דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משפט / אושרה תביעה ייצוגית נגד ביה"ח לניאדו בגין אפליה בטיפולי פוריות

המוסד סירב להעניק טיפולי פוריות לאישה לא נשואה, בטענה שטיפול בה "מנוגד לצביונו הדתי" | ביהמ"ש לא השתכנע וקבע: מדובר באפלייה האסורה ע"פ החוק

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בלוד אישר אתמול (חמישי) הגשת תביעה ייצוגית נגד בית החולים לניאדו בנתניה עקב סירובו להעניק טיפולי פוריות לנשים לא נשואות.

את הבקשה לתביעה ייצוגית נגד בית החולים הגישה אישה תושבת נתניה, הסובלת מקשיי פוריות, ופנתה לבית החולים לניאדו בבקשה לעבור טיפולי פוריות, אך בקשתה נדחתה עקב מדיניות בית החולים שלא לספק שירותי הפריה לבני זוג שאינם רשומים כנשואים ברישומי משרד הפנים.

התובעת טוענת כי סירובו של בית החולים להעניק לה ולנשים לא נשואות נוספות טיפולי פוריות מהווה אפלית נשים על בסיס מעמדן האישי. מעבר למעבר על חוק איסור אפליה, התובעת טוענת כי בית החולים עובר גם על חוק זכויות החולה בסירובו לטפל בה.

בית החולים לניאדו טען בתגובה כי הוא מוסד פרטי בעל צביון דתי. בית החולים לא דחה את טענותיה של האישה, והודה כי הוא אכן מסרב להעניק טיפולי פוריות לנשים לא נשואות. לפי טענת בית החולים, צעד זה אינו מהווה אפליה אלא את "קיומו של ציווי הלכתי שהוא חלק מצביונו ומהותו של בית החולים כמוסד שומר דת". לפי טענת בית החולים, התעקשותו לספק שירותי פוריות רק לזוגות הנשואים לפי רישומי משרד הפנים, נעשית על מנת לעמוד בקו אחד עם ההלכה היהודית, הרואה בקיום התא המשפחתי ערך עליון.

בתיק הוצגה גם עמדת משרד הבריאות באמצעות היועץ המשפטי לממשלה. עמדה זו לא ביקרה באופן ישיר את התנהלות בית החולים, אלא טענה כי יש להסדיר את הנושא באמצעות חקיקה ראשית, וכי קיימת יוזמת חקיקה שתסדיר את נושא תרומת הזרע בישראל.

השופטת הדס עובדיה כתבה בהחלטתה כי לא עלה בידי בית החולים לסתור ברמה הנדרשת את הטענה כי מדובר באפליה אסורה. "המסקנה אליה הגעתי לאור כל האמור לעיל היא כי הנטל לסתירת החזקה כי מדובר בהפליה אסורה מוטל בנסיבות העניין על בית החולים ונטל זה לא הורם על ידו". עוד הוסיפה השופטת כי "לא ניתן לומר שבית החולים הציג טיעון סדור באשר לשאלה מהי הנורמה הדתית שעליה הוא מבקש להסתמך; לא הוכח ברמה הנדרשת שהנורמה הדתית היא זו המחייבת או מצדיקה את נקיטת היחס השונה כלפי הנשים שאינן רשומות כנשואות במשרד הפנים; אף לא הוכח שאכן קיימת פרקטיקה 'דתית' כפי שפועל בית החולים".

עובדיה אף ציינה כי בית החולים מעסיק רופאים שאינם דתיים, המבצעים בבתי חולים אחרים פעולות שלניאדו תופס כלא הלכתיות. למשל, צוין כי הרופאה שטיפלה בתובעת וביצעה בה טיפולי פוריות בבית חולים אחר עובדת גם בבית החולים לניאדו. דברים אלה נועדו לחזק את טענת השופטת כי לא הוכח שטענת בית החולים אכן מונעת מטעמיה ההלכתיים של חבריו.

השופטת אישרה את הגשת התביעה היצוגית נגד בית החולים, בעילות של הפרת חוק איסור אפליה והפרת חוק זכויות החולה.

מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "הצוות הרפואי בלניאדו מעניק טיפול ללא הבדל דת, גזע ומין כמתחייב על פי החוק ועל פי ההלכה. אנו לומדים את ההחלטה ונגיב בבית המשפט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!