דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / בעקבות ההתנגדות: חוק איסור המלצות משטרה במקום החוק הצרפתי

הדיון בחוק שימנע חקירת ראש ממשלה מכהן נדחה בחודש, זאת אחרי שסיעת הבית היהודי הודיעה על התנגדותה לקידומו | כעת, מתגבשת הסכמה בקואליציה לקידום מזורז של החוק שיאסור על המשטרה להעביר המלצות לפרקליטות ולהחילו רטרואקטיבית

רה"מ בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: אמיל סלמן  פלאש 90)
רה"מ בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: אמיל סלמן פלאש 90)

הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק האוסרת על חקירת ראש ממשלה מכהן, המכונה "החוק הצרפתי", תידחה בחודש, – כך סיכמו אתמול (רביעי) יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, שרת המשפטים, איילת שקד, ויו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי. זאת על רקע התנגדות הבית היהודי, וחברים בסיעת כולנו, להצעה.

על פי דיווח בחדשות 2, כחלופה לחוק השנוי במחלוקת מתגבשת בקואליציה הסכמה לאישור מזורז של "חוק ההמלצות" – שקובע שהמשטרה תעביר את חומר הראיות מהחקירות שהיא מנהלת לפרקליטות ללא המלצה בעד או נגד העמדה לדין.

ביטן ושקד (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
ביטן ושקד (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

הצעת החוק האוסרת המלצות משטרה הוגשה על ידי ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), שיזם גם את החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה, וקובעת כי בסיומה של כל חקירה משטרתית, בהנחה כי יש מקום לכתב אישום, יוגשו לפרקליטות ממצאים בלבד ללא חוות דעת. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "תפקיד המשטרה הוא לחקור עובדות ואילו המלצה היא פרשנות המתבטאת בצורה סובייקטיבית".

ח"כ אמסלם הסביר כי "כדי לשמור על אמון הציבור על המשטרה לשמור על דימוי של גוף שפועל ללא מורא וללא משוא פנים ולצורך כך אין לאפשר לה לעסוק בדעות אלא רק בעובדות".

על פי הערכות, חוק שכזה יעכב את ההליכים המשפטיים שכן הפרקליטות תצטרך להשקיע זמן בהחלטה עצמאית לגבי העמדה לדין על סמך הראיות בלבד, ללא חוות דעת משטרתית בנושא. במערכת הפוליטית מעריכים כי ביטן ינסה לקדם את החוק של אמסלם, בעוד אישור "החוק הצרפתי" יידחה.

על פי הדיווח, בכוונת ביטן ואמסלם להחיל את החוק באופן רטרואקטיבי, גם על חקירות שטרם הסתיימו. אם אכן יושגו ההסכמות ניתן לקדם את החוק במהרה, ולהחיל אותו רטרואקטיבית רק כלפי נבחרי ציבור.

מוקדם יותר אתמול, שיגרה מועלם-רפאלי, מכתב לביטן, בו הסבירה כי ההסכם הקואליציוני מונע את קידום החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה ללא אישורם. חברת הכנסת הזכירה ליו"ר הקואליציה במכתב כי "ההסכם הקואליציוני כולל בתוכו את סעיף 35: 'הצדדים מסכימים, כי חוקי יסוד חדשים או שינוי בחוקי יסוד קיימים יוגשו ויחוקקו אך ורק בהסכמת כל אחת ואחת מסיעות הקואליציה'".

ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)
ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)

עוד הסבירה מועלם-רפאלי כי לאחר דיון מעמיק בהצעת החוק בסיעת הבית היהודי, "נתגלעו חילוקי דעות משמעותיים בין חברי הסיעה ולא הושגה הסכמה". משכך, לאור חילוקי הדעות ובהתאם לסעיף בהסכם הקואליציוני, "אני מבקשת לא להעלות את הצעת החוק בשלב זה".

ביום שני השבוע הודיע שר האוצר משה כחלון לחברי מפלגתו כי יעניק חופש הצבעה על חוק החקירות, מה שהקטין עוד יותר את סיכוייו, לאור כך שרוב חברי מפלגתו מתנגדים להצעה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!