דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפדרל ריזרב

ארה"ב / מיהם המועמדים לנגיד ה'פד', ולאן ייקח כל אחד מהם את כלכלת ארה"ב?

מול הנגידה הנוכחית ילן עומדים שני כלכלנים רפובליקנים - ג'רום פאוול וג'ון טיילור | בעוד פאוול תומך בהעלאת ריבית הדרגתית, טיילור דוגל בהעלאה מסיבית - ושניהם חסידי הפחתת הרגולציה על וול סטריט | טראמפ יודיע על בחירתו בשבוע הבא

הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
יונתן קירשנבאום

בפברואר הקרוב תסתיים הקדנציה של ג'נט יילן, נגידת ה'פדרל ריזרב' – הבנק המרכזי של ארה"ב, המכונה בקיצור 'פד', ונגיד חדש ימונה תחתיה. השמועות לגבי זהותו של המחליף נפוצות כבר מזה חודשים, והנשיא טראמפ הצהיר כי יודיע על זהותו של המחליף בשבוע הבא.

לזהותו של נגיד הפד יש משמעות מכרעת בקביעת המדיניות הכלכלית של ארה"ב, ולפיכך גם השפעה קריטית על כלכלת העולם כולו. טראמפ ממנה בעצמו את נגיד הפד, אך המינוי דורש את אישורו של הסנאט. היות ומספר גדול של חברי מועצת הנגידים של הפד עתידים לסיים את תפקידם במהלך כהונתו של טראמפ, נראה שזו תהיה הזדמנות להחליף את כלל צמרת המדיניות המוניטרית בארה"ב.

מקורבים לנשיא טענו כי כרגע שוקל טראמפ שלוש אופציות לתפקיד נגיד הפד: האחת היא המשך כהונתה של הנגידה הנוכחית, ג'נט ילן; השנייה היא מינוי חבר מועצת הנגידים, ג'רום פאוול, והשלישית היא מינויו של כלכלן מאוניברסיטת סטנפורד, ג'ון טיילור. לפי אותם מקורבים, טראמפ החליט שלא למנות את ילן לקדנציה נוספת, אך הבית הלבן לא אישר זאת.

שני המועמדים הנוספים לילן נחשבים לימניים יותר ממנה. טיילור ופאוול הם רפובליקנים, לעומת ילן הדמוקרטית. קשה מאוד להעריך מי יזכה בסופו של דבר במינוי של טראמפ, אך נראה כי מרבית הממסד של המפלגה הרפובליקנית חלוק בתמיכתו בין טיילור לפאוול.

מורשתה של ילן

ג'נט ילן, יהודיה בת 71 מניו יורק, מונתה לנגידות הפד בשנת 2014. היא נחשבת נגידה "יונית", כלומר כזו שמוכנה לשמור על רמות ריבית נמוכות לצורך עידוד הצמיחה בארה"ב. לאחר המשבר הכלכלי של 2008 הורדו הריביות של הפד לרמה אפסית, ובשנת 2009 החלה תכנית ההרחבה הכמותית – תכנית רכישת האג"ח של הפד במטרה להוריד את הריבית הריאלית במשק. מטרת המדיניות המרחיבה הייתה הוזלת האשראי בשוק ההון האמריקאי, ובכך להקל על השקעה במשק, עידוד הצמיחה והיציאה מה"מיתון הגדול".

ג'נט ילן – יו"ר הפדרל ריזרב צילום:dailyreckoning
ג'נט ילן – יו"ר הפדרל ריזרב צילום:dailyreckoning

ילן פיקדה על תקופה בה המדיניות המוניטרית בארה"ב הייתה מרחיבה בקנה מידה היסטורי. עם זאת, בשנים האחרונות היא קיבלה מספר החלטות שמצמצמות את המרווח המוניטרי בארה"ב: בסוף 2015 החל הפד בהעלאה הדרגתית של רמות הריבית, בקפיצות של 0.25%. בנוסף, לפני כחודש הודיעה ילן כי הבנק הפדרלי יפסיק באופן מדורג את רכישות האג"ח, עד לביטול מוחלט של ההרחבה הכמותית. זאת, למרות נתוני הצמיחה האיטיים שהראה המשק האמריקאי, ורמות האינפלציה הנמוכות. ילן אף הודתה כי הפד איננו צופה עלייה משמעותית באינפלציה, ואף התקשתה להתחייב לעמידה ביעד האינפלציה שקבע הבנק הפדרלי עצמו, שעומד על 2%.

אם כך, מדוע בחרה ילן דווקא בצמצום, כאשר נראה שהמשק האמריקאי עדיין זקוק לדחיפה בדמות אשראי זול? הרי העלאות ריבית מייקרות את האשראי, ועלולות לפגוע ברמת ההוצאה של חברות ויחידים בשוק האמריקאי. בנוסף, הדבר עשוי לפגוע בלווים, שניצלו את תקופת האשראי הזול כדי לקחת הלוואות בריבית משתנה לצורך רכישת מכוניות, בתים ועוד.

אנליסטים רבים טוענים כי את הפער בין הערכותיה של ילן ביחס למצב המשק האמריקאי להחלטות הריבית שהתקבלו במהלך כהונתה ניתן להסביר דרך הסכנה בהתפתחות בועת אשראי בארה"ב. מדיניות ההרחבה הכמותית הורידה את מחיר האשראי, ואכן סייע להתרחבות הכלכלה הריאלית בארה"ב, אך אותם כלכלנים מצביעים על כך שמרבית האשראי מושקע דווקא בשוק ההון ובנדל"ן – השקעות שאינן תורמות להתרחבות הכלכלה הריאלית, ולכן אינן תורמות ליציאת ארה"ב מהמיתון.

לפי הפרשנות הזו, מדיניות העלאת הריבית ההדרגתית של ילן עשויה להוות ניסיון לעצור את זרימת האשראי הזול לשוק ההון, תופעה שעלולה לגרום להתפתחות בועות וחוסר יציבות בוול סטריט ובעקבות זאת לזעזוע במשק האמריקאי כולו. ראייה לזרימת האשראי הזול לשווקי ההון ניתן לראות בכך שמדדי המחירים בוול סטריט שוברים שיאים באופן קבוע בשנים האחרונות, ומחירי הנדל"ן במדינה מתקרבים לאלו שהיו לפני פיצוץ הבועה בסוף שנת 2007.

מנגד, יש גם כלכלנים הטוענים כי ילן טועה בבחירתה להפסיק את המדיניות המרחיבה של הפד. על אף העובדה שילן דואגת להדגיש כי הפד לא יהסס להחזיר את מדיניות הריבית האפסית ואת ההרחבה הכמותית במקרה הצורך, ובכך עשויה למנוע מנוסה של משקיעים, טוענים כלכלנים אלו כי ארה"ב עדיין זקוקה לסיועו של הפד ביציאה מהמיתון, וכי צמצום מוניטרי עשוי להוביל למיתון מחודש. כלכלנים אלו טוענים כי ניתן לשמור על מדיניות האשראי הזול, ולדאוג לניתובו של האשראי לתוך הכלכלה הריאלית דרך מיסוי על פעילות ספקולטיבית בשוק ההון, והקלות במיסוי על השקעה בכלכלה הריאלית. בנוסף לכך טוענים כלכלנים אלו כי אין למדיניות המוניטרית יכולת לפעול לבדה בכל אופן, וכי נדרשת השקעה ציבורית רחבה כדי להגביר את קצב הצמיחה בארה"ב.

יש לזכור כי בתור נגידת הפד, ילן מסוגלת לקבל החלטות על המדיניות המוניטרית בלבד, ואין ביכולתה לקבל החלטות אשר נוגעות לתחום הפיסקלי. ילן יכולה להמליץ לקובעי המדיניות הפיסקלית על צעדים שיגבירו את האפקטיביות של מדיניות זו, אך היא איננה מסוגלת לקבוע אותה בעצמה. כך, נראה שמתוך האפשרויות שבידיה החליטה ילן על קו מדיניות שניתן להגדירו כך- צמצום הדרגתי של האשראי הזול, תוך שמירה על יציבות ומניעת בריחת משקיעים, ושמירת האופציה לחזרה למדיניות מרחיבה.

בנוסף, ילן ידועה כתומכת בשמירה על חוקי "דוד-פרנק", חוקי רגולציה על שוק ההון שחוקקו אחרי המשבר הכלכלי ב-2008. זאת בניגוד לעמדתו של טראמפ, שמאז הצטרפותו למירוץ לנשיאות קורא לבטל את חוקים אלו.

טיילור מימין, פאוול באמצע

אם השמועות על החלטתו של טראמפ לפסול את יילן למועמדות נכונות, נראה כי הנגיד הבא יהיה ג'ון טיילור או ג'רום פאוול.

ג'רום פאוול (צילום: Federal Reserve)
ג'רום פאוול (צילום: Federal Reserve)

פאוול מכהן כחבר במועצת הנגידים של הפד, ובעבר שירת כפקיד במשרד האוצר תחת הנשיא בוש האב. על פאוול נאמר כי הוא תומך במדיניות אותה הנהיגה ילן, אך מתנגד להמשך הרגולציה המחמירה על הפעילותו בוול סטריט. לכן ניתן לשער כי במידה וימונה לתפקיד, יקדם פאוול מדיניות העלאת ריבית הדרגתית, בדומה לילן. עם זאת, ההערכה היא כי הוא יקדם דה רגולציה של שוק ההון. ישנן טענות לפיהן סטיבן מנוחין, שר האוצר האמריקאי, תומך במינוי פאוול לתפקיד.

ג'ון טיילור (צילום: United States Department of the Treasury)
ג'ון טיילור (צילום: United States Department of the Treasury)

לעומתו, ג'ון טיילור הוא המועמד הימני. ככלכלן באוניברסיטת סטנפורד, טיילור התבטא בחריפות בעבר נגד המדיניות המרחיבה של הפד וטען כי היא תוביל ל"אינפלציה אדירה" – תחזית שלא התממשה. בעבר הוא קרא להעלאת ריבית משמעותית ולביטול תכנית ההרחבה הכמותית, וידוע כמתנגד לרגולציה על שוק ההון. טיילור גם אחראי לפיתוח "נוסחת טיילור" בשנת 1993, אשר משמשת לקביעת גובה הריבית הרצויה למדינה. זוהי נוסחה שמרנית, שקובעת רמות ריבית גבוהות, בהתאם לעמדותיו של טיילור.

ישנן שמועות לפיהן טיילור הוא מועמד פופולרי במפלגה הרפובליקנית, וכי טראמפ נוטה לתמוך בו. זאת, למרות העובדה כי לפני כשבועיים טען טראמפ כי הוא תומך דווקא בילן שהוא "מחבב אותה מאוד", וכי היא עושה עבודה טובה מאוד. זאת מכיוון שהיא תמכה בריביות נמוכות, ולטענתו הוא "תמיד היה אדם של ריביות נמוכות". כך, קשה מאוד לומר מה תהיה בחירתו הסופית של טראמפ, אך קיימת אפשרות ממשית שפאוול יבחר כמועמד אמצע, שיאפשר דה רגולציה של שוק ההון, אך ידבוק במדיניותה של ילן להעלאה מדודה של הריביות בארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!