות את הידיעות הכוזבות המופצות בתקשורת בעניין מעורבותה כביכול בטרגדיה בחבל ראקין שבמיאנמר" נמסר בהודעת משרד החוץ. ביחס לטענה כי מדיניות היצוא הביטחוני של ישראל מתעלמת ממצב זכויות האדם במדינת היעד או הגבלות מכירת נשק ע"י גורמים בינלאומיים נאמר בהודעה כי "מדיניות הפיקוח היצוא הביטחוני של מדינת ישראל, נבחנת באופן תדיר בהתאם לשיקולים שונים וביניהם מצב זכויות האדם במדינת היעד כמו גם מדיניות מועצת הביטחון של האו"ם וגורמים בינ"ל נוספים".

בסוף חודש אפריל הצי המיאנמרי העלה פוסט בדף הפייסבוק שלו בו הוא מציג בתמונות את אוניה מוסג סופר דבורה אותה רכש כביכול מישראל ובו נכתב, "סופר־דבורה 3 מפליגה קדימה במהירות של 45 קשר במי מיאנמר". עפ"י הפרסום מדובר בשתי ספינות שנמכרו למיאנמר, המהוות רק חלק מעסקת יצוא ביטחוני בשווי של מליוני דולרים.

https://www.facebook.com/www.myanmarnavy.org/posts/1491884984186985

בתחילת החודש אישר בג"ץ  צו איסור פרסום לפסיקתו בעתירה שדרשה לעצור את הייצוא הביטחוני מישראל למיאנמר (לשעבר בורמה). העתירה הוגשה ע"י עו"ד איתי מק ומספר פעילי זכויות אדם, מתוך החשש שישראל נותנת סיוע ביטחוני הכולל מכירת נשק ואימונים לשלטון הצבאי במיאנמר, שמבצע פשעים נגד האנושות בבני הרוהינגיה המוסלמים מאז שנת 2012.

מאז חודש אוגוסט מדווח כי צבא מיאנמר מוביל גל אלימות נוסף נגד בני הרוהינגיה שהביא למותם של מאות, והימלטות של כ-600 אלף פליטים לבנגלדש. על אף בקשת המדינה לאיסור פרסום על כלל התיק, הסכים בג"ץ לאסור רק על פרסום הפסיקה. על רקע החלטת בג"ץ ואיסור הפרסום הוסיפו ב'הארץ' כי לפי מקור המעורה בנושא, בימים אלו אין קשר בין צה"ל לבין הצבא הבורמזי, ואף לובש מדים לא מעורב בתקופה זו בכל שיתוף פעולה או דבר הקשור למערכת הביטחונית הבורמזית.

פליטות מהמיעוט רוהינגיה בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות מהמיעוט רוהינגיה בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)

העתירה הדחופה לבג"ץ הוגשה בינואר השנה ודרשה לעצור כליל את הסיוע הביטחוני מישראל למיאנמר. זאת, על רקע ביקור משלחת של החונטה (השלטון הצבאי הבורמזי) בישראל, מפגש בין הרמטכ"ל אייזנקוט לרמטכ"ל מיאנמר מין הונג הלינג, ראיות למכירת נשק ועריכת אימונים לחונטה ע"י חברות ישראליות, וכן ביקור במיאנמר של ראש אגף הייצוא הביטחוני תא"ל (מיל') מישל בן-ברוך. זאת, במקביל לדו"חות חדשים של האו"ם וארגוני זכויות אדם בין-לאומיים, שקבעו כי מיאנמר מבצעת פשעים נגד האנושות כנגד בני קבוצת הרוהינגיה (המיעוט המוסלמי במדינת רקינה). כבר בשנת 2015 קבעו חוקרים במוזיאון השואה בארה"ב כי בבורמה קיימים תנאים להידרדרות לרצח עם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!