דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצועת עזה

בטחוני-מדיני / חמאס העביר את השליטה על מעברי הגבול לישראל ולמצרים לידי הרשות הפלסטינית

לאחר עשור בו שלט חמאס על המעברים, מדובר בצעד מוחשי ראשון לקראת פיוס אפשרי בין הפלגים הפלסטינים היריבים | מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי הורה לקיים פגישה בין הצד הישראלי לרשות הפלסטינית

שומר במשמר הגבול של הרשות הפלסטינית בצד הפלסטני של מחסום ארז בגבול עם ישראל. 1 בנובמבר (צילום: AP Photo/Adel Hana)
שומר במשמר הגבול של הרשות הפלסטינית בצד הפלסטני של מחסום ארז בגבול עם ישראל. 1 בנובמבר (צילום: AP Photo/Adel Hana)
שי ניר

ארגון הטרור חמאס מסר אתמול (רביעי) את השליטה על מעברי הגבול מרצועת עזה לישראל ולמצרים לידי הרשות הפלסטינית, כצעד מוחשי ראשון לקראת פיוס אפשרי בין הפלגים הפלסטינים היריבים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הורה לקיים פגישת תיאום עם הרשות הפלסטינית.

לאחר עשור בו שלט החמאס על המעברים נראו מאבטחי החמאס ועובדי המעברים עוזבים את עמדותיהם ומוחלפים באנשי הרשות הפלסטינית הנשלטת בידי תנועת הפתח. "מעתה והלאה, אין לנו יד במעברים ועובדינו לא נמצאים בתוכם" אמר לכתבים מוחמד אבו זייד מנהל המעברים הממונה של החמאס. במעבר ארז נסגרה נקודת הביקורת של החמאס בה נחקרו יוצאים ונכנסים מישראל. במעבר הסחורות בכרם שלום, משאיות עמוסות בחומרי בנייה, פירות וסחורות נוספות החלו לטפטף לתוך רצועת עזה. ראאד פאתוח, בכיר מהרשות הפלסטינית אמר כי מכס ומיסים נגבים עכשיו ע"י הממשלה וללא היטלים נוספים של החמאס.

נציגי הרשות הפלסטינית ונציגי המודיעין המצרי בטקס במעבר רפיח בגבול מצרים. 1 בנובמבר (צילום: עבד ראחים כאתיב/ פלאש 90)
נציגי הרשות הפלסטינית ונציגי המודיעין המצרי בטקס במעבר רפיח בגבול מצרים. 1 בנובמבר (צילום: עבד ראחים כאתיב/ פלאש 90)

בשנת 2007 השתלט החמאס בהפיכה צבאית על רצועת עזה. ישראל ומצרים הכריזו בתגובה על סגר על הרצועה ולאחר עשור הודיעה המנהיגות החדשה של החמאס כי אין לארגון עוד עניין לשלוט בעניינים המנהליים ברצועה. הסגר פגע קשות בכלכלת עזה והביא בין השאר לשיעורי אבטלה של 40%, פגיעה קשה במשק החשמל שהתבטא בהפסקות חשמל ממושכות מידי יום והתנהלות כלכלת מסחר של הברחות.

תחת תיווך מצרי בתחילת החודש הכריזו תנועות הפתח והחמאס על הסכם ראשוני לפיוס אך נושאי מחלוקת רבים בין הארגונים נותרו לא פתורים. הצדדים צפויים להמשיך בחודש נובמבר את המו"מ בקהיר בנושאים המורכבים בהם עתידם של 40 אלף מועסקי ממשלת החמאס ברצועת עזה ובדרישת הרשות כי החמאס יתפרק מנשקו הכולל מאגרי טילים, פצצות מרגמה וחומרי נפץ. הזרוע הצבאית של החמאס כבר הודיעה בעבר כי לא תתפרק מנשקה. יחד עם זאת נראה כי העברת השליטה במעברים עשויה להיות צעד משמעותי לקראת התקרבות בין הצדדים. בכירים פלסטינים מקווים כי מסירת המעברים תוביל להקלות בסגר על הרצועה. בישראל, הרואה בחמאס ארגון טרור ובמצרים אומרים כי הסגר נועד למנוע מעבר של נשק וציוד לחימה לידי החמאס.

"סיימנו את השלב הראשון של הפיוס בהצלחה", אמר בעזה איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של החמאס והוסיף, "אנו הולכים לקראת (לשוחח) נושאים גדולים".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, הנחה את ראש מנהלת התיאום והקישור לעזה ובכירים נוספים במערכת הביטחון על קיום פגישה עם נציגי הרשות הפלסטינית, לאור קבלת האחריות של הרשות על מעברי הגבול של עזה עם ישראל (מעבר תנועת אוכלוסייה בארז ומעבר סחורות בכרם שלום). בהודעת המתפ"ש נמסר כי בפגישה יוגדרו תהליכי העבודה המשותפים, הקריטריונים והדרישות הביטחוניות הישראליות לאופן פעילות המעברים, בדגש על אי נוכחות של אף גורם חמא"ס, או מי מטעמו, בפעילות המעברים ובסמוך להם, כפי שסיכם והנחה שר הביטחון, אביגדור ליברמן.

מבחן נוסף לשינוי יהיה בפתיחתו של מעבר רפיח למצרים, המעבר המרכזי עבור שני מיליון תושבי עזה לצאת מהרצועה. המעבר למצרים היה סגור מרבית הזמן בעשור האחרון. לדברי עזאם אל אחמד, בכיר הפתח, מעבר רפיח יפתח רק בעוד שבועיים. הפלסטינים מקווים כי צוות פיקוח אירופאי יוצב במעבר, מהלך שיחייה את ההסכם הבינלאומי משנת 2005. ההסכם קצר הימים קבע כי פקחים אירופאים לצד כוחות הרשות הפלסטינית ינהלו את המעבר ויבטיחו פיקוח ישראלי במעבר באמצעות מצלמות, מהלך אותו דחה החמאס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!