דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשיית האופנה

עבודה עולמית / נערה בת 14 מתה לאחר 13 שעות עבודה רצופות בשבוע האופנה בסין

ולדה דז'ובה רצתה להגשים חלום של מיליוני נערות ונערים ברחבי העולם - להיות דוגמנית | היא נוצלה, עבדה שעות ללא שכר ראוי, ובשבוע האחרון התמוטטה באפיסת כוחות לאחר עבודה של שעות | ובישראל? חוק עבודת הנוער מגן על בני הנוער, אך יש תחומים אפורים טוען הצלם עדי ברקן

תצוגת אופנה (צילום: shutterstock)
תצוגת אופנה (צילום: shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

ולדה דז'ובה, דוגמנית צעירה נפטרה לאחר שעבדה 13 שעות רצוף בתצוגות אופנה בשבוע האופנה בשנגחאי, שבועיים לפני יום הולדתה ה-15. הדוגמנית הצעירה הפסידה שלושה חודשים מבית הספר, תמורת חוזה לשלושה חודשים של דוגמנות בסין והזדמנות להגשים את חלומה להיות דוגמנית על. לפי ה'סייביריין טיימס' ב-25 באוקטובר הייתה ולדה בת ה-14 חלק מצילומי אופנה לקטלוג תכשיטים, לאחריו התמוטטה והובלה לבית החולים בשנגחאי. היא נפטרה לאחר יומיים ב-27 באוקטובר.

לפי ה'סייביריין טיימס' בעבודה קודמת שלה בסין, הרוויחה ולדה רק 500 דולר בעבור 60 ימי עבודה, שהם 8 דולרים ליום עבודה. ככל הנראה גם התמורה המועטה שקיבלה לא הניאה אותה מלנסות להגשים את החלום להיות דוגמנית, והיא שיכנעה את הוריה לתת לה לנצל את ההזדמנויות שקיבלה. מקורות רוסיים טענו שנוסף לעומס העבודה החריג שעבדה בו, לא היה לה ביטוח רפואי ולכן חששה לפנות לטיפול רפואי, למרות שאימה דחקה בה לעשות זאת. בסין, חשוב לציין, בניגוד לאירופה וארה"ב אין הגבלה על גיל המינימום לדוגמנות בשבועות אופנה.

צלם האופנה, עדי ברקן: "הדוגמניות לא מתלוננות מפחד, יש פה קליקה של תעשייה חולה, והדוגמניות פשוט מבינות שהן צריכות להרעיב את עצמן עם 30-40 קלוריות ביום."

ז'אנג יי, מנהל הדוגמנות ב-ESEE בשנגחאי כתב במקבילה הסינית לטוויטר כי "אנחנו מצטערים על מותה של מלאך", והדגיש כי שבוע האופנה הסתיים ב-18 באוקטובר. עוד הוסיף ז'אנג כי לדז'ובה היו 16 עבודות שונות במהלך החודשיים שהייתה בסין והיא קיבלה הפסקות במהלך עבודתה וכן שמרבית העבודות שלה היו במסגרת של עד שמונה שעות. לפי הגארדיאן, כאשר בריאותה התדרדרה, נלקחה ד'זובה לבית החולים והייתה בקשר עם הקונסוליה הרוסית שיידעה את משפחתה. למחרת היא הועברה לטיפול נמרץ, שם מתה בבוקר לאחר מכן. גורם בשבוע האופנה בשגנחאי, שציטט מהדו"ח הרפואי, אמר שהיא נפטרה מהרעלת דם שהובילה לכשל איברים.

אלווירה זייטסבה, מנהלת סוכנות הדוגמנות של דז'ובה אמרה ל'סייביריין טיימס' "דיברנו על הקריירה שלה עם ההורים שלה והם החליטו לשלוח אותה לסין, מטפלים שם יפה בדוגמניות צעירות". לפי ה'סייבירין טיימס' אמה של דזובה, אוקסנה, בכתה ואמרה כי ביתה אמרה לה שהיא עייפה ורוצה לנוח.

https://www.instagram.com/p/BaznpNrH1Vc/

ולדה ד'זובה בת ה-14 הפסידה לימודים והייתה מוכנה לעבוד בשכר זעום במיוחד בשעות ארוכות שהובילו למותה בשביל להגשים את חלומה ולהצליח בתעשיית הדוגמנות. חלום הדוגמנות הנוצץ הנמכר לנערות, לעיתים תוך ויתור על זכויות, תחת ניצול מחפיר ושעות ארוכות ואף מסכן חיים, בולט במיוחד בסיפור הזה ומהווה עבור תעשיית האופנה מראה קשה ותמרור אזהרה לשיטות ונהלי העבודה המקובלים בה.

"גם בארץ הדוגמניות מרעיבות את עצמן"

עדי ברקן, צלם אופנה ישראלי ויו"ר עמותת 'סימפלי יו', משוכנע שתעשיית האופנה חולה, "הדוגמניות לא מתלוננות מפחד, יש פה קליקה של תעשייה חולה, והדוגמניות פשוט מבינות שהן צריכות להרעיב את עצמן עם 30-40 קלוריות ביום". ברקן, ממקדמי חוק הפוטושופ, האוסר עיוותי תמונה של דוגמניות, מצביע על כך שהחוק אמנם עבר בכנסת אבל לא נאכף. ברקן מודאג ממעורבות ההורים בקריירה של ילדיהם. "ההורים דוחפים, הם יחתמו על כל דבר. הם אומרים לעצמם 'אז הילד לא יאכל יומיים -אז מה?' קשה למנוע את מה שנסגר בין ההורים למעצב, גם יצחק קדמן, שעושה עבודה מדהימה, לא יכול למנוע".

באיגוד המקצועי לנוער מבקשים להזכיר שהחוק בישראל ברור מאוד לגבי העסקת בני נוער: "חוק עבודת הנוער אוסר להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 בזמן הלימודים ומתחת לגיל 14 בזמן החופשות. בנוסף, אותו החוק אוסר להעסיק בני נוער מעל ל-8 שעות עבודה ביום".

"כאשר מדובר בהעסקה בהופעות ובפרסום מעסיק יכול לבקש להוציא היתר העסקה ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים להעסיק ילדים בגילאים צעירים יותר. כדי לקבל היתר שכזה על המעסיק להעביר את עמדת הילד, הוריו וכן עמדת המוסד הלימודי בו הוא לומד ואישור מרופא וכן את פרטי ההופעה או הפרסומת. בכל מקרה, אסור להעסיק ילדים בהופעות שמעודדות אלימות, עישון וצריכת אלכוהול ומכילות עירום. על המעסיק להבטיח כי מקום ההופעה עומד בתנאים בטיחותיים וננקטו כל האמצעים למנוע פגיעה בילד. בנוסף, על המעסיק לדאוג להפסקות ובמידה ומדובר בהעסקה בת יותר משלוש שעות – מחויב לדאוג לו לארוחה", אומרים באיגוד המקצועי לנוער.

קמפיין real unreal של צלם האופנה עדי ברקן (צילום: עדי ברקן)
קמפיין real unreal של צלם האופנה עדי ברקן (צילום: עדי ברקן)

ברקן מתכוון להשיק בקרוב את קמפיין 'real unreal' שתכליתו ביסוס 'תו תקן' למוצרי לבוש, "כמו זה של ניסויים על בעלי חיים", והוא יסמל עסקים שבהם יתמלאו שני התנאים הבאים: העסקה של דוגמנים רק מעל גיל 18.5 והמנעות משימוש בפוטושופ להצרת היקפים. "מאוד קל לאכוף דבר כזה בישראל, זו תעשייה קטנה, וברגע שנצא לפועל אני מאמין בכוח של הרשתות החברתיות להפעיל לחץ על החברות לעמוד בתו התקן הזה", אומר ברקן.

צלם האופנה עדי ברקן (צילום: רפאל מזרחי).
צלם האופנה עדי ברקן (צילום: רפאל מזרחי).

לשאלה האם מקרה כמו זה של ולדה יכול לקרות בישראל, משיב ברקן, "בנות מתעלפות על המסלול כל יום, אבל רק במצב קיצוני כזה יש רעש. מקווה שהמצב גם בישראל ישתנה בקרוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!