דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום השנה לרצח רבין התשע"ח

יום השנה לרצח רבין התשע"ח / נתניהו ליובל רבין: "מבין את כאבך, קורא לפיוס לאומי ולאחווה"

בנו של רבין אמר בהר הרצל דברי ביקורת חריפים כלפי ראש הממשלה: "רשימת ה'בוגדים' מתארכת מיום ליום" וכי "רבין לא ברח מאחריות ולא התבכיין" | יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג: "הרצח נישא על כתפיה של רוח גבית אלימה וקיצונית"

ישיבה במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
ישיבה במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

אירועי הזיכרון הממלכתיים לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל במלאת 22 שנים להירצחו, התקיימו אמש (רביעי) בטקס בהר הרצל ובמליאת הכנסת שקיימה ישיבה מיוחדת בהשתתפות בני משפחת רבין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב מעל בימת הכנסת על דבריו של יובל רבין, בנו של יצחק רבין, בטקס שהתקיים בהר הרצל. רבין העביר ביקורת חריפה על מנהיגותו של נתניהו מבלי לנקוב בשמו ואמר בין היתר כי "רבין לא ברח מאחריות ולא התבכיין". הוא הוסיף כי "רשימת ה'בוגדים' מתארכת מיום ליום. לבנק המטרות מצטרפים חדשות לבקרים – מרמטכ"לים, מפכ"לים, ראשי מוסד ועד יוצרים שדעותיהם אינן נוחות, ואין מי שיגיד 'עד כאן, עצרו את הטירוף הזה'". בתגובה לדברים פנה נתניהו לרבין במהלך הישיבה המיוחדת שהתקיימה בכנסת ואמר: "תתפלא יובל, אני מבין את הכאב שלך אל מול גלי ההכפשות וההשמצות נגד אביך. אתה פנית אלי ואני מרים את הכפפה. אני קורא לפיוס לאומי ולאחווה. לאור קריאתך המרגשת אני שב וחוזר על המסר הזה במלוא העוצמה ואני קורא להתאחד".

יובל רבין בטקס האזכרה הממלכתית ליצחק ולאה רבין ז"ל (צילום: מארק ישראל סלם)
יובל רבין בטקס האזכרה הממלכתית ליצחק ולאה רבין ז"ל (צילום: מארק ישראל סלם)

"יובל רבין אתה אכן לחצת את ידי בשנת 2009 אני זוכר את זה ומעריך את זה. אני רוצה לומר לך כמה דברים מלב אל לב וגם לך דליה. אני מבקש לומר לשניכם, הערכתי מאוד את אבא שלכם וגם חיבבתי אותו מאוד. הכרתי אותו לראשונה בתחילת שנות ה-70 כשבאתי לבית בבלפור יחד עם אבי ושוחחנו על הדיפת לחצים מדיניים. זמן קצר לאחר מכן נפגשנו שוב הוא ואבי ואימי בימי השכול לאחר נפילתו של אחי".

"במהלך השנים נפגשנו פעמים רבות. כשהוא הביא את הסכם אוסלו הוא פעל לפי שיקול דעתו לטובת מדינת ישראל ואני פעלתי ואני פועל היום לפי שיקול דעתי לטובת מדינת ישראל. וחלקתי עליו. אמרתי אז וזה מתועד, הוא טועה אבל הוא לא בוגד. היו לי שיחות איתו שהסכמנו על הרבה מאוד דברים. על הכלכלה, ביטחון, הסכם השלום עם ירדן שנתתי לו גיבוי מוחלט, על שינוי שיטת הממשל, שנינו תמכנו בבחירה ישירה.

עוד אמר נתניהו: "אמרתי בהר הרצל שהרצח הנורא העמיד אותנו בפני אתגר שהכרנו רק בעברינו הרחוק, החוב למנוע מעשה קנאות לאלימות שעלולים להוביל להרס עצמי. אלימות היא דבר פסול מכל בחינה על אחת כמה וכמה כשהיא מכוונת נגד ראשי המדינה ונבחרי ציבור. החלטות לאומיות מתקבלות בקלפי ולא בשום מקום אחר. אלה עקרונות מוצקים שרוב רובם של אזרחי ישראל מאוחד".

לצד כל זאת, נתניהו לא התייחס גם השנה לעובדה שהוא עצמו עמד על המרפסת בהפגנת פעילי הימין שהתקיימה בכיכר ציון בירושלים כחודש לפני הרצח, וצפה במפגינים שנשאו בידיהם שלטים בהם הוצגה דמותו של רבין במדי קצין אס.אס וקראו קריאות כגון "רבין בוגד", "רבין רוצח" ו"מוות לרבין", וזאת בשונה מממספר מנהיגי ימין שסירבו להשתתף בהפגנה ועזבו אותה לאחר שחזו בקהל המשולהב הקורא קריאות אלימות כנגד ראש הממשלה.

 "העם לא שואל את עצמו 'הכיצד קרה לנו האסון הזה?'"

"רבין נרצח ברצח פוליטי מובהק" אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, בישיבה המיוחדת בכנסת. "הרוצח הנתעב לא הסתיר זאת כשדיבר על כך לפני הרצח ולאחריו. הוא ביקש לחסל ולהסיר את מנהיג ישראל מהדרך בה הוביל את העם באופן דמוקרטי. הוא ביקש לבלום החלטות ריבוניות של ממשלת ישראל שקיבלה את אמון הכנסת, בית הנבחרים של העם".

"אין להכחיד ואין להסתיר – הרצח בא על רקע מחלוקת ציבורית קשה ביותר בנוגע להסכם עם הפלסטינים. הרצח נישא על כתפיה של רוח גבית אלימה וקיצונית ששיאיה היו ב"פולסא דנורא", כיכר ציון, צומת רעננה, מכון וינגייט, בהתקפות מול ביתו של יצחק רבין, בהתקפות על שריו מול הכנסת ועוד ועוד מכל רחבי הארץ".

הרצוג הוסיף כי "בימי קדם הייתה ההנהגה הלאומית מורה על יום צום ואבל לאלפי שנים בגין רצח יצחק רבין, כמו על צום גדליה בן אחיקם. בעידן הנוכחי זה לא קורה. העם לא לובש שק ואפר ולא שואל את עצמו הכיצד קרה לנו האסון הזה? הכיצד צעיר ישראלי בוגר מערכת החינוך וצה"ל, נטל לעצמו את החירות לבצע את הנורא מכל כלפי מנהיג ישראלי? כל שכן כלפי מנהיג גיבור ישראל".

כמו יובל רבין, גם בדבריו של הרצוג נשמעה ביקורת מרומזת כלפי נתניהו וכלפי ממשלת ישראל. "תפקידה של הנהגה הוא לחדול משנאה ולמנוע השנאה. חובתה לא לקרוע את העם לחתיכות. תפקידה של הנהגה הוא לשמור על ישראל מאוחדת ודמוקרטית, שמסוגלת לנהל ויכוחים פנימיים ולקבל הכרעות בכבוד, קשות ככל שיהיו, ללא שנאה וללא אלימות. כן, לקבל הכרעות קשות וכואבות, ורבין לא פחד מהכרעות – אבל תוך שמירה נוקשה של כללי יסוד דמוקרטיים בסיסיים".

"רבין שמר על כללי המשחק, ספג קיתונות של ביקורת מן התקשורת וספג וכיבד. שמר על כבוד בית המשפט העליון, מערכת אכיפת החוק, עצמאותם ומעמדם של שומרי הסף, הוא הקפיד לקיים דיאלוג עם אנשי רוח ויוצרים שלא פעם התעמת איתם והקפיד קלה כחמורה לשמור על מעמדו הייחודי של צה"ל".

ישיבה במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
ישיבה במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

"דמוקרטיה אמיתית יכולה וצריכה לשאת מחלוקת"

"רצח רבין היה מרגעי השבר הגדולים של העם בישראל. מצב חירום. רגע שבו, אולי לראשונה, הממלכתיות הישראלית, הדמוקרטיה הישראלית, עמדו תחת סכנה ואיום מוחשיים", אמר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בטקס הזיכרון הממלכתי שהתקיים בהר הרצל אתמול. "דמוקרטיה אמיתית יכולה וצריכה לשאת מחלוקת. דמוקרטיה חיה ותוססת יכולה וצריכה לאפשר שיח גם אם הוא כואב, גם אם הוא יורד לתשתית. אבל דמוקרטיה לא יכולה לאפשר אלימות, ויתרה מכך, היא מוכרחה להוקיע את האלימות ואת האלימים מתוכה. כי אלימות, כמו שאמר רבין בנאומו האחרון, מכרסמת את יסודות הדמוקרטיה. אלימות מערערת את עמודי התווך עליהם ניצבת מדינת ישראל".

נשיא המדינה בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל שנערך בהר הרצל (צילום: מארק ניימן לע"מ)
נשיא המדינה בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל שנערך בהר הרצל (צילום: מארק ניימן לע"מ)

ריבלין הוסיף כי "רבין, היה איש עשייה רב פעלים, ראש ממשלה, שר, חבר כנסת ומצביא, אך יש תואר שלא ניתן לקחת ממנו, או לחלוק עליו – שומר חומות ירושלים.  הנאמנות הריבונית לירושלים, ההזדהות העמוקה עם העיר כמקור הקיום היהודי, לא הייתה אצלו דבר חולף, היא הייתה סלע איתן. יצחק רבין היה נכון לויתורים למען השלום, ויתורים כואבים. הוויתורים שלו היו עבורי כמו חיתוך בבשר החי. אבל כשזה הגיע לירושלים, רבין היה חומה בצורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!