דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטלוניה

קטלוניה / בעקבות החלטת קטלוניה להכריז עצמאות: ספרד פיזרה את הממשלה והפרלמנט במחוז

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הגדיר את המהלך כ"נפשע" והשתמש בסמכויות המוקנות לו בחוקה הספרדית להתערבות בהחלטות המחוז האוטונומי - מהלך שעשוי ליצור מתיחות | הנשיא המודח פוג'דימון קרא לקטלאנים "להתנגד בדרכי שלום" להחלטת הממשלה

חגיגות הכרזת העצמאות של חבל קטלוניה, ברצלונה 27.10.17 (צילום: REUTERS/Jon Nazca).
חגיגות הכרזת העצמאות של חבל קטלוניה, ברצלונה 27.10.17 (צילום: REUTERS/Jon Nazca).

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דימון קרא לקטאלנים "להתנגד בדרכי שלום" להשתלטות הספרדית על המחוז, בנאום טלוויזיוני בה נראה היה כי הוא מסרב לקבל את החלטת השלטון המרכזי בספרד לפטר אותו, את ממשלתו ואת הפרלמנט של המחוז שהצביע בעד הכרזת עצמאות והתנתקות מספרד. "נמשיך לעבוד כדי לבנות ארץ חופשית", אמר פוג'דימון, כשמאחוריו הוצבו הדגל והסמלים הקטלאניים, ללא דגל ספרד.

לאחר החלטת הפרלמנט של קטלוניה על התנתקות מספרד בשישי, הודיעה הממשלה הספרדית על פיטורי הממשלה בקטלוניה, פיזור הפרלמנט במחוז ועריכת בחירות חדשות ב-21 בדצמבר. שעות לאחר ההצבעה בפרלמנט בברצלונה, הכריז ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי על שורת צעדי חירום כנגד המהלך, אותו תופשת הממשלה במדריד כבלתי חוקי. על אף שהחוקה הספרדית מקנה לממשל המרכזי במדינה סמכויות לבטל את האוטונומיה ממנה נהנית קטלוניה, מדובר בצעד נדיר שלא אירע מאז שנות השבעים, עת הסתיים שלטון הגנרלים של פרנקו במדינה.

המחוקקים בפרלמנט האזורי של קטלוניה הצביעו בשישי על התנתקות מספרד, ובעד הקמה של רפובליקה עצמאית קטלאנית. 10 חברי פרלמנט התנגדו למהלך. ברחבי ברצלונה התכנסו עשרות אלפי תושבים לחגיגות ספונטניות. אך המהלך יוצא הדופן, המתבשל מזה תקופה ארוכה, הוביל לכך שדקות ספורות לאחר מכן התכנס הסנאט הספרדי כדי לאשר לממשלה להשתלט על האזור הצפון-מזרחי המשגשג.

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי במסיבת עיתונאים על המשבר עם קטלוניה, 11 באוקטובר (צילום: AP Photo/Paul White)
ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי במסיבת עיתונאים על המשבר עם קטלוניה, 11 באוקטובר (צילום: AP Photo/Paul White)

ראחוי אמר כי "לדעת רוב הציבור, לא רק שהמהלך של קטלוניה מנוגד לחוק, הוא גם מהלך נפשע". רוב הסנאטורים העניקו לראש הממשלה הספרדי, מריאנו ראחוי, את המנדט להחיל צעדים חוקתיים חסרי תקדים, הכוללים את פיטוריו של הנשיא האזורי הקטלאני, קרלס פוג'דמון ושריו. בין היתר הודיע ראחוי על פיטורי מפקד המשטרה במחוז, השעיית נציגי חבל קטלוניה במוסדות האיחוד האירופי במדריד ובבריסל וסגירת הנציגויות של קטלוניה במדינות זרות. זו תהיה הפעם הראשונה בארבעה עשורים של שלטון דמוקרטי בספרד, שהממשלה הלאומית במדריד תנהל באופן ישיר את ענייניה של אחד מ-17 האזורים האוטונומיים למחצה במדינה, מהלך שעשוי להצית מחאות ואלימות ברחבי קטלוניה.

במידה ושרי הממשלה הקטלאנית יפרו את החלטת הממשלה הספרדית הם צפויים לעונשים. עד כה, לא התקבל איתות כלשהו לכך שהם מתכוונים לעשות זאת.חלק מ-200 אלף עובדי המדינה בממשל הקטלאני הודיעו כי לא יקבלו הוראות מהממשל במדריד, גם אם ייענשו או יפוטרו בשל כך.

בתגובה להצבעת הפרלמנט בקטלוניה על התנתקות מספרד הודיעה מחלקת המדינה של ארה"ב כי היא איתנה בתמיכתה במאמצי הממשל הספרדי לעצור את הכרזת המחוז כמדינה עצמאית. דוברת מחלקת המדינה הת'ר נורט אמרה כי "קטלוניה היא חלק אינטגרלי מספרד, וארה"ב תומכת בצעדים החוקתיים של הממשל הספרדי לשמור על ספרד חזקה ומאוחדת".

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ אמר בחודש האחרון כי ספרד צריכה להישאר מאוחדת, והגדיר את ההצבעה בפרלמנט הקטלאני על התנתקות מספרד כ"טיפשית".

נשיא הפרלמנט של האיחוד האירופי אנטוניו טאיאני גינה את החלטת הפרלמנט הקטלוני להתנתק מספרד ולהכריז על מדינה עצמאית, ואמר כי האיחוד האירופי לא יכיר בהחלטה כזו. טאיאני אמר כי הצעד הוא "הפרה של כללי החוק" והוסיף כי "אף אחד באיחוד האירופי לא יכיר בהחלטה כזו".

גרמניה, בריטניה, איטליה, צרפת וקפריסין הודיעו כי הן מגבות את החלטת הממשלה הספרדית ולא יכירו בהיפרדות חד צדדית של קטלוניה מספרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!