דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מאות אלפים צועדים ברחובות ברצלונה למען אחדות ספרד

המפגינים מניפים דגלי ספרד בבירת קטלוניה, בהתנגדות להכרזה החד-צדדית על עצמאות החבל | שר החוץ של ספרד: נשיא קטלוניה המודח, קרלס פוג'דמון, יוכל להתמודד בבחירות האזוריות בדצמבר "אם לא יהיה בכלא" | סגנו של פוג'דמון: הוא עדיין הנשיא

מפגינים בעד הישארות קטלניה בספרד מחזיקים דגלי ספרד, קטלוניה והאיחוד האירופי 29 באוקטובר (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
מפגינים בעד הישארות קטלניה בספרד מחזיקים דגלי ספרד, קטלוניה והאיחוד האירופי 29 באוקטובר (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)

מאות אלפי מפגינים, צועדים החל משעות הצהריים (ראשון) במרכז העיר ברצלונה במפגן תמיכה המוני בממשל המרכזי והתנגדות להכרזה החד-צדדית על עצמאות בסוף השבוע האחרון. ההמונים מניפים דגלי ספרד והאיחוד האירופי, צועקים "ויוה אספניה" וקוראים לאיחוד הפלגים השונים בחבל, שבו חיים 7.5 מיליון תושבים. מארגני ההפגנה דיווחו כי עוד צפויים להגיע מפגינים רבים למקום, והם צופים כי מספר המוחים עשוי אף להגיע ליותר ממיליון בני אדם.

מפגינים בעד הישארות קטלניה בספרד מחזיקים דגלי ספרד וקטלוניה 29 באוקטובר (צילום: REUTERS/Jon Nazca)
מפגינים בעד הישארות קטלניה בספרד מחזיקים דגלי ספרד וקטלוניה 29 באוקטובר (צילום: REUTERS/Jon Nazca)

ג'וזף בורל, שר לשעבר בממשלת ספרד ומי שכיהן כנשיא הפרלמנט האירופי, אמר למפגינים כי השימוש שעשתה הממשלה הספרדית בסמכויות שמעניקה לה החוקה כדי להשתלט על קטלוניה היה הדבר היחיד שמנע משבר כלכלי בחבל.

לדבריו, אם הממשלה לא הייתה פועלת כך, "רבים מכם היו מאבדים את מקום עבודתם. ואם זה לא קרה עדיין, זה רק תודות לצעדים של הממשלה שהבהירו לשווקים שלא תהיה עצמאות קטאלנית". בשבועות האחרונות העבירו 1,700 חברות את משרדיהן הראשיים מקטלוניה לאזורים אחרים של ספרד.

שר החוץ הספרדי אלפונסו דסטיס מסר מצידו לסוכנות הידיעות איי.פי, הוא לא שולל את האפשרות שבסופו של דבר ייפתר המשבר הזה בכך שקטלוניה תזכה לעוד יותר אוטונומיה ממה שהיה לה עד כה. הוא הוסיף כי הנשיא הקטלאני, שהודח על ידי ממשלת ספרד בעקבות הכרזת העצמאות,  יוכל לרוץ בבחירות הבזק שיתקיימו בחבל ב-21 בדצמבר, "אם הוא לא יהיה בכלא עד אז". הנשיא המודח, קרלס פוג'דמון, עשוי לעמוד לדין פלילי על חלקו בתנועה הקטאלנית הבדלנית ובהכרזה על העצמאות.

סגנו של פוג'דמון אמר היום כי הוא "נותר ויישאר" בתפקיד, ודחה את "ההפיכה" שמבצעת לטענתו ממשלת ספרד בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית של המחוז. "נשיא המדינה הוא ויהיה קרלס פוג'דמון", כתב אוריול חואנקרס בעיתון הקטלאני "אל פונט אווי", כשהוא חותם את שמו: "סגן נשיא ממשלת קטלוניה".

שר ההגירה של בלגיה הציע מקלט מדיני לפוג'דמון, המסרב לנטוש את לשכתו. השר, תיאו פרנקן, אמר לטלוויזיה בארצו כי "כפי שהמצב נראה כעת, ישנו איום מאסר והדיכוי ממדריד. השאלה היא אם יש לאדם כמו פוג'דמון סיכוי לקבל משפט הוגן". פוג'דמון עצמו לא הביע עניין פומבי בעזיבת קטלוניה. הוא צפוי להגיע אחר הצהריים למשחק הכדורגל בג'ירונה, מעוז התמיכה בפרישה מספרד, שתפגוש את ריאל מדריד.

חברי הממשלה הספרדית, ביניהם שרת הבריאות דולורס מונטסראט, והנציג של מדריד בקטלוניה, אנריקו מיילו, השתתפו גם במצעד בברצלונה. נכון לעכשיו, לא מתוכננות היום הפגנות של תומכי העצמאות.

הנשיא המודח, פוג'דימון, קרא לקטאלנים "להתנגד בדרכי שלום" להשתלטות הספרדית על המחוז, בנאום טלוויזיוני בה נראה היה כי הוא מסרב לקבל את החלטת השלטון המרכזי בספרד לפטר אותו, את ממשלתו ואת הפרלמנט של המחוז שהצביע בעד הכרזת עצמאות והתנתקות מספרד. "נמשיך לעבוד כדי לבנות ארץ חופשית", אמר פוג'דימון, כשמאחוריו הוצבו הדגל והסמלים הקטלאניים, ללא דגל ספרד.

חגיגות הכרזת העצמאות של חבל קטלוניה, ברצלונה 27.10.17 (צילום: REUTERS/Jon Nazca).
חגיגות הכרזת העצמאות של חבל קטלוניה, ברצלונה 27.10.17 (צילום: REUTERS/Jon Nazca).

לאחר החלטת הפרלמנט של קטלוניה על התנתקות מספרד בשישי, הודיעה הממשלה הספרדית על פיטורי הממשלה בקטלוניה, פיזור הפרלמנט במחוז ועריכת בחירות חדשות ב-21 בדצמבר. שעות לאחר ההצבעה בפרלמנט בברצלונה, הכריז ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי על שורת צעדי חירום כנגד המהלך, אותו תופשת הממשלה במדריד כבלתי חוקי. על אף שהחוקה הספרדית מקנה לממשל המרכזי במדינה סמכויות לבטל את האוטונומיה ממנה נהנית קטלוניה, מדובר בצעד נדיר שלא אירע מאז שנות השבעים, עת הסתיים שלטון הגנרלים של פרנקו במדינה.

המחוקקים בפרלמנט האזורי של קטלוניה הצביעו בשישי על התנתקות מספרד, ובעד הקמה של רפובליקה עצמאית קטלאנית. עשרה חברי פרלמנט התנגדו למהלך. ברחבי ברצלונה התכנסו עשרות אלפי תושבים לחגיגות ספונטניות. אך המהלך יוצא הדופן, המתבשל מזה תקופה ארוכה, הוביל לכך שדקות ספורות לאחר מכן התכנס הסנאט הספרדי כדי לאשר לממשלה להשתלט על האזור הצפון-מזרחי המשגשג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!