דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / אקדמית הכדורגל האפריקאית שנותנת תקווה לנערים ונערות ביבשת

סיפורו של טום וורנר, שהגיע ליבשת כצייד כשרונות עבור קבוצת מנצ'סטר יונייטד והחליט להשאר ולהקים אקדמיה מיוחדת לכדורגל שתתן תקווה לבני ובנות הנוער באפריקה | האקדמיה נותנת לשחקנים הצעירים אפשרות לחלום בגדול

דיווד אקאם, חניך האקדמיה "הזכות לחלום", במדי שיקגו פייר ב-MLS (צילום: Eric Bolte-USA TODAY Sports  / Reuters  Picture Supplied by Action Images)
דיווד אקאם, חניך האקדמיה "הזכות לחלום", במדי שיקגו פייר ב-MLS (צילום: Eric Bolte-USA TODAY Sports / Reuters Picture Supplied by Action Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

האקדמיה "Right to Dream" היא אקדמית הכדורגל השנייה בגודלה בגאנה אחרי אקדמית הנוער של קבוצת פיינורד. הניסיון באקדמיה הזאת הוא לקחת ילדים שמגיעים מתנאי חיים קשים ולתת להם תקווה דרך מלגת לימודים בבתי ספר פרטיים בארה"ב או דרך הנחלת כישרון הכדורגל וליווי במעבר לקבוצות אירופאיות. מובילי הדרך של האקדמיה רואים בכדורגל הזדמנות מיוחדת להעניק הזדמנות לנערים והנערות בגאנה לחיות חיים טובים יותר, מבחינת האקדמיה המטרה היא לא רק הכדורגל אלא הרבה יותר מזה. המטרה האמתית היא "לספק הזדמנויות לשינוי החיים של דור המנהיגים הבא", והכדורגל הוא רק האמצעי.

במהלך שנות ה-90 פרצו שחקני הכדורגל של אפריקה לתודעה המקצועית. שחקנים כמו ג'ורג' וואה (ליבריה), עבדי פלה, טוני יבואה וסמואל קופור (גאנה), ויקטור איקפבה, נוואנקוו קאנו וג'יי ג'יי אוקוצ'ה (ניגריה) וכמובן פורץ הדרך חלוץ נבחרת קמרון, רוז'ה מילה. היו הם הראשונים לככב במדי הנבחרות האפריקאיות באליפויות העולם ולכבוש את הליגות הטובות בעולם עם כישורי משחק יוצאי דופן. המועדונים הגדולים בעולם התחילו לגלות יותר עניין בכדורגל האפריקאי והתחילו להשקיע ולשלוח סקאוטים לרחבי היבשת לחפש את הכוכב הבא.

טום וורנר הגיע בגיל צעיר למדינת גאנה, המטרה של הבחור הצעיר והשאפתן הייתה לגלות את עבדי פלה הבא ולהביא אותו למבחנים בקבוצה בא עבד כצייד כשרונות, אלופת אנגליה והזוכה בליגת האלופות, מנצ'סטר יונייטד. כשהגיע וורנר לגאנה הוא ראה בפעם הראשונה בחייו את תנאי החיים הקשים במדינה ממערב אפריקה. בשנת 1999, בגיל 23 בלבד, החליט וורנר הצעיר להקים אקדמית כדורגל ייחודית בשם המחייב "Right to Dream" או בעברית "הזכות לחלום".

וורנר התחיל את האקדמיה עם מספר נערים שהוא אימן באופן אישי במגרש כדורגל חולי בבירת גאנה אקרה. הוא השתמש בתקציב ראשוני להקמת האקדמיה דרך השכר שקיבל ממנצ'סטר יונייטד בתור צייד הכשרונות שאחראי על חיפוש שחקנים ברחבי אפריקה. למרות הקשיים הרבים שעמדו בדרכו הצליח וורנר להפוך את הפרויקט הקטן והאישי שלו להצלחה מסחררת שנותנת אפשרויות חדשות לחייהם של הילדים והנערים שלומדים באקדמיה.

 

בכל שנה נערכים מבחנים לכדורגלנים הצעירים שרוצים להתקבל לאקדמיה על ידי הצוות המקצועי. למבחנים מגיעים כ-30 אלף נערים ונערות שחולמים לצאת ממצוקות היום יום ולהצליח להפוך לכוכבי כדורגל. בניגוד לאקדמיות רבות אחרות שפועלות ברחבי אפריקה ומטרתן העיקרית היא להרוויח כסף על חשבון הנערים הצעירים שנשלחים ונשכחים ברחבי העולם ברשת ענקית של סחר לא חוקי שלפי הערכות ארגוני זכויות אדם מעבירה כ-15 אלף בני נוער בשנה מאפריקה לרחבי העולם, כמו הרשת שנחשפה השנה שפועלת באיטליה בשיתוף פעולה עם מועדני הכדורגל האיטלקית. וורנר מבין את הקושי במאבק בסחר הנערים ומסביר את הסיבות לכך "זהו מאבק בלתי נגמר לגרום לאנשים להפסיק לנצל בני נוער, כשהם ללא חינוך איכותי ותמיכה של הורים, השחקנים הצעירים נטרפים וזה קורה כל יום". האקדמיה של וורנר שמה בראש וראשונה את החינוך והעזרה בקידום הנוער הגנאי, כדי שינהיגו בעתיד את המדינה למקומות טובים יותר.

בראיון לאתר city a.m סיפר וורנר על המצוקה הקשה של הילדים שמגיעים לאקדמיה "רבים מהילדים מגיעים מבתים שבהם אכלו רק ארוחה אחת ביום, לאחר שככל הנראה גם ספגו אלימות בבית מההורים או מהמורים בבית ספר הקודם שלהם" והוסיף "לכן כשאתה מגיע לסביבה, בה אין ענישה, יש 4 ארוחות ביום ומגרשי דשא אמיתי אנו נמצאים בבעיה שהילד יחשוב, זהו הבעיות שלי בחיים נפתרו". כאשר וורנר אומר לילדים שהם טובים מספיק כדי לשחק בליגת האלופות או לקבל מלגת לימודים בליגת המכללות בארה"ב, הילדים בדרך כלל יענו לו "השאיפה שלי היא לאכול 3 ארוחות ביום, לישון טוב בלילה ושיהיה לי משהו שיאהב אותי". כאן לפי וורנר מתחיל השלב הקשה ביותר, לאפשר לנערים והנערות להשתמש בזכות לחלום גדול יותר בחייהם. לקחת את האמונה והערך העצמי שלהם לגבהים חדשים ובלתי מוכרים, הכל תחת הליווי הצמוד, הבטוח והאוהב של צוות האקדמיה.

 

האקדמיה הגנאית מוציאה בכל שנה כ-25 אלף דולר על כל תלמיד, כדי לאפשר חינוך ברמה גבוהה, קנית הבגדים, הנסיעות והעבודה ברמת אימונים גבוהה. באקדמיה ישנם מגורי בנים ובנות, כיתות לימוד ושמונה מגרשי אימונים. מחוץ למגרש, תלמידי האקדמיה מתמקדים בלימודי מתמטיקה, מדעים והנדסה. לאחר סיום תקופת הלימודים, דואגים באקדמיה להשגת מלגת המשך לימודים באחד מבתי ספר הפרטיים והאוניברסיטאות בארה"ב . בכל שנה ישנם כ-30 תלמידים של האקדמיה שזוכים לחינוך הטוב ביותר שאפשר לקבל בארה"ב דרך מלגות ותקציבים שהארגון משיג להם. חברות כמו נייקי, קטרפילר (תאגיד אמריקאי לייצור מנועים) וטולוב אוייל (תאגיד גז בינלאומי) הן שותפות בכירות במימון הפרויקט.

ב-18 השנים בהן פועלת האקדמיה היא הצליחה להפוך את קבוצות הכדורגל שלה לשם דבר באפריקה. המועדון הצנוע מחזיק בקבוצות איכותיות בגילאי הנוער והנערים שזכו במגוון תחרויות ברחבי אפריקה ואירופה. בשנה שעברה יצאו קבוצות הנוער עד גיל 15 ועד גיל 18 לסבב משחקים בטורנירים הגדולים באירופה לנוער, הקבוצות חזרו לגאנה עם ארון מלא בגביעים ושיא של 42 משחקים ללא הפסד כולל ניצחונות על קבוצות הפאר ארסנל, צלסי, בנפיקה ובסגירת מעגל נהדרת גם ניצחון נגד מנצ'סטר יונייטד. חלק גדול מאותם נערים משחקים כעת בנבחרות גאנה הצעירות כאשר שלושה מהם גם מככבים בהרכב נבחרת גאנה עד גיל 17 שהגיעה לרבע גמר המונדיאל שמתקיים כעת בהודו.

 

האקדמיה הגנאית הוציאה במשך השנים מספר שחקנים למועדונים ברחבי אירופה וארה"ב, כולל שיתוף פעולה של מספר שנים עם קבוצת מנצ'סטר סיטי. בשנים האחרונות בוגרי האקדמיה הגיעו לככב גם בנבחרת גאנה, בניהם החלוץ דיויד אקאם מקבוצת שיקגו, הקשר קינג גיאם, חלוץ לוריין הצרפתית עבדול מאג'יד וואריס. והמגן הימני ראזק נוהו.

 

 

בשנה וחצי האחרונות החליט וורנר לעלות את האקדמיה שלב ולשם כך הם רכשו קבוצה קטנה מהליגה הדנית בשם נורסאלנד. המטרה לשמה נקנתה הקבוצה היא היכולת לקדם את שחקניה המצטיינים של האקדמיה ולתת להם הזדמנות להתפתח בכדורגל האירופי ללא ניצול ע"י גורמים חיצוניים. העונה משחקים ארבעה שחקנים גנאים במועדון הדני שנמצא בעיר הקטנה פארום, כאשר בעונה הבאה חלקם ימכרו לקבוצות גדולות יותר ויוחלפו ע"י מצטייני אקדמיה חדשים.

וורנר הסביר שחלק מהאסטרטגיה הניהולית הייתה להשקיע במועדון הדני כדי להגדיל את ההכנסות שהאקדמיה מקבלת על השחקנים אותם גידלה. "היינו מוכרים את השחקנים שלנו ב-150-200 אלף דולר לקבוצות שבדיות ושנה וחצי אחר כך הם היו מוכרים אותם ב-3-4 מיליון דולר. אנו צריכים עוד כסף כדי שהאקדמיה תגדל, אז אנו ניקח צעד קדימה בשרשרת המזון". הוא מבטיח שכסף שהם ירוויחו יושקע חזרה בפרויקט האקדמיה.

החיבור בין המועדון הדני לאקדמיה הגנאית הוא טבעי, כאשר שני השותפים דוגלים בגידול שחקני בית והתקדמותם בכדורגל העולמי. המועדון הצנוע שזכה באליפות מפתיעה ב-2012 ובשני גביעי המדינה ב-2010 וב-2011 רוצה לחזור להוביל את הכדורגל הדני בעזרת החזון של וורנר, כך שבעוד שנתיים הקבוצה הבוגרת של נורסאלנד תהיה מורכבת רק משחקני בית דנים וגנאים. חלום שיזניק את המועדון במעלה הטבלה המקומית ויקדם את האקדמיה עוד שלב בהפיכתה לאקדמית הכדורגל הטובה באפריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!