דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיקדון לחיילים משוחררים

לידיעת החיילים / הצעת חוק: חיילים משוחררים יוכלו למשוך את פיקדון לכל מטרה

כיום, מתיר החוק משיכה לשש מטרות בלבד, ומשיכת היתרה לכל מטרה חמש שנים מהשחרור | תזכיר חוק שפרסם אתמול (ד') משרד הביטחון, מציע לבטל מגבלות אלו ולאפשר מימוש מיידי | על פי התזכיר, ההצעה תסייע לממש באופן מיטבי את הכספים

חיילים בבקו"ם (צילום ארכיון: יוסי זליגר  פלאש 90)
חיילים בבקו"ם (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90)

תזכיר תיקון לחוק קליטת חיילים משוחררים, שפרסם אתמול (רביעי) משרד הביטחון, יאפשר משיכה של כספי הפיקדון הכספי, להם זכאים המשתחררים מצה"ל, באופן מיידי ולכל מטרה שהיא. ההצעה תעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, ובאם תאושר תמשיך להליך החקיקה בכנסת.

כיום, קובע החוק כי חייל משוחרר רשאי לנצל את כספי הפיקדון שנצברו לזכותו במשך שנות שירותו לשש מטרות ספציפיות בלבד – לימודים, הכשרה מקצועית, הקמת עסק, רכישת דירה, נישואין ולימודי נהיגה. עוד נקבע בחוק, כי מי שלא מימש את כספי הפיקדון שלו בחמש השנים שאחרי שחרורו, יהיה זכאי לקבל את כספו במזומן וללא תנאי.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "חיילי וחיילות צה"ל המשוחררים ראויים להוקרת תודה של המדינה על שירותם, והפיקדון הוא רק דוגמה לכך"

תזכיר החוק שגיבש המשרד, מציע לשנות את המנגנון הקיים, ולקבוע במקומו יאוחדו סעיפי המענק והפיקדון הקבועים כיום בחוק, באופן שיועבר מענק אחד מוגדל לחייל המשוחרר בסמוך לסיום שירותו הסדיר. בנוסף, כאמור, מוצע לבטל את המטרות הקבועות כיום בחוק למימוש כספי הפיקדון וכן יתוקנו סעיפים שונים בחוק המתייחסים לפיקדון.

על פי דברי ההסבר של ההצעה, במשרד הביטחון ובקרן לקליטת חיילים משוחררים מתקבלות, מדי שבוע, בקשות רבות של למימוש כספי הפיקדון למטרות שאינן קבועות כיום בחוק. לקרן אין שיקול דעת לשחרור הכספים למטרות שלא הוסמכה להן בחוק, ולטענת משרד הביטחון, החיילים המשוחררים נפגע מכך. כך למשל, קיימים מקרים רבים שבהם חיילים משוחררים, זקוקים לסכום הפיקדון למטרות אישיות שונות (מחלות, טיפולים רפואיים וכיו"ב) אך לא יכולים לעשות זאת.

בנוסף, נכתב בתזכיר החוק, הנתונים מצביעים על כך שחיילים משוחררים רבים מעדיפים להמתין חמש שנים עד אשר יוכלו לקבל את כספי פיקדונם, לכל מטרה. כך, בהתאם לנתוני משיכת הפיקדון לשנת 2016 עולה כי כ-37% מכלל המשוחררים מעדיפים להמתין חמש שנים ולא לפדות את כספי פיקדונם עד שיוכלו לקבלם לשימוש לכל מטרה. "ביטול הפיקדון והפיכתו למענק מוגדל" נכתב בהצעה, "יאפשר לחייל המשוחרר להתחיל את חייו האזרחיים עם סכום כסף משמעותי, מיד לאחר תום שירותו".

סיבה נוספת לשינוי המוצע, היא כי הגבלת השימושים לחלק מהמטרות, דוגמת לימודים, הכשרה מקצועית, לימודי נהיגה, עלולה להביא לעיוות בקבלת החלטות של החייל המשוחרר ולהטיית מחירים על ידי מוסדות הלימוד. כך, לדוגמה, מכון פסיכומטרי מאושר עלול לתמחר תמחור יתר של קורסי הכנה לפסיכומטרי, בידיעה כי לחייל המשוחרר עומד סכום הפיקדון. החייל המשוחרר, מצידו, עלול להיות אדיש לתמחור זה, בידיעה כי הכסף ישולם ולא מכיסו הפרטי ובכך עלול לכלכל צעדיו באופן מוטעה מבחינה כלכלית.

על פי נתוני משיכת הפיקדון לשנת 2016, כ-37% מכלל המשוחררים מעדיפים להמתין חמש שנים ולא לפדות את כספי פיקדונם עד שיוכלו לקבלם לשימוש לכל מטרה

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס ליוזמה כבר בשבוע שעבר, ואמר כי  "חיילי וחיילות צה"ל המשוחררים ראויים להוקרת תודה של המדינה על שירותם, והפיקדון הוא רק דוגמה לכך. אין שום סיבה שהמדינה תערים קשיים, ותכריח אותם לנצל בחמש השנים הראשונות את הכספים למטרות מסוימות בלבד".

בחודש שעבר חנך משרד הביטחון אתר שאמור לסייע לחיילים שהתגייסו בשנים 1992 ועד סוף שנת 2000 לממש את כספי הפיקדון שנותרו להם. כך יכלו עשרות אלפי חיילים משוחררים למשוך את הכספים שלא ניצלו לאורך השנים. לבדיקת הזכאות – לחצו כאן.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!