דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מסוכנת / שני מפעילי מנוף הושעו לאחר שתועדו מפרים הוראות בטיחות

הסרטון אותר ע"י מפקחי מינהל הבטיחות לאחר שפורסם ברשתות החברתיות | שר העבודה והרווחה ח"כ חיים כץ: "סביר שההתנהלות הרשלנית של הפועלים אינה מקרה חד פעמי וזה קורה בגלל שאין באתרי הבנייה בקרה ופיקוח"

מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה השעה שני מפעילי מנוף לחצי שנה לאחר שפעלו בניגוד לתקנות הבטיחות בעבודה, וסיכנו עובדים נוספים באתרי הבניה בהם הועסקו. "אני שב וקורא לקבלנים לא להקל ראש בתחום הבטיחות ולקחת אחריות על מה שקורה בשטחם" מסר שר העבודה והרווחה ח"כ חיים כץ. הוא הוסיף כי "סביר שההתנהלות הרשלנית של הפועלים שהביאה לשלילת רישיונם אינה מקרה חד פעמי וזה קורה בגלל שאין באתרי הבנייה בקרה ופיקוח שימנעו סכנה לחיי אדם״.

אחד ממפעילי המנוף שהושעו צולם בשעה שהרים פועל בניין אחר בגובה עשרות מטרים מעל פני הקרקע תוך כדי סכנה ממשית לחייו ובניגוד חמור לתקנות הבנייה, באתר בניה בבת ים. הסרטון פורסם בקבוצת הפעילים החברתיים 'הפורום למניעת תאונות עבודה' שם אותר על ידי מפקחי מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה. בעקבות כך הוציא המינהל צו להפסקת העבודה באתר הבנייה – ובהמשך להשעיית מפעיל המנוף.

על אף שברשת האינטרנט פועלות מספר קבוצות מרכזיות של פעילים במאבק כנגד תאונת בניה ותאונות עבודה בכלל, ובהן מועלות תדיר תמונותיהם של אתרי בניה מסוכנים ומפרי חוק (פעמים רבות בליווי כתובותיהם ופרטי הקבלנים בהן) – זוהי הפעם הראשונה שבה עושה המשרד שימוש בעדויות שנחשפו ברשתות החברתיות כהוכחות מפלילות כנגד עובדי בנייה שפועלים בניגוד לחוק. על פי המשרד, יחלו מעכשיו לעקוב אחר הרשתות החברתיות במטרה לאתר עבירות נוספות. עם זאת למרבה הצער אין כיום קו-חם או כל מנגנון דיווח אינטרנטי מסודר המאפשר לאזרחים הנחשפים להפרות בטיחות, ואף לעובדים המועסקים בסביבה שאינה בטוחה, לעדכן את המינהל ולהעביר לידיו תמונות וראיות.

מקרה זה מצטרף למקרה נוסף שהתגלה לאחרונה, במסגרתו פעל מפעיל מנוף בגילופין והושעה אף הוא לחצי שנה, ומקרה שלישי במסגרתו התבצעה עבודה ללא רישיון תקינות מנוף (תסקיר) בתוקף. לפני כשבועיים פרסם המינהל את שמותיהם של שלושה מדריכי עבודה בגובה שהושעו בגין ביצוע הדרכה באופן הנוגד את הנחיות המנהל, ומדריכי עבודה בגובה נוספים הנמצאים בהליכי השעיה, שלאחריהם תילקח הסמכתם ושמותיהם יפורסמו אף הם. על פי המינהל מדובר בהחמרה של האכיפה והענישה כנגד בעלי תפקידים באתרי בניה הפועלים בניגוד להנחיות הבטיחות, הכוללת הידוק שיתוף הפעולה עם המשטרה ומבצעים יזומים.

בינואר 2018 צפוי להיכנס לתוקפו צו, אותו יזם השר כץ, המאפשר הטלת עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות באתרי בניה בסכומים הנעים בין 20 ל-35 אלף ש"ח להפרה. עם זאת כיום במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית מועסקים 18 מפקחים בלבד על כ-13 אלף אתרי בניה, וכלל לא ברור האם ניתן ליישם צו זה בכוח אדם מועט שכזה, שאף אינו מצוייד ברכבים צמודים. בתחילת השבוע נפגש השר כץ עם ראשי המינהל ועם המפקחים, והורה להם שלא לבצע יותר שעות נוספות שאינן משולמות להם ונסיעות ברכבם הפרטי. לדבריו במשרד 22 תקני מפקחים שאינם מאויישים, וזאת בשל התנגדות האוצר והנציבות לשפר באופן משמעותי את תנאי ההעסקה בתפקיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!