דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / היוזמה האזרחית שמוכיחה כי ניתן לשנות את שוק הדיור הפרוץ

אגודת הסטודנטים במכללת תל חי יצרה מנגנון פיקוח אזרחי השומר על מחירי דיור שפויים, וכל הצדדים מרוצים | הודיה איפרגן, מנהלת הפרוייקט: "המטרה שלנו הייתה ליישר קו ולמנוע מצב שבו מי שמתמחר גבוה מושך את המחיר בכל השוק למעלה"

אגודת הסטודנטים בתל חי קמפיין שכירות הוגנת (צילום: דוברות והסברה,אגודת הסטודנטים מכללת תל חי).
אגודת הסטודנטים בתל חי קמפיין שכירות הוגנת (צילום: דוברות והסברה,אגודת הסטודנטים מכללת תל חי).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

במקום שבו הממשלה נכשלת נכנסים הארגונים האזרחיים לפעולה. אגודת הסטודנטים בתל חי השיקה פרויקט לפיקוח על מחירי דיור הוגנים. במסגרת הפרויקט נשלחים 'פקחים' מטעם האגודה הבוחנים דירות המיועדות להשכרה, מוודאים שהמחיר שבעלי הדירות דורשים תואם לסטנדרט שקבעו באגודה ומעניקים לדירה תו 'דירה מפוקחת'. לדבריה של הודיה איפרגן (22) מנהלת הפרויקט מטעם האגודה, הפיקוח על הדירות טוב גם לשוכרי הדירות אך גם למשכירים.

בשנה שעברה העבירה הכנסת את החוק לשכירות הוגנת אותו יזמו ח"כ רועי פולקמן (כולנו) וח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני). אומנם יוזמי החוק דיברו על מהפכה בשוק הדירות להשכרה, אך במציאות, החוק שעבר היה רזה ומוגבל ונגע בעיקר להגדרה של דירה ראויה למגורים ובהגבלות על חוזים דרקוניים. החוק נמנע מלעסוק בליבה של הבעיה – פיקוח על מחירי הדירות.

אל החלל שייצר החוק לשכירות הוגנת, נכנסה אגודת הסטודנטים תל חי. באגודה של המכללה הצפונית זיהו את היתרון שיש להם בנושא הזה על פני כל אגודת סטודנטים אחרת. מדובר במכללה קטנה יחסית שהסטודנטים שמגיעים ללמוד בה שוכרים דירות בשוק סגור ומוגבל הכולל את קרית שמונה וקיבוצי הסביבה. מדובר במגרש משחקים מגודר שניתן להשפיע עליו באמצעות יוזמה מקומית.

"התחלנו מסקר רחב שעשינו לפני כחמש שנים, שנתן לנו מושג מה קורה בשטח בשוק השכירות" מספרת הודיה איפרגן, מנהלת הפרויקט מטעם האגודה. "מתוך הסקר גזרנו כמה צריכה לעלות דירת חדר, דירת שני חדרים וכו'. על סמך הנתונים הללו בנינו תמחור שכולל קריטריונים כמו דירה משופצת, דירה מרוהטת וכו', אז פרסמנו לסטודנטים חוברת דיור שכוללת גם מחשבון שעוזר לסטודנטים לחשב כמה הדירה שהם רוצים לשכור אמורה לעלות. בשלב מסויים ראינו שגם בעלי הדירות משתמשים במחשבון הזה".

הודיה איפרגן (דוברות והסברה, אגודת הסטודנטים מכללת תל חי).
הודיה איפרגן (דוברות והסברה, אגודת הסטודנטים מכללת תל חי).


בעצם הגדרתם סטנדרט שאמור להגביל את עליית המחירים?

"כן, המטרה שלנו הייתה ליישר קו ולמנוע מצב שבו מי שמתמחר גבוה מושך את המחיר בכל השוק למעלה. צריך להבין ששוק הדיור באזור שלנו סובל ממצב שבו כל שנה מגיעים עוד סטודנטים וההיצע לא גדל".

ומה זה פרויקט המדבקות?

"כדי לקדם את העניין קדימה השקנו את פרויקט המדבקות. כל שנה אנחנו יוצאים במספר ימים מרוכזים לשטח. בעלי הדירות מזמינים פקחים מטעמנו להגיע לדירות, לבחון שהן ראויות למגורים ולוודא שהתמחור שלהן תואם את התנאים שקבענו. אנחנו מצלמים את הדירה, מדביקים על הדלת מדבקה שמציינת שהדירה מפוקחת על ידי האגודה ומעלים את הדירות לדף הפייסבוק שלנו". בכל שנה מבקרים פקחי דיור שהוכשרו לכך מטעם האגודה אצל 150 בעלי בתים שהזמינו אותם לבקר בדירות.

ובעלי הדירות מוכנים לשתף איתכם פעולה?
"בטח, הם מקבלים חשיפה מצויינת לדירה שלהם, האגודה היא כח משמעותי בתחום השכרת הדירות באיזור שלנו. מרביתם לא מחפשים לעשוק את הסטודנטים והמחירים שאנחנו קובעים הם הגיוניים ביחס לשוק". המחירון שבנו באגודה כלל מחשבון המוסיף ניקוד לדירות משופצות או מרוהטות. כך לדוגמא דירה משופצת מוסיפה למחיר הבסיס 10% ודירה מרוהטת מוסיפה 6% נוספים.

אגודת הסטודנטים בתל חי קמפיין שכירות הוגנת (צילום: דוברות והסברה, אגודת הסטודנטים מכללת תל חי).
אגודת הסטודנטים בתל חי קמפיין שכירות הוגנת (צילום: דוברות והסברה, אגודת הסטודנטים מכללת תל חי).

חשוב לומר, הפרויקט של אגודת הסטודנטים בתל חי הוא מבורך וחשוב, אך הוא לא יכול להוות חלופה לפיקוח ממוסד על שוק הדיור. הפרויקט הזה מוגבל לתאי שטח קטנים וסגורים כמו שוק הדיור בקרית שמונה. כדי לבצע פעולה דומה בחיפה או בתל אביב נדרש איחוד כוחות של עשרות אלפי שוכרי דירות. בעיה נוספת בפרויקט של האגודה בתל חי נובעת מהעובדה שהוא מבוסס על התמחור הקיים בכללי ההיצע והביקוש. באגודת הסטודנטים לא מסוגלים לכפות על בעלי הדירות הגבלה על שכר הדירה והיוזמה כולה נשענת על הרצון הטוב והאינטרסים המשותפים של כל בעלי העניין בדבר. אך לצד כל זאת, היוזמה הזו שפועלת כבר מספר שנים, אי שם בצפון, ומצליחה להגן במידת מה על שוכרי הדירות מהשוק הפרוץ, צריכה להוות השראה למחוקקים ולקובעי המדיניות. זוהי דוגמא לכך שניתן להגביל את השוק הזה ולקבוע לו כללים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!