דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

בלעדי / יחס חם? ישראל ואיראן השתתפו, זו לצד זו, בכנס צבאי באיטליה

מפקד חיל הים, אלוף אליהו שרביט, השתתף בכנס חילות הים השנתי, בו השתתף השנה, לראשונה, מפקד חיל הים האיראני חביבוללה סאיארי | דובר צה"ל: "מפקד חיל הים השתתף בכנס כבכל שנה, נוכחותו של הקצין האיראני לא רלוונטית"

מפקד חיל-הים האיראני, חביבאללה סיארי; מפקד חיל-הים הישראלי, אליהו שרביט (צילום: REUTERS/Khaled al-Hariri ; דובר חיל הים).
מפקד חיל-הים האיראני, חביבאללה סיארי; מפקד חיל-הים הישראלי, אליהו שרביט (צילום: REUTERS/Khaled al-Hariri ; דובר חיל הים).
שי ניר

מפקד חיל הים הישראלי, האלוף אליהו (אלי) שרביט, השתתף בכינוס בינלאומי לצד מפקד חיל הים האיראני באיטליה. "כנס כוחות ימיים אזורי (RSS) של הים השחור והים התיכון" התקיים בשבוע שעבר בוונציה, מיום שלישי עד יום שישי, בהשתתפות מפקדים ובכירים מחילות הים של כ-50 מדינות. לצד משלחת חיל הים הישראלית, בראשות מפקד חיל הים הישראלי, השתתפה בכנס גם משלחת מאיראן בראשות מפקד חיל הים האיראני, חביבוללה סאיארי.

מסומן מימין – מפקד חיל-הים האיראני, חביבאללה סאיארי; משמאל – מפקד חיל-הים הישראלי, אליהו שרביט (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של מפקד חיל הים הקנדי).
מסומן מימין – מפקד חיל-הים האיראני, חביבאללה סאיארי; משמאל – מפקד חיל-הים הישראלי, אליהו שרביט (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של מפקד חיל הים הקנדי).

ישראל היא משתתפת פעילה בסימפוזיון, המתקיים מדי שנתיים, מאז שנת 1995. אך השתתפות של נציגים איראניים בכנסים שכאלה היא חידוש, וככל שהצלחנו לברר עם מקורות ישראליים, לא זכור מקרה דומה של השתתפות רמת דרג בכנס צבאי מאז המהפכה החומייניסטית בסוף שנות ה-70'.

במענה לשאלת 'דבר ראשון' בדבר השתתפות מפקדי חיל הים הישראלי והאיראני זה לצד זה, מסר דובר צה"ל בתגובה כי "מפקד חיל הים היה בכנס כמו בכל שנה, והיה נציג צה"ל שם. לגבי מפקד חיל הים האיראני זה לא רלוונטי אלינו".

מעניין לציין כי בעוד הכנס עבר בשקט יחסי ובנינוחות, העבירו ישראל ואיראן, באותו שבוע ממש, מסרים של איום זו לזו, כשברקע זליגות ירי מכיוון סוריה ותקיפות ישראליות בתגובה. לאחר שיא המתיחות שנרשם בירי טילי נ"מ סורים לעבר מטוסים ישראלים שטסו בשמי לבנון והתגובה הישראלית שלא אחרה לבוא בהשמדת עמדת טילי נ"מ של צבא סוריה.

What a privilege and an honour to participate in the Regional Seapower Symposium 2017 and conduct a multi-lateral…

Posted by Commander Royal Canadian Navy / Commandant de la Marine royale canadienne on Thursday, October 19, 2017

כזכור, הרמטכ"ל האיראני מוחמד חוסיין באקרי תקף את ישראל במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הסורי ביום רביעי בשבוע שעבר ואמר כי "בלתי מתקבל שהמשטר הציוני יתקוף בסוריה בכל פעם שהוא רוצה". שר הביטחון אביגדור ליברמן השיב באיום מצידו: "האיראנים מנסים להשתלט על סוריה, מנסים להתבסס שם, להיות הכוח הדומיננטי ואנחנו לא נאפשר זאת. אנחנו מודעים לכך ובהחלט יש לנו את כל הכלים להתמודד עם האתגר הזה".

לפי שעה לא ידוע אם שרביט וסאיארי קיימו אינטראקציה כלשהי במהלך הכנס. עפ"י דיווח סוכנויות ידיעות איראניות, בשולי הכנס נפגש סיאיארי עם מפקדי חילות ים ממספר מדינות ובהן בולגריה, ספרד, פורטוגל, דרום אפריקה, קרואטיה, אלג'יריה ומספר קצינים מחילות הים הרוסי והאיטלקי. כאמור, ביקורו זה של מפקד כוחות מזויינים איראנים במדינה מערבית חריג ביותר, ויתכן כי הוא מהווה שינוי באופן שבו מתקבלת איראן בקרב הקהילה הבינלאומית לאחר הסכם הגרעין.

אפשרות זו, כי הופעתו של הקצין האיראני הבכיר בפורום צבאי בינלאומי היא שינוי של היחס הבינלאומי לאיראן, מעלה את השאלה כיצד היו צריכים צה"ל ומדינת ישראל לנהוג ביחס להשתתפותו של הגנרל האיראני בכנס? האם ישראל מחתה? האם הייתה צריכה להמנע מלהשתתף? האם אין השתתפותה של ישראל לצד נציג איראני בכנס צבאי מחלישה את טענותיה כלפי הקהילה הבינלאומית אשר אצה לעבר שיפור יחסים עם משטר האייתוללות? פניות "דבר ראשון" בנושא זה לדובר צה"ל ומשרד החוץ לא קיבלו מענה, מעבר לאישור השתתפותו של מפקד חיל הים בכינוס והאמירה הלקונית מצד דובר צה"ל כי, כאמור, השתתפות האיראנים "לא רלוונטית".

עפ"י אתר משרד ההגנה האיטלקי הכנס נערך בהשתתפות נציגים מ-50 מדינות ומטרתו היא יצירת פורום בו מפקדי הכוחות הימיים האזורים יפגשו וישוחחו בנושאים שונים בהם אתגרים משותפים ודרכים ליצירת שיתופי פעולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!