דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

השידור הציבורי / ועדת החינוך: יש לשנות את חוק השידור הציבורי ולמנוע את סגירת החינוכית

הדוברים בוועדה קראו לשר החינוך למנוע את סגירת הערוץ באוגוסט הקרוב ואת הפגיעה ב-180 עובדים | רוני צייג, עובד בחינוכית: "יש לכם משהו טוב אז למה לחסל אותו?" | ח"כ חנין: "מאחורי השיגעון הזה יש היגיון והוא השנאה לשידור הציבורי"

שער הכניסה למתחם הטלוויזיה החינוכית ברחוב קלאוזנר 14, תל אביב. ארכיון (צילום: Itzuvit / ויקימדיה קומונס).
שער הכניסה למתחם הטלוויזיה החינוכית ברחוב קלאוזנר 14, תל אביב. ארכיון (צילום: Itzuvit / ויקימדיה קומונס).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך של הכנסת קראה אתמול (שלישי) למנוע את סגירת הטלוויזיה החינוכית באוגוסט הקרוב, ולשנות לשם כך את חוק השידור הציבורי. על פי סעיף 120 לחוק הקיים תיסגר החינוכית באוגוסט הקרוב ובמקומה יוקם ערוץ ילדים תחת תאגיד השידור הציבורי. יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה במהלך הדיון כי "גם שר החינוך מעדיף שהטלוויזיה החינוכית תישאר יחידת סמך של משרד החינוך", וקראה גם לשר התקשורת לתמוך בשמירה על הערוץ.

"זהו גוף שמצטיין ביעילותו בתוך המערכת" אמר ח"כ דב חנין. "אנחנו לא עוסקים בשאלה תקציבית פה כי מדובר בכסף מאוד קטן. יש פה מערכת טובה שהיא חלק מהשירות הציבורי ואת הדבר הטוב הזה רוצים להרוס. המהלך הזה נראה שיגעון, אבל מאחורי השיגעון הזה יש היגיון והוא השנאה לשידור הציבורי". ח"כ נחמן שי הוסיף: "השותף שלנו לעניין הוא שר החינוך בנט. אם בנט ירצה הוא יכול לעצור את זה". גם חברי הכנסת יוסוף ג'בארין, יוסי יונה, עודד פורר, מיכל בירן, איילת נחמיאס-ורבין ואילן גילאון קראו להמשך פעולתה של הטלוויזיה החינוכית במתכונתה הנוכחית.

"בדיונים על חוק התאגיד אף אחד לא נתן את דעתו לעובדי החינוכית. מדובר ב-180 עובדים שעתידים ללכת הביתה. אני בתוך הכאוס הזה כבר שלוש שנים וזה מדיר שינה מעיני. לא היו דברי ביקורת הגיוניים שהובילו לעשות את העוול הזה לחינוכית ולעובדי החינוכית" אמרה לילך גבאי, יו"ר ועד העובדים של הטלוויזיה החינוכית, שהגיעה לדיון לצד עובדים נוספים. "חוק התאגיד מוותר על העובדים ומעביר את הנכסים של החינוכית לתאגיד. גם בחוק עצמו ובכל תיקוני החוק אף אחד לא נתן את הדעת לעובדי החינוכית ולמרות כל הזעקות ואין ספור דיונים בוועדות שונות אין לנו שום מושג מה יקרה איתנו בעוד עשרה חודשים. כל הסוגיות שקשורות לטלוויזיה החינוכית נותרו פתוחות. החינוכית היא חלק עיקרי מהשידור הציבורי והיא צריכה להיות חלק מהשידור הציבורי במדינת ישראל. יש פה אי צדק ועשיית עוול".

אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך והמנכ"לית הטרייה של החינוכית, שמונתה לאחר מאבק נחוש של העובדים, הסבירה כי על פי החוק הנוכחי ב-14 באוגוסט 2018 הטלוויזיה החינוכית תפסיק את שידוריה, והארכיון של הטלוויזיה יעבור לתאגיד. "אנחנו פועלים ללמוד לעומק את הארגון, לקיים משא ומתן ולהישאר רלוונטיים. אני מקיימת שיח עם ההסתדרות, האוצר ונציגי העובדים. אני אעשה את כל מה שאני יכולה על פי חוק, כדי שיהיה מקום לטלוויזיה החינוכית במדינת ישראל ולשידור ציבורי ואיכותי". עוד הבהירה כי על סמך שיחותיה עם אלדד קובלץ, מנכ"ל התאגיד וקודמה בתפקיד, רק 15 עובדים מהטלוויזיה החינוכית בלבד יוכלו להיקלט בתאגיד, ועתידם של העובדים, במידה והערוץ ייסגר, אינו ברור.

רוני צייג, מנהל הדיגיטל בחינוכית אמר: "מקוממת אותי העובדה שהולכים להפריט גוף שמשדר תוכן ולתת אותו למפיקים מזדמנים. אנחנו מפיקים תוכן גם לדורות הבאים, יש לנו ארכיון עם 22 אלף תכנים. ביו טיוב יש לנו למעלה מחמישה מיליון צפיות בחודש. אנחנו גוף בריא ואיכותי. איך המדינה הולכת וסוגרת ומחסלת גוף כזה. לטובת מה? יש לכם משהו טוב אז למה לחסל אותו?"

מחזיק תיק החינוכית בהסתדרות עובדי המדינה, דורון קרני, טען כי עובדי החינוכית כלל לא עניינו את משרד החינוך הקודם. לדבריו מדובר בגוף יעיל, והמחוקק כלל לא נתן את דעתו על כך שעובדיו אינם מוזכרים בחוק. "אנחנו לא רוצים כסף, אנחנו רוצים עבודה. יש עדיין קבוצה לא קטנה שכל עתידם לפניהם – במאים, צלמים, עורכי וידאו ועוד תפקידים שטובים לתקשורת. איך נבטיח את עתידם?"

בפתח הוועדה האזינו חברי הכנסת גם לדבריה של נעמה ויסוצקי בת ה-10 ממודיעין שהפגינה עם חבריה ביום ראשון מול בניין משרד החינוך בירושלים בדרישה למנוע את סגירת החינוכית. "אני רואה רק את הערוץ החינוכית, ערוץ שלא רק 'מעסיק' ילדים בצפייה בטלוויזיה, אלא גם מלמד וגורם לכך שנצליח ללמוד ממנו משהו" אמרה. "מרוויחים ממנו ידע בנושאים כמו מדע, היסטוריה ואמנות, וערכים כמו לקבל את השונה, איך לפתור בעיות, ציונות, סקרנות ועוד. וכל זה בשילוב עם הומור. וזו אחת הסיבות שבגללה צריך לשמור עליו".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה רואה עין בעין עם העובדים והציבור את הצורך בביטול הסעיף בחוק התאגיד העוסק בסגירת הטלוויזיה החינוכית. משכך הוועדה קוראת לשר האוצר ולשר החינוך להורות על תיקון החוק". לחלופין הוא קרא להעברת מנגנון הטלוויזיה החינוכית בשלמותו עם העובדים ומיזוגו בתאגיד. "אם הזמן קצר, אני מציע לדחות את החלתו של החוק בשנה נוספת עד למציאת פתרון בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!