דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב - רוסיה

ארה״ב / נחשפו מודעות הבחירות שהרוסים פרסמו בפייסבוק לקראת הבחירות בארה"ב

סנטור: ״לרשות גוגל עומד כל הידע שפותח על ידי האנושות, ואתם לא מצליחים להבין שזה שמשלמים ברובלים על תוכן פוליטי מעיד על משהו בעייתי?!״ | נראה כי מעורבות רוסיה כוונה להחרפת הקרעים בחברה האמריקאית

מודעות פייסבוק הקשורות למעורבות הרוסית בניסיון להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב דרך המדיות החברתיות (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
מודעות פייסבוק הקשורות למעורבות הרוסית בניסיון להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב דרך המדיות החברתיות (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

אוסף מודעות הפייסבוק שפורסמו אתמול (יום ד') על ידי הקונגרס האמריקאי מציג את חדירת הסייבר הרוסית למרחב הציבורי האמריקאי ב-2016, במהלך הבחירות שהתקיימו לנשיאות ארה"ב. ניתן כיום להעריך כי מטרת הפעולה הרוסית הייתה שיבוש הדיון הדמוקרטי וחרחור ריב בנושאים שונים כגון הגירה, רגולציה של שימוש בנשק ופוליטיקה.

רק חלק קטן מכ-3,000 מודעות שפייסבוק זיהתה קשר בינן לבין רוסיה הועבר לקונגרס ונחשף לציבור, במסגרת שימוע שעורך הקונגרס לראשי ומנהלי ענקיות האינטרנט – גוגל, פייסבוק וטוויטר. השאלה אותה מעלים המחקקים האמריקאים היא מדוע ענקיות הרשת החברתית לא עשו יותר על מנת להילחם בהתערבות הרוסית בבחירות, התערבות שנעשתה באמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות שנרכשו מהן.

עיון במודעות ניתן לראות איך סוכנים זרים ביקשו לזרוע בילבול, כעס, ופירוד בין האמריקאים, באמצעות מסרים בנושאים טעונים. באחת מהמודעות מוצגת הילרי קלינטון כשטן, וההצבעה כנגדה כציווי אלוהי. מודעות אחרות מסיתות לשנאה כנגד מוסלמים. גורמי מודיעין אמריקאים טוענים כי השימוש של רוסיה באמצי תקשורת חברתיים היווה חלק ממאמץ נרחב יותר להטות את בחירות 2016 לנשיאות ארה"ב לטובת טראמפ. התובע המיוחד רוברט מולר חוקר האם הקרמלין עבד בשיתוף פעולה עם הקמפיין של טראמפ על מנת להטות את הבוחרים.

למרות שגורמים רשמיים בפייסבוק ובענקיות אחרות בתחום התקשורת החברתית התקשו בתחילה להודות בהצלחתה של רוסיה להשתמש באתריהן להטיית עמדות ציבוריות נרחבות, ראשי החברות שינו את עמדתם בשבועות האחרונים וחשפו בפני הקונגרס צעדים אותם הם מתכוונים לנקוט כדי, לטענתם, למנוע הישנות של התערבות של סוכנים זרים בתהליכים דמוקרטיים.

ראשי פייסבוק, טוויטר וגוגל בשימוע בסנאט על השימוש הרוסי במדיה החברתית בבחירות לנשיאות ארה"ב (צילום: REUTERS/Joshua Roberts).
ראשי פייסבוק, טוויטר וגוגל בשימוע בסנאט על השימוש הרוסי במדיה החברתית בבחירות לנשיאות ארה"ב (צילום: REUTERS/Joshua Roberts).

בהכנה לשימועים השבוע, פייסבוק חשפה שתוכן שיוצר על ידי קבוצה רוסית בשם 'הסוכנות לחקר האינטרנט', הגיע ל-126 מיליון משתמשים. מנהלי החברה אמרו שבעתיד הם יוודאו שרוכשים של מודעות פוליטיות בבחירות פדרליות לא יוכלו להסתתר מאחורי זהויות בדויות, וידרשו מהם לחשוף את שמותיהם האמתיים ואת מיקומם. האתר גם ייצור גרפיקה חדשה באמצעותה המשתמשים יוכלו ללמוד יותר על הגורמים העומדים מאחורי מודעות ממומנות.

מהלכים אלו לא מנעו שעות של שאלות נוקבות במהלך יומיים של שימוע, כאשר מחוקקים מביעים זעם על חוסר היכולת, לכאורה, למנוע התערבות חיצונית.

בנקודה מסוימת במהלך השימוע ביום שלישי, הסנטור הדמוקרטי אל פרנקן נענע בראשו בכעס. "לרשות גוגל עומד כל הידע שפותח על ידיד האנושות", אמר המחוקק ממינסוטה והוסיף "אתם לא מצליחים לחבר את הנקודות ולהבין שזה שרובלים שמשלמים על תוכן פוליטי מעיד על משהו בעייתי"?

כשרואים את כל החומר שנחשף, ניתן להבחין איך אירועים אמיתיים שקרו שימשו כדלק לספין תקשורתי בהובלה רוסית. למשל מודעה שפורסמה בתגובה לאירוע חדשותי אמיתי מאוקטובר 2016 – אירוע בו חמוש ניהל קרב עם קציני משטרה מבוסטון. המודעה טענה כי הילארי מובילה מאבק נגד שוטרים ורק טראמפ יכול "להגן את השוטרים מהטרוריסטים".

מרבית המודעות שפורסמו, כולל אחת שהתיימרה להיות קשורה לסניף המפלגה הרפובליקנית בטנסי, שותפה לא רק על ידי אזרחים אמריקאים רגילים, אלא גם על ידי גורמים בקמפיין של טראמפ, כולל בכירים בתוכם, ביניהם בנו של טראמפ, דונאלד טראמפ הבן.

לא כל הפעילות של רוסיה נעשתה רק בבכוונה להשפיע על הבחירות. המודעות בנושאים שנויים במחלוקת כגזע ורגולציה של אחזקת נשק, או אפילו אירגון הפגנות מתנגדות בקרבת מקום, נועדו "להחליש אחדות פוליטית" ולגרום לאמריקאים לפנות אלו כנגד אלו, אמר פרופסור ג'יימס לודס מאוניברסיטה בניו פורט, אשר חקר את השפעת רוסיה על ארצות הברית.

"זה לא מיועד לקדם מועמד כזה או אחר, אלא להעלות את גובה הלהבות" לודס מוסיף. "לגרום לנו להרגיש כאילו החיבורים בינינו נפרמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!